Forum - Volkswagen Passat - Passat B8 Knakar/gnisslar vid farthinder

freddan90
Passat 8 B8 Ort: Gävle
Tis 28 jan 2025 9:21 Svara med citat
Hej!

Har en Passat B8 2021 som närmar sig 10k mil.

Har problem med ett missljud jag inte blir klok på, de uppstår när man kör i vissa farthinder när det är torrt i luften. Det är ett knakande/gnisslande ljud vänster fram. Fjäderbenslager bytt men det hjälpte inte. Bilen varit inne hos VW verkstad samt bilprovningen men de hittar ej något fel.

Inga övriga konstigheter som känns i styrningen eller liknande utan bara detta ljud som uppstår. Vid blött väder uppstår inte ljudet.

Någon som har någon idé vad de kan vara, tacksam för hjälp! : Applause
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tis 28 jan 2025 18:25 Svara med citat
Förstår inte varför du köper nytt utan att först felsöka.
Prova detta till att börja med:
Hissa upp vänster fram så hjulet hänger fritt. Smörj fjäderbenen uppe och nere med rikligt med 556. Kör i några gupp så oljan tränger in under fjädern. Bättre?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 28 jan 2025 19:23 Svara med citat
Smörj inte med 556, det är inte till för att smörja med, det är mera för rostlösning och fuktutdrivning.
freddan90
Tis 28 jan 2025 20:35 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Förstår inte varför du köper nytt utan att först felsöka.
Prova detta till att börja med:
Hissa upp vänster fram så hjulet hänger fritt. Smörj fjäderbenen uppe och nere med rikligt med 556. Kör i några gupp så oljan tränger in under fjädern. Bättre?

Hej!
Haft bilen snart ett år så jag vet inte om bilförsäljaren hade godkänt att jag provkörde den i drygt 8-9mån innan felet uppkom. Sen är det ju en fyra år gammal bil så att den ska vara helt felfri ligger utanför mina förväntningar. Riktigt trevlig bil i övrigt måste jag säga. Smile

556 har jag förstått det som att man inte ska använda, silikon kanske bättre?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 28 jan 2025 20:56 Svara med citat
freddan90 skrev:
Hej!
Haft bilen snart ett år så jag vet inte om bilförsäljaren hade godkänt att jag provkörde den i drygt 8-9mån innan felet uppkom. Sen är det ju en fyra år gammal bil så att den ska vara helt felfri ligger utanför mina förväntningar. Riktigt trevlig bil i övrigt måste jag säga. Smile

556 har jag förstått det som att man inte ska använda, silikon kanske bättre?

Om det är gummi som låter så kanske silikon kan vara bra men annars så kanske något med PTFE eller liknande kan vara bra, det är lite beroende på vad det är för material där du ska smörja.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Lör 08 feb 2025 20:02 Svara med citat
Bakre länkarmslagringarna fram har vi haft lite problem med på passaterna.

Finns en speciell smörjpasta man ska smörja bussningarna med,
Är inte alla passater som låter heller, har 2st B8or själv men båda från års -17.
De har inte låtit nånting trots 20k+ mil..

Detta borde din Vw verkstad ha koll på om de sökt och har kollat runt på lite TPI:er osv..
Kan ju iofs vara så att denna smörjpasta ej finns i ngn tpi på passaterna men den finns original till nån annan vw produkt vet jag då jag själv smort flertalet passater med denna pasta och som avhjälpt felet.

Det blir ett gnirk i framvagnen vid körning i fartgupp, inte alltid som sagt och lite väderberoende..
Sjukt störande Smile

Lycka till

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
freddan90
Ons 12 feb 2025 20:57 Svara med citat
golf666 skrev:
Bakre länkarmslagringarna fram har vi haft lite problem med på passaterna.

Finns en speciell smörjpasta man ska smörja bussningarna med,
Är inte alla passater som låter heller, har 2st B8or själv men båda från års -17.
De har inte låtit nånting trots 20k+ mil..

Detta borde din Vw verkstad ha koll på om de sökt och har kollat runt på lite TPI:er osv..
Kan ju iofs vara så att denna smörjpasta ej finns i ngn tpi på passaterna men den finns original till nån annan vw produkt vet jag då jag själv smort flertalet passater med denna pasta och som avhjälpt felet.

Det blir ett gnirk i framvagnen vid körning i fartgupp, inte alltid som sagt och lite väderberoende..
Sjukt störande Smile

Lycka till

Tack för tipset! Låter som det kan vara något. Den var inne två dagar hos VW där de inte kunde hitta något fel. De påstod att de hade varit ute och kört ett bra tag utan att höra något vilket gjorde mig något irriterad när jag såg i appen att de hade tagit en tur på 4min... De kom inte fram till ett dugg på två dagar och trodde problemet var att plasten i inredningen lät när den stod i varmgaraget över natten och jag körde ut den i kylan på morgongen.. Shocked

Nåja. Har en lokal toppenmeck vid dotterns dagis som kanske får smörja lite då, eller är det någon speciell pasta som bara VW-verkstäder har?
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 19 feb 2025 18:38 Svara med citat
freddan90 skrev:
Tack för tipset! Låter som det kan vara något. Den var inne två dagar hos VW där de inte kunde hitta något fel. De påstod att de hade varit ute och kört ett bra tag utan att höra något vilket gjorde mig något irriterad när jag såg i appen att de hade tagit en tur på 4min... De kom inte fram till ett dugg på två dagar och trodde problemet var att plasten i inredningen lät när den stod i varmgaraget över natten och jag körde ut den i kylan på morgongen.. Shocked

Nåja. Har en lokal toppenmeck vid dotterns dagis som kanske får smörja lite då, eller är det någon speciell pasta som bara VW-verkstäder har?

Därför är det så viktigt att mekanikern får provköra tillsammans med kunden så att ni kan få fram ljudet tillsammans.

Det är en speciell smörjpasta som beställs via original nummer via ETKA.

Vet ej om det finns någon liknande eftermarknadspasta.

Sporadiska fel som bara dyker upp ibland är hopplösa att felsöka, det bästa är att lyssna med kunden (om det nu är ett ljud) så att man tillsammans med kunden kan lokalisera ljudet så att man vet HUR man får fram ljudet och HUR ljudet låter Smile Åk tillbaka och provkör tillsammans med en mekaniker så att ni tillsammans får fram ljudet är min rekomendation.

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00