Forum - Volkswagen Polo - VW Polo 1,6 tdi går dåligt under 2000 varv

Darro
Polo 5 +46706441289 Ort: Skellefteå
Mån 01 jul 2024 19:45 Svara med citat
Köpte en Polo 1,6 tdi 2011 för några veckor sedan. Ganska snabbt upptäckte jag att den drar nästan 0,85 l/milen och att den upplevs väldigt svag under 2000 varv. Om man kör 80 km/h på 5:ans växel måste man växla ner till fyran för att den ska sluta rycka. Haft den inne på verkstad som konstaterade samma som jag men trots koll på spridare filter och annat hittade de inga fel. Lämnade då in den på Norrlands Bil (auktoriserad WV- verkstad) för diagnos och de finns inga relevanta felkoder men även dom konstaterade att den är svag på låga varv. Bilen går väldigt bra över 2000 varv. Upplever att den låter mer än den ska (typ knackningar) under 2000 varv. Någon som har någon liknande erfarenhet?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tis 02 jul 2024 14:00 Svara med citat
Nuförtiden kan man använda AI för sina problem. Jag slängde in din fråga till Gemini ( https://gemini.google.com/app ) och här är svaret jag fick:

Det låter frustrerande att du har problem med din Polo 1.6 TDI 2011. Att den drar 0,85 l/mil och känns svag under 2000 varv är inte normalt, och det är bra att du har tagit den till verkstad för att felsöka problemet.

Tyvärr verkar det som att problemet inte är helt enkelt att lösa. Både en oberoende verkstad och en auktoriserad Volkswagen-verkstad har konstaterat att det inte finns några uppenbara felkoder eller problem med spridare, filter eller andra komponenter.

Här är några saker du kan prova:

1. Kontrollera turbotrycket: En trög eller trasig turbo kan orsaka bristande effekt och ökad bränsleförbrukning. Be en verkstad att kontrollera turbotrycket för att se om det ligger inom specifikation.

2. Undersök EGR-ventilen: EGR-ventilen recirkulerar avgaser till motorn för att minska utsläppen. Om den är igensatt eller trasig kan det leda till problem med effekt och bränsleförbrukning. Be en verkstad att rengöra eller byta ut EGR-ventilen om det behövs.

3. Kontrollera bränsleinsprutningspumpen: En defekt bränsleinsprutningspump kan orsaka ojämna gångegenskaper och ökad bränsleförbrukning. Be en verkstad att kontrollera bränsleinsprutningspumpen för att se om den fungerar som den ska.

4. Kontrollera koppling och växellåda: En slirande koppling eller problem med växellådan kan också orsaka bristande effekt och ökad bränsleförbrukning. Be en verkstad att kontrollera koppling och växellåda för att se om de är i gott skick.

5. Uppdatera mjukvara: Ibland kan problem med bilens mjukvara orsaka problem med effekt och bränsleförbrukning. Kontakta en Volkswagen-verkstad för att se om det finns några uppdateringar tillgängliga för din bils mjukvara.

Det är också bra att du dokumenterar allt du har gjort hittills, inklusive verkstadsbesök och eventuella felsökningsresultat. Detta kan vara till hjälp om du behöver ta bilen till en annan verkstad eller kontakta Volkswagen Sverige för att få hjälp.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tor 04 jul 2024 12:50 Svara med citat
Jag tippar på turbon! Vad säger du, Darro?