Forum - Volkswagen Passat - Rekommenderad växel

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 09 maj 2024 9:37 Svara med citat
För några dagar sedan så helt plötsligt så meddelade bilens system att jag skulle använda lägre växel än det normala trots att det var plan mark och bilen hade inga problem med orken utan tuffade på som normalt, detta var i stadsmiljö med hastigheter 30-60 Km/h.

Varför?

Passaten är en 2,0TDI 4Motion -13 med drygt 9 000mil på mätaren och original storlek på hjulen.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 09 maj 2024 10:33 Svara med citat
maxmsm skrev:
För några dagar sedan så helt plötsligt så meddelade bilens system att jag skulle använda lägre växel än det normala trots att det var plan mark och bilen hade inga problem med orken utan tuffade på som normalt, detta var i stadsmiljö med hastigheter 30-60 Km/h.

Varför?

Passaten är en 2,0TDI 4Motion -13 med drygt 9 000mil på mätaren och original storlek på hjulen.

Troligen för att motorn brände ur sotfiltret...

Nu kommer kuggfrågan, följde du bilens anvsining att använda lägre växel eller visste du själv bättre än bilen?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 09 maj 2024 20:17 Svara med citat
r o l l e skrev:
Troligen för att motorn brände ur sotfiltret...

Nu kommer kuggfrågan, följde du bilens anvsining att använda lägre växel eller visste du själv bättre än bilen?

Ska det inte lysa en symbol i instrumentet då?

Givetvis så följde jag rekommendationen då jag misstänkte att det kunde vara en pågående process igång.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 10 maj 2024 17:14 Svara med citat
maxmsm skrev:
Ska det inte lysa en symbol i instrumentet då?

Givetvis så följde jag rekommendationen då jag misstänkte att det kunde vara en pågående process igång.

Kolla i DIN instruktionsbok för din bil om den har en symbol i instrumentet som lyser vid pågående regenering, jag tvivlar men visst kan någon tillverkare på någon modell/årsmodell säkert implimenterat en symbol men aldrig hört talas om det.