Forum - Golf 4 (98-04) - Ingen kall luft i kupén.

JGT
Golf 4 1.6 -01 Ort: Hylte
Sön 05 jan 2025 21:01 Svara med citat
Helt plötsligt så är det enbart varm luft i kupén oavsett om man vrider ned det till max kyla. Kan det vara ett spjäll som fastnat? [/gallery]
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Ons 08 jan 2025 15:07 Svara med citat
Ja. Börja felsöka istället för att fråga något som bara du kan svara på.
agneskajsa
Golf 7 1.2 TSI Ort: Hofors
Ons 08 jan 2025 18:02 Svara med citat
Kan ju vara lättare att felsöka om man kan få tips om var man ska leta?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 08 jan 2025 18:10 Svara med citat
agneskajsa skrev:

Thumbs up Thumbs up Thumbs up
maxmsm
Ons 08 jan 2025 18:29 Svara med citat
JGT skrev:
Helt plötsligt så är det enbart varm luft i kupén oavsett om man vrider ned det till max kyla. Kan det vara ett spjäll som fastnat? [/gallery]

Det tyder på att spjället som styr att man kan välja mellan värme eller ingen värme har hängt sej i öppet läge.
Från Haynes gör det självhandbok #3781 för Golf & Bora 1998 till 2003 4-cylindriga bensin och dieselmotorer:
"När man vill ha varmluft leds den kalla luften genom värmepaketet"
Vilket tyder på att spjället som man styr detta med står i läget värme vilket kan tyda på att vajern evt är av.

Man ska kunna demontera mittkonsollen och instrumentbrädans nedre dekorpanel på passagerarsidan och bända loss täckpanelen vid de tre vreden och under den så hittar man några Torxskruvar som man kan lossa och få undan denna för vidare felsökning.

Jag rekommenderar att köpa en sådan bok...
Synd att du bor i Hylte, lite långt från mej annars så kunde du köpt min som jag inte behöver längre.
Stötfångaren
Tor 09 jan 2025 15:17 Svara med citat
agneskajsa skrev:

I kanalerna för varm/kalluften. Var annars? I backluckan?
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Fre 10 jan 2025 4:21 Svara med citat
Bra och trevligt svar där MAXSMS. Blir nog till bra hjälp för frågeställaren.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Stötfångaren
Fre 10 jan 2025 7:42 Svara med citat
maxmsm skrev:
Synd att du bor i Hylte, lite långt från mej annars så kunde du köpt min som jag inte behöver längre.

Du kan ju skicka den på posten ...
maxmsm
Fre 10 jan 2025 10:01 Svara med citat
...

Senast ändrad Sön 12 jan 2025 13:09, ändrad totalt 1 gång
Stötfångaren
Sön 12 jan 2025 11:51 Svara med citat
Märkligt svar ...
JGT
Fre 17 jan 2025 7:13 Svara med citat
Tusen tack.

Senast ändrad Lör 18 jan 2025 21:41, ändrad totalt 1 gång
JGT
Fre 17 jan 2025 7:14 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det tyder på att spjället som styr att man kan välja mellan värme eller ingen värme har hängt sej i öppet läge.
Från Haynes gör det självhandbok #3781 för Golf & Bora 1998 till 2003 4-cylindriga bensin och dieselmotorer:
"När man vill ha varmluft leds den kalla luften genom värmepaketet"
Vilket tyder på att spjället som man styr detta med står i läget värme vilket kan tyda på att vajern evt är av.

Man ska kunna demontera mittkonsollen och instrumentbrädans nedre dekorpanel på passagerarsidan och bända loss täckpanelen vid de tre vreden och under den så hittar man några Torxskruvar som man kan lossa och få undan denna för vidare felsökning.

Ska kolla detta. Tusen tack.
JGT
Lör 25 jan 2025 13:29 Svara med citat
Har nu monterat bort alla plastkåpor för instrumentbrädan. Hittade efter vajern ett vridfäste som ramlat ur... Tryckte upp det igen men det reglerar inte fästet går runt när jag vrider mot kallluft. Har svårt att se hur det ser ut är precis i mitten bakom mittkonsollen. Så jag har hyfsad sikt nere vid gaspedalen.. Tips ?
Bild
maxmsm
Ons 29 jan 2025 13:07 Svara med citat
JGT skrev:
Har nu monterat bort alla plastkåpor för instrumentbrädan. Hittade efter vajern ett vridfäste som ramlat ur... Tryckte upp det igen men det reglerar inte fästet går runt när jag vrider mot kallluft. Har svårt att se hur det ser ut är precis i mitten bakom mittkonsollen. Så jag har hyfsad sikt nere vid gaspedalen.. Tips ?
Bild

Om du har en skrot i närheten så åk dit och kolla hur det ser ut på en likadan bil där.