EvolveKH
Polo 3 1.4 -01 Ort: Kristinehamn |
| Sön 15 jun 2025 18:38 |
|
Halloj! Kul att det finns ett bra forum för oss med Volkswagen
Jag själv har precis fått körkort och min första bil blev en Polo 1.4 årsmodell 2001.
Har gett den en hel del kärlek i form av nya tändkablar, tändstift, vattenpump, kamrem, oljebyte, byte av samtliga filter och en hel del tvättning/putsning både invändigt och utvändigt.
Var idag ute och åkte som vilken dag som helst, varit till affären och handlat osv. Kommer hem och parkerar bilen, kliver ur och ska låsa bilen. Nu kommer problemet..
Dörren (förarsidan) låser sig inte, jag ser att ”knappen” rycker till lite precis som att den ska låsa sit, men den åker inte ned och dörren låser sig inte. Däremot efter ca 5-10 sekunder så åker fönsterrutan ned på förarsidan. Jag kan inte säga om det skulle hända även på passagerarsidan då den elhissen är död/glapp/annat. Bakfönstren är inte elektriska så dom påverkas inte.
Vad jag vet har jag inget centrallås, däremot så finns det en silvrig knapp på bilnyckeln som jag inte förstår vad den har för funktion, åtminstone händer inget när man trycker på den. Finns även en knapp i dörren på förarsidan med 2 symboler på; en nyckel och en, vad jag tolkar det som, öppen bildörr. Den här knappen verkar glapp/ur funktion då inget händer när jag försöker trycka på den. Ibland klickar det till, ibland känns den bara ”lös”.
I min förvirring försökte jag trycka på den knappen med de 2 symbolerna flera gånger och försökte låsa dörren emellanåt, utan framgång; dörren låser sig fortfarande inte och rutan åker ned igen efter 5-10 sekunder.
Tänker sedan att något är fel på den knappen, kanske glappar eller så. Plockar då ur ”konsolen” ur dörren som har knapparna till fönsterrutorna + knappen med de 2 symbolerna, försöker med att koppla ur allting efter jag tagit upp rutan och sedan låsa bilen igen; samma sak, dörren låser sig inte (verkar ha fastnat i något upplåst läge nu) och rutan åker ned igen trots att samtliga knappar i dörren vid det här laget är urkopplade och tändningen är fortsatt av..
Gör om processen än gång till; kopplar in konsolen (dock bara sladden som går till att få upp rutan), på med tändningen och tar upp rutan, av med tändningen, kopplar ur knappen igen och stänger dörren. Här testar jag dock inte att låsa förardörren utan jag till passagerarsidan och låser utan problem upp den dörren med nyckel, kryper in och manuellt låser förardörren (det gick bara när dörren var stängd förövrigt?), kliver ur och låser passagerardörren, då är allt låst och rutan åker inte längre ned.
Jag har googlat och försökt hitta någon med exakt samma problem, men hittar bara ”liknande” fel och då har de årsmodellerna centrallås osv och felet uppvisar sig inte på samma sätt som för mig.
Någon smart människa här som sitter på kunskap som kan skicka mig i rätt riktning? Åka in till en verkstad är inte inom min budget just för tillfället och bilen har jag till jobbet, så vore väldigt bra om den gick att fixa.
|
|