Wawwa
Polo 3 1.4 -99 Ort: Helsingborg |
Lör 02 mar 2024 1:39 |
|
Hej.
Tyvärr fick min pendlar bil står still flera omgångar där batteriet urladdades och jag har laddat om den och kör en korta rundor och fått ladda återigen den pga batteri urladdades.
Förra veckan så laddade jag återigen upp batteriet och när jag skulle ta en test runda började motorlampan lysa. Bilen funkade som den ska och igår laddade jag upp batteriet igen och då lät hon väldigt seg och test rundan var ryckig och polon var orklös, vid högre växel så hände det nästa inget…
Sökt och läs om att den kan ha förlorat inställningarna pga detta och jag söker råd och tips.
Jag tänkte om jag köpte en diagnosverkyg typ jula för att få fram koden och sedan släcka och hoppas att den (reset sig själv och återgå till sin inställning). Hade detta fungerat?
Läste även att man kunde köpa denna Veepeak Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth OBD II EOBD Scanner Adapter där man kunde göra mer … Dock är det så att jag har aldrig gjort detta så…
Eller är det värt att lämna in bilen för en diagnos/felsökning .. Bilen har ett värde men lägga flera tusen känns sådär. Därav skriver jag och söker råd.
Tack i förhand.
Med vänlig hälsning,
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 02 mar 2024 9:41 |
|
Wawwa skrev: | Hej.
Tyvärr fick min pendlar bil står still flera omgångar där batteriet urladdades och jag har laddat om den och kör en korta rundor och fått ladda återigen den pga batteri urladdades.
Förra veckan så laddade jag återigen upp batteriet och när jag skulle ta en test runda började motorlampan lysa. Bilen funkade som den ska och igår laddade jag upp batteriet igen och då lät hon väldigt seg och test rundan var ryckig och polon var orklös, vid högre växel så hände det nästa inget…
Sökt och läs om att den kan ha förlorat inställningarna pga detta och jag söker råd och tips.
Jag tänkte om jag köpte en diagnosverkyg typ jula för att få fram koden och sedan släcka och hoppas att den (reset sig själv och återgå till sin inställning). Hade detta fungerat?
Läste även att man kunde köpa denna Veepeak Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth OBD II EOBD Scanner Adapter där man kunde göra mer … Dock är det så att jag har aldrig gjort detta så…
Eller är det värt att lämna in bilen för en diagnos/felsökning .. Bilen har ett värde men lägga flera tusen känns sådär. Därav skriver jag och söker råd.
Tack i förhand.
Med vänlig hälsning, |
En enkel gissning är att ditt batteri tar upp laddningen dåligt eller så laddar generatorn dåligt så mät laddningen och hur mycket batteriet tappar över natten, eller sväng in till en vanlig bilverkstad och be dem att mäta åt dej.
Troligen så behöver du byta batteri.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
Sön 03 mar 2024 14:24 |
|
maxmsm skrev: | En enkel gissning är att ditt batteri tar upp laddningen dåligt eller så laddar generatorn dåligt så mät laddningen och hur mycket batteriet tappar över natten, eller sväng in till en vanlig bilverkstad och be dem att mäta åt dej.
Troligen så behöver du byta batteri. |
Nej! Hon behöver inte byta batteri om generatorn inte laddar. Då behöver generatorn repareras.
Byt inte batteri. Det enda som då kommer hända är att bilen fungerar i några dar men sedan är det som vanligt igen.
Istället ska du göra två saker:
1. För att kontrollera generatorn: Mät spänningen över batteriet när motorn har varit igång några minuter. Då ska multimetern visa minst 13V, helst 14 och max 14.4 V. Om spänningen ligger under 13V så kör en sväng på typ 20 minuter och mät sedan igen.
Är då spänningen fortfarande under 13V så är troligen generatorn trasig (och alltså inte batteriet).
2. För att kontrollera om något drar ur batteriet: Med motorn avstängd i minst 30 minuter, mät hur mycket ström som dras från batteriet. Tyvärr är det inte många som klarar av att mäta på det viset som krävs. Kontakta en trovärdig bilmekaniker eller hellre en elektriker för detta om du inte vet hur man mäter strömåtgång från ett batteri med en multimeter.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|