Forum - Golf 7 (13-19) - Felkod charge pressure actuator, mechanical malfunction

Jaken69
Golf 7 1.4 -15 Ort: Uppsala
Tis 04 feb 2025 9:12 Svara med citat
EPC lampan tändes först sen tändes även motorlampan
Får fram detta meddelande i OBD-II.

charge pressure actuator, mechanical malfunction
Google translation så blir det detta
laddtrycksställdon, mekaniskt fel

Vet någon som vet mer specifikt vad som kan tänkas vara fel?
Vad gör en charge pressure actuator?

Golf Bensin 1.4 TSI 2014 ca 10 000mil
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 04 feb 2025 10:18 Svara med citat
Min OBDeleven ger felkoderna på flera olika språk, bl.a. svenska så behövs ingen Google Translate.
Ändra: Ser nu att du skriver OBD 2. Vet inte vad det är, men tydligen annorlunda?
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tis 04 feb 2025 12:56 Svara med citat
ODB II är romerska siffror för 2
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 05 feb 2025 23:24 Svara med citat
Laddtrycksklockan har kärvat på axeln på turbon, den rostar fast på axeln tids nog.

Lagade en sån härom dagen på jobbet!

När den inte kan reglera laddtrycket som den ska så kommer felkoden och bilen går i nödläge.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tor 06 feb 2025 14:34 Svara med citat
Smörjde du axeln så allt löpte bra igen?
Jaken69
Golf 7 1.4 -15 Ort: Uppsala
Tor 06 feb 2025 16:44 Svara med citat
Tack golf666
Väldigt svårt att smörja där


Senast ändrad Tor 06 feb 2025 16:56, ändrad totalt 2 gånger
Jaken69
Golf 7 1.4 -15 Ort: Uppsala
Tor 06 feb 2025 16:45 Svara med citat
Jag har OBD-II från jula, har naturligtvis valt svenska som språk men den översätter bara menyer inte felkoder.

Tack för snabbt svar.
Jag har smörjt leder/axel så gott det går utan att skruva bort
värmeskölden med hjälp av en spegel för den är väldigt svår att se.
Felkoden har inte kommit tillbaka (2 mil)
Håller tummarna att det fungerar nu Smile
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Lör 08 feb 2025 19:51 Svara med citat
De brukar kärva fast såpass att man måste värma ordentligt med en induktionsvärmare för att få loss den..
För de första sitter clipsen så pass hårt att man kan behöva bryta loss dom med div hjälpmedel.

Har reglerstången klarat sig såpass bra att den är någorlunda rak så brukar man få brotcha upp hålet i stången med typ ett litet frässtål till ex miljonvarvaren eller borrmaskinen + slipa rent stället den sitter fast emot med ex lite sandpapper. Sen har vi en smörjpasta som är för heta områden som man får smörja på..

Du kan INTE smörja med typ 5-56 eller WD40, de brinner upp vid första provkörningen och gör ingen smörj verkan överhuvudtaget längre.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00