MaxiePaxie
Golf 2 1.8i -90 Ort: Karlstad |
Tis 18 feb 2025 11:18 |
|
Har en vw golf mk2 med automatlåda. När jag lägger i backen på denna så börjar hela dash:en vibrera samt ratten. Bara att förvänta sig utav en automat från -90? Eller något som är fel? Direkt när jag lägger i N, P eller D så försvinner det. Läste någon annan tråd här då denne hade samma problem fast i neutral med manuell vxl. I den tråden så sade han också att den hade hög bränsleförbrukning. Vilket min absolut har. Misstänkte att det var för min var en mekanisk automatare. Men 1,0 liter milen är det bästa jag har lyckats fått då jag dessutom inte kört snabbare än 80 - 90 då den drar mindre då. Har checkat den klassiska förgasarfoten men den verkar vara hel. Förmodar att dessa två saker kanske inte alls har något med varandra att göra?
Tacksam för alla svar
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 08 maj 2025 8:29 |
|
MaxiePaxie skrev: | Har en vw golf mk2 med automatlåda. När jag lägger i backen på denna så börjar hela dash:en vibrera samt ratten. Bara att förvänta sig utav en automat från -90? Eller något som är fel? Direkt när jag lägger i N, P eller D så försvinner det. Läste någon annan tråd här då denne hade samma problem fast i neutral med manuell vxl. I den tråden så sade han också att den hade hög bränsleförbrukning. Vilket min absolut har. Misstänkte att det var för min var en mekanisk automatare. Men 1,0 liter milen är det bästa jag har lyckats fått då jag dessutom inte kört snabbare än 80 - 90 då den drar mindre då. Har checkat den klassiska förgasarfoten men den verkar vara hel. Förmodar att dessa två saker kanske inte alls har något med varandra att göra?
Tacksam för alla svar  |
Det är väl så att många saker i din ganska gamla bil är lite slitna, både av miltal och ålder. Mest troligt driver den lite hårdare på backen än framåt vid det tomgångsvarvtal du har, därför blir det vibrationer då motorn belastas eller sjunker lite mer i varvtal. Du kan ju prova att försiktigt ge lite lite gas så varvtalet hoppar upp 2-3 hundra varv, vibrerar och skakar det lika mycket?
Annars är det väl bara börja framåifrån och gå bakåt eller bakifrån och gå framåt och serva och fixa allting...
Motorfästen, är de okej? Avgassystem, upphängningar, värmeskyddsplåtar. Automatlådan genomgång och justering. Motor service tänddelar, kolla funktion tempgivare och insprutning etc.
En bränsleförbrukning på 1 liter/milen kan vara både lite eller mycket, då du inte beskriver dina körcykler kan ingen ens gissa. Men många kallstarter utan motorvärmare ger hög förbrukning.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|