Forum - Golf 6 (09-13) - Åtdragningsmoment topplock

Hopo
Golf 6 1.6 -10 Ort: Halmstad
Tor 16 maj 2024 16:11 Svara med citat
Jag skulle behöva veta åtdragningsmomentet på topplocket till min Golf 1,6 multifuel?
Läcker olja mellan topp och block behöver byta topplockspackning.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Fre 17 maj 2024 8:22 Svara med citat
Orkade du inte googla?
https://www.google.com/search?q=%C3%A5tdragningsmomentet+topplock+Golf +1%2C6+multifuel
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Fre 17 maj 2024 9:05 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Orkade du inte googla?

Stötfångaren: Orkade du inte hjälpa? Very Happy
Jag tittade på din länk. Det kom upp 2 förslag och inget svarade på OP's fråga angående åtdragningsmomentet och det ena svaret var hans egna fråga här och den andra en butik som säljer toppackningar... Laughing

Jag har dessvärre inget svar til OP men Chat GTP gav detta svar:

Jag kan inte ge det specifika åtdragningsmomentet för din Golf 1.6 multifuel cylinderhuvud utan information om motorkoden. Däremot kan jag hjälpa dig att hitta den.

Så här hittar du cylinderhuvudets åtdragningsmoment för din Golf 1.6 multifuel:

Identifiera din motorkod: Leta efter en dekal på din bil med motorinformation. Den finns vanligtvis i motorrummet eller i serviceboken. Motorkoden kommer att vara en kombination av bokstäver och siffror, till exempel AEH, AEE eller AHA.

Sök online: När du har motorkoden, sök online efter "cylinderhead torque specs [motorkod] Golf 1.6 multifuel". Du bör hitta informationen på en pålitlig källa som ett Volkswagen-forum eller en webbplats för reparationsmanualer.

Här är några ytterligare tips:

Du kan också hänvisa till en Haynes eller Chilton reparationsmanual för din specifika Golfmodell. Dessa manualer innehåller vanligtvis detaljerade instruktioner och specifikationer för olika underhållsprocedurer, inklusive byte av cylinderhuvud.
Om du är osäker på någon del av processen är det bäst att rådgöra med en professionell mekaniker. Att dra åt cylinderhuvudsbultarna med felaktigt vridmoment kan leda till allvarliga motorskador.
Kom ihåg att det är avgörande att följa rätt procedur och använda en momentnyckel för att skruva åt cylinderhuvudets bultar ordentligt.

Hoppas det hjälper litet mer...
Gilberto

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Fre 17 maj 2024 11:24 Svara med citat
Gilbertos råd är naturligtvis det rätta. Men om du inte hittar något finns det här en artikel från 2018 där någon har haft liknande fråga. Läs hela artikeln! Men kom ihåg vad det står ovan "Att dra åt cylinderhuvudsbultarna med felaktigt vridmoment kan leda till allvarliga motorskador."

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180326/kan-man-mata-hu r-hart-en-skruv-eller-mutter-ar-dragen/

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tis 18 jun 2024 0:11 Svara med citat
När man köper en ny topplockspackning brukar man få med föreskrivet moment för åtdragning.
Glöm ej att montera nya toppbultar!

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00