Hej!
Jag köpte en Golf 4 1.6 från 2003 en vecka sen, den har gått långt men välservad, Dock har jag plötsligt ett lite intressant problem.
Generellt går bilen väldigt bra, startar utan problem, låter bra och jämn tomgång. Men igår och idag har jag varit med om att den plötsligt under körning verkar som att motorn väldigt snabbt stänger av eller något för att lika snabbt starta och bara fortsätta köra som att inget hänt. Så blir som ett lite kraftigare ryck i bilen, kraftigare än att bara släppa gasen, kanske lite som att broms ryck ungefär.
Vi hade innan denna körning sökt på koder idag efter gårdagen då det hade hänt, men det enda som kom upp va termostat och centrallåset, vilket knappast kan ge detta? Vi hade i för sig haft batteriet bortkopplat en stund för test men vi tror det var efter att ha sökt koder.
Någon här som har någon tanke? Själva har vi ingen tidigare erfarenhet av VW. Tacksam för råd!!
Ah, glömde ta med det! Det enda jag minns kom upp var felkod för termostat och centrallås. Det här rycket hände enbart en gång under en kanske 30 min kör tur idag efter att vi hade kollat koderna och testat batteriet. Utöver det så går den utan fel alls, intressant nog.
Igår hade jag också varit med om samma ryck i bilen, då den också bara fortsatte som att inget hänt sen.
Ah, glömde ta med det! Det enda jag minns kom upp var felkod för termostat och centrallås. Det här rycket hände enbart en gång under en kanske 30 min kör tur idag efter att vi hade kollat koderna och testat batteriet. Utöver det så går den utan fel alls, intressant nog.
Igår hade jag också varit med om samma ryck i bilen, då den också bara fortsatte som att inget hänt sen.
En inte helt ovanlig åkomma på tidigare bilar som Golf II, golf III och även golf IV är att tidigare ägare haft alldeles för tunga nyckelknippor på bilnyckeln, brukar göra att kontakten i tändningslåset blir dålig.
Så prova med endast förarnyckeln, gärna med en gummisnodd som håller den mot rattstången/uppåt. Tar du en lagom lång gummisnodd runt blinkers/ljusspaken och som försiktigt drar i nyckeln så provar du så några dagar.
Andra bra saker att kolla är att batterikablar sitter ordenligt fast på batteriets poler.