Forum - Volkswagen Passat - Svänghjul 2.0 TDI B7

Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping
Tor 23 jan 2025 18:17 Svara med citat
Hej,

Jag undrar hur vanligt det är att svänghjulet ger sig på en 2.0 TDI manuell. Vad man hör är det inte ovanligt iaf.
Vad kan förvänta sig här? Säg en bil som gått 20000 mil

Att byta svänghjul på en FWD ser ju rätt ok ut, men hur är det på en AWD, är det svårare/dyrare?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 23 jan 2025 20:26 Svara med citat
Sixten98 skrev:
Hej,

Jag undrar hur vanligt det är att svänghjulet ger sig på en 2.0 TDI manuell. Vad man hör är det inte ovanligt iaf.
Vad kan förvänta sig här? Säg en bil som gått 20000 mil

Att byta svänghjul på en FWD ser ju rätt ok ut, men hur är det på en AWD, är det svårare/dyrare?

Skulle säga att det är 100% att svänghjulet tröttnar, om inte bilen skrotas innan.

Det är ju ingen större skillnad på växellådan framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, det sitter en vinkelväxel skruvad på lådan som också måste demonteras. Tar mer tid så kostar mer pengar.
Sixten98
Fre 24 jan 2025 19:33 Svara med citat
Ok, då kanske man borde byta detta i förebyggande syfte om man vill ha en bil man vill kunna lita på. eller kommer det smygande?

Men då ska det inte vara överdrivet mycket extra jobb för en AWD då. Men visst lite mer skruvande är väl oundvikligt.

Gick fö in och kollade lite priser. Mekonomen vill ha 18000 för kopplingssats inkl svänmghjul. Autodoc tar 4500 för exakt.samma delar. Nu har jag en sjyst mekaniker att anlita, men lär väl inte vara gratis ändå.

Bra att veta att man får räkna med denna kostnad.

Någon som har varit med om svänghjulshaveri? Vid hur många mil i så fall? (om nu miltalet är det väsentliga här)
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Fre 24 jan 2025 20:30 Svara med citat
På vilket sätt går ett svänghjul sönder om det är korrekt monterat? Vad är det som slits?
r o l l e
Fre 24 jan 2025 20:41 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
På vilket sätt går ett svänghjul sönder om det är korrekt monterat? Vad är det som slits?

Det är silikonkuddarna/fjädrarna/dämparna i dubbelmassesvänghjulen som går sönder. Slitage.

Förut hade du enkelmassesvänghjul och ett fjädrat centrum på lamellen, så när kopplingen (lamell) byttes följde fjädrarna med.

Idag har du oftast stumt centrum och så är slitringen på svänghjulet fjädrat gentemot centrumet.
r o l l e
Fre 24 jan 2025 20:44 Svara med citat
Sixten98 skrev:
Ok, då kanske man borde byta detta i förebyggande syfte om man vill ha en bil man vill kunna lita på. eller kommer det smygande?

Men då ska det inte vara överdrivet mycket extra jobb för en AWD då. Men visst lite mer skruvande är väl oundvikligt.

Gick fö in och kollade lite priser. Mekonomen vill ha 18000 för kopplingssats inkl svänmghjul. Autodoc tar 4500 för exakt.samma delar. Nu har jag en sjyst mekaniker att anlita, men lär väl inte vara gratis ändå.

Bra att veta att man får räkna med denna kostnad.

Någon som har varit med om svänghjulshaveri? Vid hur många mil i så fall? (om nu miltalet är det väsentliga här)

I och för sig på ford, svänghjul som typ totalhavererade så bilen slutade driva. 13 tuss mil.

Men sett, klämt och känt på ett hyfsat gäng vw svänghjul som blivit ledsna och behövt bytas.

Jag skulle i alla fall beställa hem svänghjulet inför bytet, när du har delarna löst kan du klämma och känna och jämföra svänghjulen och ta sista beslutet att lämna tillbaka det nyköpta om de känns lika bra. (Nu tror jag inte de kommer kännas lika bra...)
Sixten98
Fre 24 jan 2025 21:50 Svara med citat
Men hur funkar det när svänghjulet havererar? Om man har lite öra för det, hör man inte vad som är på gång i god tid?
Dvs att man har ett antal 100 mil på sig innan man måste byta?
Sixten98
Fre 24 jan 2025 21:58 Svara med citat
Men hur funkar det när svänghjulet havererar? Om man har lite öra för det, hör man inte vad som är på gång i god tid?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 24 jan 2025 22:19 Svara med citat
Sixten98 skrev:

Vad jag har förstått så ger det vibrationer, grannen hade en Caddy som råkade ut för detta och han bytte till ett enkelmasse svänghjul istället för dubbelmasse skräpet som VW stoppat i.
r o l l e
Fre 24 jan 2025 23:05 Svara med citat
Sixten98 skrev:

På massa olika sätt.

