Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - VCDS på Windows XP?

MatsF
Golf 7 1,2 TSI Ort: Gävle
Ons 21 aug 2024 21:03 Svara med citat
Jag funderar på att skaffa VCDS för att använda till min Golf. Enligt leverantören kan den fungera på Windows XP men de lovar inte att det går bra. Jag har installerat programmet på min gamla laptop och det går att starta men utan interface kommer man inte längre än till första menyn (ett simulerings- eller demoläge hade varit bra..). Jag skulle behöva lite mer koll på förutsättningarna innan jag köper interfacet, det kostar ju ändå en slant.

Laptopen är ganska klen, jag använder den inte till normal hemanvändning utan enbart till diagnosprogrammet Multiecuscan, för italienska bilar. Det klarar den helt OK, så frågan är om VCDS är väsentligt mer resurskrävande. Är det någon här som kör VCDS på XP? Hur funkar det isåfall och vad är det för prestanda på datorn som används?.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tor 22 aug 2024 15:43 Svara med citat
Köp en begagnad dator på bytdator.se eller något annat företag. Hålla på med XP är som att köra bil på gengas!
MatsF
Tor 22 aug 2024 19:40 Svara med citat
Det var den typen av "svar" jag befarade men inte hoppades på...
Jag HAR en modern dator, dock stationär och därför opraktisk att släpa ut i carporten. Den gamla XP-laptopen använder jag bara för att köra Multiecuscan till min italienska bil, och till det funkar den som sagt alldeles utmärkt, utan att osa gengas Wink Förhoppningen är att VCDS inte är mycket mer resurskrävande.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Sön 25 aug 2024 12:23 Svara med citat
Tänk ett varv till: Installera ett passande operativsystem på din laptop med VirtuallBox eller annat du har hemma
MatsF
Sön 25 aug 2024 13:38 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Tänk ett varv till: Installera ett passande operativsystem på din laptop med VirtuallBox eller annat du har hemma

Hm, min frågeställning är ju hur resurskrävande VCDS är för datorn. Menar du att det skulle vara mindre resurskrävande att installera en virtuell maskin i den och där köra VCDS, än att köra VCDS direkt i datorn?