Forum - Golf 1 (74-84) - TDC 1,6 diesel

Fredrik Boquist
Caddy 1,6d Ort: Umeå
Tis 22 okt 2024 23:11 Svara med citat
Jag har en 1,6d som någon skruvglad men ej så kunnig varit i.

Första frågan kan man montera svänghjulet fel så att TDC märket på svänghjulet sitter fel.

Om så är fallet kan man då på något vis hitta när ettans kolv är i topp som man kan på en bensin igenom tändstiftshålet.
Eller är det någon som har tips på lösning.

Sen till dieselpumpen, den kan ju låsas på två ställen med ett halv var i skillnad. Hur vet man när den står rätt för att ge bränsle till rätt cylinder.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 23 okt 2024 16:54 Svara med citat
Fredrik Boquist skrev:
Jag har en 1,6d som någon skruvglad men ej så kunnig varit i.

Första frågan kan man montera svänghjulet fel så att TDC märket på svänghjulet sitter fel.

Om så är fallet kan man då på något vis hitta när ettans kolv är i topp som man kan på en bensin igenom tändstiftshålet.
Eller är det någon som har tips på lösning.

Sen till dieselpumpen, den kan ju låsas på två ställen med ett halv var i skillnad. Hur vet man när den står rätt för att ge bränsle till rätt cylinder.

Tror inte svänghjul eller tryckplatta kan 'nycklas' fel

men om motorn fungerar/går

ta bort ventilkåpan och rulla runt motorn tills kamaxelloberna på ettans cylinder pekar lite uppåt båda två (ena framåt uppåt och den andra bakåt uppåt).
Nu är du ungefär i TDC

Du bör ha en märkning på kamdrevet som ligger i höjd med packningsytan för ventilkåpan, märkningen syns om du tittar från växellådan.

Nu bör du kunna hitta en märkning på remhjulet på vevaxeln, bör peka ganska uppåt/lite framåt

Var länge sedan jag höll på med dessa gamla motorer och inte alls hållt på mycket med dieselmotorer men du kanske med detta hittar märkningarna och kan se om det i stort verkar stämma Very Happy
Fredrik Boquist
Caddy 1,6d Ort: Umeå
Ons 23 okt 2024 18:17 Svara med citat
Tack för svar, var kanske lite otydlig. Det är så att kamrem är borttagen och motorn snurrade så det finns inget som stämmer mot varannat.