jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala |
Fre 12 apr 2024 15:39 |
|
Hur länge/många år bör man serva på en verkstad enbart för att få stämpeln?
Har en GT-13 12000mil och lämnar endast in den för just stämpeln.
Hur mkt tappar man i inbyte utan komplett servicebok? har läst att efter ca 10 år är bilen så pass gammal att det inte spelar så stor roll.
Å andra sidan skulle jag själv vilja ha en komplett bok om jag köpte en bil för 100,000:-
Har även en -09a som jag sköter allt på men den räknar jag ändå inte har så stort värde och jag kommer troligtvis köra den tills skrotdagar.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 12 apr 2024 17:00 |
|
Om du har de första åren "stämplade" och kvitton på rekommenderad service (på en billigare verkstad) efter det skulle jag tycka bilen var godkänd servicemässigt. Många stirrar sig blinda på stämpeln oberoende av om service verkligen är gjord eller inte.
Hörde en mekaniker på ett stort bilmärke säga "När jag ska göra oljebyte så skrapar jag bara lite på oljepluggen så den ser utskruvad ut" ... Det finns säkert fler exempel på ofullständigt utförda jobb även med en stämpel, tyvärr.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 12 apr 2024 21:22 |
|
Stötfångaren skrev: | Om du har de första åren "stämplade" och kvitton på rekommenderad service (på en billigare verkstad) efter det skulle jag tycka bilen var godkänd servicemässigt. Många stirrar sig blinda på stämpeln oberoende av om service verkligen är gjord eller inte.
Hörde en mekaniker på ett stort bilmärke säga "När jag ska göra oljebyte så skrapar jag bara lite på oljepluggen så den ser utskruvad ut" ... Det finns säkert fler exempel på ofullständigt utförda jobb även med en stämpel, tyvärr. |
Så din mekaniker på ett "stort bilmärke" trodde att kunden hissar upp bilen och studerar oljepluggen efter en
service?
Jag tycker att det är smartare att dra upp oljestickan och kolla hur oljan ser ut, men det kanske bara är jag som tänker så...
|
|
Stötfångaren
Lör 13 apr 2024 8:34 |
|
Självklart kollar man oljan med oljestickan. Min poäng är att bara för att bilen är inlämnad på en märkesverkstad är det inte 100% säkert att servicen blir utförd.
|
|
maxmsm
Lör 13 apr 2024 10:26 |
|
Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad att han skrapar på oljepluggen, vem kollar på den?
|
|
Stötfångaren
Sön 14 apr 2024 11:02 |
|
Hans chef eller kollegor kanske. Efterkontroll av någon annan.
|
|
maxmsm
Sön 14 apr 2024 19:17 |
|
Stötfångaren skrev: | Hans chef eller kollegor kanske. Efterkontroll av någon annan. |
Kul, det är bättre att dra upp stickan och kolla hur oljan ser ut...
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|