Forum - Golf 4 (98-04) - Kopplingspedalen är en bit nedanför de andra pedalerna.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 23 jan 2024 23:24 Svara med citat
Kan det vara luft i systemet? Finns det något som kallas slavcylinder till Kopplingen? Jag har sett att de luftar kopplingen via en luftningsnippel och slang till en en flaska. Men en snubbe tog en ny oljekanna med pump och en slang på den. sen tryckte in bromsvätska i luftningsnippel så luften steg uppåt så det bubblar i bromsvätskebehållaren, Det var ett smart sätt. att få ur all luft. och man ser om det kommer bubblor. Jag har aldrig luftat en koppling så jag är lite undrande över det hela.
Filmen på Youtube heter: BMW, VW, Porsche clutch bleeding. 528im52

Ska kolla i Mek boken om det står nåt. Jag har ingen koll det där riktigt. Om det finns en sådan slavcylinder grej på bilen?

För övrigt går bilen bra.

24/1 Kopplingspedalen drog jag upp för hand. Har kört några mil utan att den ramlat ner.. Jag hittar ingen luftnippel för att lufta kopplingen. Jag köpte oljekanna på Biltema nr: 20758 om jag ska lufta genom att trycka in bromsvätska.

Kväll: Att det ska vara så svårt att fatta vart slavcylinder till koppling sitter? Jag har fotograferat av den på Skruvats sida. Så jag vet hur den ser ut. Den ska synas uppifrån. Men vart?? I mek boken är det en en minimal bild. De kunde ju ha med hela motorn så man fattar exakt vart den sitter..Någonstans på koppling/ växellåda..? Jag får leta vidare i datorn efter bilder.

25/1 Jag har hittat slavcylindern till kopplingen under batteriets vänstra sida. Luftnippel pekar mot nosen på bilen. Jag får ta av batteriet. Sen vet jag inte om batteri lådan ska bort med.. Man måste ju komma åt. Jag kan ju påbörja skruvandet. Om 2 timmar är det mörkt.

Senast ändrad Tor 25 jan 2024 14:14, ändrad totalt 3 gånger
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Ons 24 jan 2024 7:48 Svara med citat
Kan du lyfta kopplingspedalen till samma nivå som de övriga pedalerna?
rostful
Ons 24 jan 2024 22:50 Svara med citat
Ja i morse lyfte jag upp pedalen.
rostful
Tor 25 jan 2024 18:11 Svara med citat
Har luftat kopplingens slavcylinder och tömt ut en hel del Bromsvätska. Jag vet ju inte hur mycket gammal vätska som finns i systemet.. Jag använde luftmanslang och något över ett kilos tryck. Hade en tunnare slang så den skulle sitta kvar på luftningsnippel. Lät vätskan rinna ner i en flaska. Allt gick rätt fort. Jag tog bort batteri och batterilåda för att komma åt. Har provkört 4 mil. .Verkar mer spänst i kopplingen nu. Det var ett relativt enkelt jobb.

Senast ändrad Fre 26 jan 2024 8:47, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 25 jan 2024 19:17 Svara med citat
rostful skrev:
Har luftat kopplingens slavcylinder och tömt ut en hel del Bromsvätska. Jag vet ju inte hur mycket gammal vätska som finns i systemet.. Jag använde luftmanslang och något över ett kilos tryck. Hade en tunnare slang så den kulle sitta kvar på luftningsnippel. Lät vätskan rinna ner i en flaska. Allt gick rätt fort. Jag tog bort batteri och batterilåda för att komma åt. Har provkört 4 mil. .Verkar mer spänst i kopplingen nu. Det var ett relativt enkelt jobb.

Är det samma vätskebehållare som till bromsarna?
I så fall så kan du ha fått in luft när du mekade med bromsarna för ett tag sedan.
rostful
Tor 25 jan 2024 19:53 Svara med citat
Ja det ska vara samma.om jag fattat rätt. Ja. jag bytte ju huvudbromscylindern. Det kom väl in luft. Ska väl lufta bromsarna mer när det blir varmare. Varm vätska rinner väl bättre än kall.