En vanlig felkälla är vibrationer, gärna vid hård acceleration från 3ans växel och uppåt och helst låga varvtal.

kan vara att bilen hugger omrking dragläge

konstiga ljud som ingen hittar varför

på fården så anmärkte jag från 10 tuss till verkstaden att det var ett avgasläckage.... De felsökte för ett bra gäng tusingar och kom fram till att det inte läckte några avgaser. Samma visa vid nästa service 12 tuss

Där sket jag fullständigt i det, och körde.

Ljudet lät som en mindre spricka i grenrör/packning mot topplock med ett tssh ljud vid svag uppförsbacke. Vid mindre belastning eller mer belastning så försvann ljudet.

Skulle jag 2 år senare kunna felsöka och diagnostisera ett svänghjul på ljudet, NEJ. Kanske lägga det som misstänkt. Så diskret ljud
Sixten98
Lör 25 jan 2025 9:58 Svara med citat
Ok, fint. Lite som jag trodde då. Då kanske man kan sitta lugnt, men försöka ha uppsikt på diverse missljud.

Lite skumt att man konstruerar bilar så här, med DMF som svag länk. Verkar vara samma sjuka på många dieselbilar, inte bara VW. Problemet är ju att bytet är ganska dyrt.
r o l l e
Tor 06 feb 2025 23:06 Svara med citat
Sixten98 skrev:
Ok, fint. Lite som jag trodde då. Då kanske man kan sitta lugnt, men försöka ha uppsikt på diverse missljud.

Lite skumt att man konstruerar bilar så här, med DMF som svag länk. Verkar vara samma sjuka på många dieselbilar, inte bara VW. Problemet är ju att bytet är ganska dyrt.

NEJ, det är ingenting skumt.

Saker idag, bilar, tvättmaskiner typ allting konstrueras inte för att hålla för evigt och vara billiga att serva.

En bil konstrueras för att tillverkaren ska tjäna pengar, sälja bättre än det andra märket. Kan de få sin bil att gå lite mjukare och tystare säljer de fler bilar och tjänar mer pengar.

De har hittat ett sätt att få bort kraftpulser så transmissionen inte slits lika mycket, och mer komfort. Tyvärr visar sig lösningen vara kanske lite klen men det håller garantitiden. Klart och färdigt.

Och då det är ganska dyrt att lämna in bilen på verkstad och få de att slita bort växellådan väljer de flesta att byta svänghjulet förebyggande för att slippa 'göra om' sitt kopplingsbyte ett år senare.
Sixten98
Fre 07 feb 2025 22:55 Svara med citat
Jo, visst, men någonstans går ju en gräns där bilmärket får dåligt rykte. Även att andrahandsvärdet blir dåligt.
Så riktigt så enkelt kan det nog inte vara heller.

Senast ändrad Lör 08 feb 2025 23:21, ändrad totalt 1 gång
Sixten98
Fre 07 feb 2025 23:12 Svara med citat
Sixten98 skrev:
Jo, visst, men någonstans går ju en gräns där bilmärket får dåligt rykte. Även att andrahandsvärdet blir dåligt.
Så riktigt så enket kan det nog inte vara heller.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 19 feb 2025 19:19 Svara med citat
Sixten98 skrev:
Så riktigt så enkelt kan det nog inte vara heller.

Jobbar på auktoriserad VAG verkstad i snart 14 år.
Det är inte många ggr vi bytt svänghjul på bilar, visst har vi bytt en del men med tanke på hur många VAG produkter som rullar efter vägarna är det en väldigt liten procent vi bytt på..

Har själv 2st Passater från 2017, båda med DSG och båda bilarna har gått närmare 25k mil.
Inte ett ljud från svänghjulet. Sambons gamla Skoda Superb - 2011 köpte vi när den rullat 16k mil.
Lät lite granna från svänghjulet ibland när bilen var kall, 5k mil senare när vi sålde den lät den ungefär likadant.

Visst låter vissa bilar mer än andra, men oftast är det ett ljud som uppstår när bilen står på tomgång med neutralläge i. Du kommer HÖRA det, och det är väl allt på en bil. Vill man ha en bil som aldrig går sönder så åk taxi.
Eller leasa en ny bil och byt innan garanti tiden går ut. Är de något som går sönder = lämna in och garanti åtgärd.

Är fel på alla bilar förr eller senare Wink

Det är som Rolle här ovan skriver en komfort grej, för att man mjukare ska komma iväg m.m.

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00