rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Tor 29 aug 2024 11:40 |
|
Den delen har även andra namn. Tvärbalk, hjälpram / motorhållare. jag hackade hål intill de stora bussningarna bakåt.. Frågan är om bussningar finna at köpa? För skjuver jag intill plåtbitar och svetsar kan det ju vara svårt att få ur bussningar. Om de ens finns att köpa. Men de kanske inte är slitna.
Att byta hjälpram är nog lite jobbigt. Jag har inte riktigt koll på det. Har ingen film hittat.
Konstigt att inte besiktningen märkte att det var rostigt förra året? Det var rost i fram så jag svetsade där och det gick igenom förra året.
På vissa skrotar måste man själv ta av delar. Det pallar man nog inte med. Inte en sådan stor grej. De är rätt dyra om man köper nytt. Runt 2000 kr.
Det har rostat cirka en femtedel intill bussningar. Jag kapade en plåtbit som var 3 mm, Tjock. Det kanske var att ta i. 2 mm. är lättare att packa med hammare på om man ska forma till den. Jag får prova. Sen slafsa på mycket underdsmassa. Sånt där i burk som Biltema har.
Som sagt jag får svetsa och chansa på att den går igenom besiktningen.
30/8
Det går inte bra att mig svetsa. Blir bara plotter nu för tiden. Vet inte varför. Jag jobbade med en 2 mm. plåtbit.
Plåtsaxen orkar inte med 2 mm. Fick borra små hål och bända loss biten . Slipa den. En hel del jobb. Nu är den plåt biten kass.Full av svetsplotter. Den ramla ner på marken då jag slog på den....Kan man ta 1 mm plåt tro? Det borde väl gå att klippa med handplåtsaxen. Jag fattar inte att svetsen inte fäste på balken. Jag har haft svets i många år...Svårt att ställa diagnos. Läcker gasslangen fram till handtaget eller vad?
Dessutom råkade jag riva av den svarta plasten i nosen.på bilen. .Ena hemmagjorda trä rampen välte. Ska man göra trä ramper så ska man nog göra dem med mer bredd. Jag körde upp på den allra bredaste rampen sen. 23 cm. bred. Jag använde bara en ramp nu när jag svetsade. Alternativt kunde man nog ställa 2 ramper bredvid varann och hålla dem ihop med 2 gängade M8 stänger med stora brickor + mutter (jag har 4 hemmagjorda ramper av 5 cm. tjocka trä plankor)
Svetshjälmen bli jag galen på med. Sån där som sitter på skallen och tänder sig själv. Men det blir för trångt att ha den på sig. Jag tog bort övre grejerna och håller den i handen i stället. Eller kör utan och blundar. I alla fall när jag försöker fästa plåten. Jag får gå ut och prova igen. Ibland går det inte bra att jobba.
5/9 Har inte hunnit med bilen på några dagar, Men nu svetsade jag igen. Jag vet felet på svetsen. Jordklämman ramlade av jordsladden. Dålig jord alltså. Jag har en ny jordklämma nu. Svetsen spinner som en katt igen. Har nog svetsat klart ett hål. Får slipa i morgon. Det gäller att de inte ska kunna knacka hål vid besiktning. Köper jag någon mer bil är det nog bra att underredsbehandla ordentligt.
Jag såg att Jula hade jordningsmagnet, Kanske är bra att fästa jordklämman i. Det går väl att göra en själv. Magneter i datorer är superstarka.
7/9 Har kladdat på undereds massa från burk nu. Det funkar bra med egen "pensel" en trädgren och vira om en remsa tyg och fästa med maskeringstejp. Så blir det en engångspensel. får väl åka på lite grusvägar så det inte drar blickarna till sig. Eller kanske ösa på med mer undereds spray. Vill de titta hur svetsen ser ut så är det ett kladdigt jobb.
Blev ombesiktning. Diverse fel. Men inget klagomål på det jag svetsat. Jag byter nog besiktningsställe. eller om någon verkstad besiktigar. Ska laga det jag kan. Massa grejs med hög tomgång , CO, Högt lamdavärde. Men jag får inga felkoder att lamdasonden är trasig. Jag fattar inte felet.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|