Forum - Golf 4 (98-04) - Gol 4 helt död *LÖST*

Jenzzz
Golf 7 TSI 1,4 Ort: Karlskrona
Ons 11 jun 2025 11:15 Svara med citat
Golf MK 4 2004 1,6 bensin.

Helt död, händer ingenting när man vrider nyckeln till start. När jag vrider tillbaka och tar ut nyckeln så lyser instrumentpanelen svagt och bränslepumpen går.

Har kört bilen i c:a 3år. Ibland, kanske 4 gånger om året tänds motorlampan och även någon gång EPC-lampan. Kommer inte ihåg felkoden nu men har alltid gått och släcka. I övrigt går motorn bra, kanske något slö men allt är ju relativt. Bränsleförbrukningen ligger på 0,46 vid snäll landsvägskörning.

För någon dag sedan parkerade jag bilen på kvällen. På morgonen var den helt död. Vrider på tändningen och allt ser normalt ut och jag hör hur bränslepumpen går en liten stund (som vanligt). Vrider nyckeln till start position men inget händer. Inget klick, alltså ingenting. Stänger av tändningen och panelen lyser svagt och "piper", bränslepumpen startar och går hela tiden. Läser av 2st felkoder, "P0600 serial communication link" och "P2101 throttle actuator control motor circuit". Jag måste lyfta lyfta +polen för att stoppa bränslepumpen och släcka instrumentpanelen. Jag försöker ingen med samma resultat men endast 1st felkod denna gången, "P0600". Batteriet är ganska nytt och allt annat fungerar som vanligt, lampor, torkare fläkt och radio. Kollade över alla synliga säkringar men kunde inte hitta något trasigt. Bilen står c:a 10mil från mitt hem så kunde inte felsöka något mer. Provade att "bogsera" igång bilen och det fungerade men den går väldigt illa. Den går typ bara på 2 cylindrar och det luktar skumt. Fick 2st felkoder "P0600 igen samt P0135 O2 sensor" Den går alltså inte att köra.

För tillfället väntar jag på att en bärgare kan ta hem bilen så jag kan felsöka vidare. Man kan ju såklart misstänka något elfel eller?

Jag undrar om någon här på forumet har varit med om något liknande? Att bilen inte reagerar på något sätt när man vrider till start samt att bränslepumpen går och instrumentpanelen lyser (svagt) när man vrider av tändningen och tar ut nyckeln känns lite speciellt och anmärkningsvärt.

Väldigt tacksam för svar!

Senast ändrad Mån 16 jun 2025 20:51, ändrad totalt 1 gång
Jenzzz
Sön 15 jun 2025 18:34 Svara med citat
Ingen som har något tips?? Jag har bytt ECU och kopplat bort både spjällhuset och tändningslåset med samma resultat. Något ger ström till bränslepumpen och instrumentpanelen när tändningen är av??? Och såklart så startar ju inte motorn.
Jenzzz
Mån 16 jun 2025 20:52 Svara med citat
Problemet är löst och bilen startar igen.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tis 17 jun 2025 13:13 Svara med citat
Det vore ju bra om du skrev vad som var fel och hur du löste det. Det kan ju vara till hjälp för andra framöver.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Jenzzz
Fre 20 jun 2025 7:25 Svara med citat
Jag trodde inte detta forum hade några besökare.
olle54
Fre 20 jun 2025 8:53 Svara med citat
Jodå men det kan gå nån vecka utan inlägg men din första post har 145 st tittat på. Folk brukar inte skriva så ofta med "killgissningar" utan när de faktiskt har något att tillföra (det finns undantag) så det var väl ingen som hade något att säga.
Men vad var det nu för fel och hur löste du det?

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 20 jun 2025 9:48 Svara med citat
olle54 skrev:
Jodå men det kan gå nån vecka utan inlägg men din första post har 145 st tittat på. Folk brukar inte skriva så ofta med "killgissningar" utan när de faktiskt har något att tillföra (det finns undantag) så det var väl ingen som hade något att säga.
Men vad var det nu för fel och hur löste du det?

Thumbs up
Jenzzz
Mån 23 jun 2025 22:20 Svara med citat
Jordkabeln till motorblocket hade gått av. Gick inte att se med blotta ögat men kände det med fingrarna. Jag hade 12,4V på batteriet men bara 11,7V över blocket.
olle54
Tis 24 jun 2025 14:45 Svara med citat
Ja där ser man. Det är ofta som lösningen är att se över jordningen. Very Happy

Senast ändrad Tis 24 jun 2025 18:48, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 24 jun 2025 18:21 Svara med citat
Jenzzz skrev:
Jordkabeln till motorblocket hade gått av. Gick inte att se med blotta ögat men kände det med fingrarna. Jag hade 12,4V på batteriet men bara 11,7V över blocket.

Thumbs up
Jenzzz
Tis 24 jun 2025 21:56 Svara med citat
olle54 skrev:
Ja där ser man. Det är ofta som lösningen är att se över jordningen. Very Happy

Ja, man stirrar sig lätt blind på felkoderna som sällan pekar på det faktiska problemet.