Forum - Volkswagen Polo - Felkoder Polo 2002

cotsmach11970
Polo 4 1,4-02 Ort: Lidingö
Mån 09 sep 2024 10:25 Svara med citat
Jag en Polo 2002 ( 9900 mil ) som till en början stannade ett par gånger vid nedväxling i rondell,och brorsan som hade bilen sa att det kanske var för han var "slarvig" med kopplingen och fick tjuvstopp!

2 dagar senare gick bilen helt perfekt,men när han skulle starta på kvällen efter jobbet gick den inte igång
Han provade med startgas,och den tände till en gång men inte mer!

Igår provade jag med startgas igen,och motorn startade direkt och gick hur bra som helst,men efter att den stannats
för att jag skulle kolla felkoderna,gick den inte igång alls! Det jag märkte var att gasspjället (som är nytt) inte öppnades vid tryck på gaspedalen (som den gjorde när den gick igång)

Kollade upp felkoderna, och dom stämmer exakt med dom funktionsfel som www.actronics.se nämner

Felkoder: 17513 syreuppvärmning (Lambda)värmekrets kortslutning till plus
17525 oxygen(Lamda9 sensor värmekrets kortslutning till jord
17833 EVAP-spolningsventil(N80) kortslutning till jord
16587 Injector cylinder 3 (N32) kretsfel
16588 Injector cylinder 4 (N32) kretsfel
16586 Injector:cylinder 2 (N31) kretsfel
16585 Injector:cylinder 1 (N30) kretsfel

Tidigare felkoder finns pga att jag kopplat bort sladden till EGR-ventilen iom att den kärvade ( även fast den är ny) ( det var vad jag trodde iom att det vid några till fällen inte gick att kalibrera EGR-ventilen korrekt)
17848 Fel i grundinställningarna EGR-ventil (N18) öppen krets
17851 Fel i grundinställningarna Potensiometer för EGR ((G212),för låg signal

För c:a 150 mil sedan kopplade jag bort kontakten till EGR.ventilen pga att dels ryckte bilen och ESP lampan och motorlampan tändes,och ibland gick det inte att gasa
Jag antog att det var EGR-ventilen som kärvade eftersom efter bortkoppling av kontakten gick bilen perfekt i varje fall 150 mil

Och till detta ovan har jag en annan fråga: är det skadligt att köra utan inkopplad EGR (självklart lyser motorlampan hela tiden) ?

Jag har sett att för kanske 10 år sedan,skickades motorstyrenheten in för renovering av föregående ägare,men
vad orsaken var då vet jag inte

Tacksam för synpunkter innan jag skickar in den igen för översyn till actronics eller atech2

Mvh Thomas