Generatorn på min 2012 passat 2.0 Tdi med start stop funktion har skurit ihop och tänkte byta den själv.
Vid sökning på skruvat mm ser jag att det finns speciella generatorer för bilar med start stop funktion, och de är naturligtvis generellt dyrare. Vad är det för skillnad mellan en generator för bilar med start stop och en utan? Det har inget med volt eller amperen att göra, det finns generatorer med 14v 180a för båda.
Och vad händer om man sätter i en generator som inte är gjord för bilar med start stop funktion, nån som testat?
Skillnaden mellan en generator för bilar med start-stopfunktion och en utan beror främst på hur de hanterar laddningen av fordonsbatteriet när motorn är avstängd under start-stop-läget. I bilar med start-stopfunktion är generatorn vanligtvis konstruerad för att vara mer effektiv och snabbare att återstarta när motorn slås på igen. Dessutom kan den vara utrustad med speciella funktioner för att hantera frekventa starter och stopp, vilket kan innebära att den är konstruerad för att vara mer hållbar och tåla det ökade antalet startcykler.
Om generatorn kan ladda batteriet när motorn är avstängd fattar jag att den är dyr, då ska den ju upphäva naturlagarna på något vis. Men resten verkar vettigt, tack för det!
Har studerat lite mer och det verkar som att på vissa bilar används generatorn till att starta bilen istället för startmotorn vid start stop funktionen. Men vet inte om det är så på VW?
Ska man köpa en originalgenerator med start stop funktion är dom som sagt sagt redigt dyra. Men vet inte om man vågar köpa en billigare variant, det verkar vara sjukt besvärligt att byta den....
Om generatorn kan ladda batteriet när motorn är avstängd fattar jag att den är dyr, då ska den ju upphäva naturlagarna på något vis. Men resten verkar vettigt, tack för det!
Har studerat lite mer och det verkar som att på vissa bilar används generatorn till att starta bilen istället för startmotorn vid start stop funktionen. Men vet inte om det är så på VW?
Ska man köpa en originalgenerator med start stop funktion är dom som sagt sagt redigt dyra. Men vet inte om man vågar köpa en billigare variant, det verkar vara sjukt besvärligt att byta den....
Ett intressant dilemma du har som jag tyvärr inte kan något om men då jag har 2st VW med s&s funktion så uppskattar jag tråden och information om hur det hela avlöper!
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 30 dec 2023 11:56
Stålis666 skrev:
Om generatorn kan ladda batteriet när motorn är avstängd fattar jag att den är dyr, då ska den ju upphäva naturlagarna på något vis. Men resten verkar vettigt, tack för det!
Har studerat lite mer och det verkar som att på vissa bilar används generatorn till att starta bilen istället för startmotorn vid start stop funktionen. Men vet inte om det är så på VW?
Ska man köpa en originalgenerator med start stop funktion är dom som sagt sagt redigt dyra. Men vet inte om man vågar köpa en billigare variant, det verkar vara sjukt besvärligt att byta den....
Har du kollat skrotarna som finns onoine?
Offtopic: Jag avaktiverade S/S på min Tiguan efter 1 månad när den var ny 2016.
Misstänker att det var riktigt smart gjort