Forum - Golf 4 (98-04) - Svårt att byta bromsrör bakom bensintanken.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 19 jul 2025 11:28 Svara med citat
Har inte kunnat byta bromsrör till höger sidan bak. Jag skulle vilja byta hela sträckan framifrån och bak. Flera meter rör alltså. Eller eventuellt använda skarvnippel. Men bultar till de 2 tank band fästena är rostiga och slirar.
Har provat diverse hylsor. Även sådan som ska gripa om dåliga bultar. Men den funkade inte alls till att lossa med.

Jag vågar inte värma så nära bensintanken. Jag vågar inte slipa av bultar i fall jag kommer emot plast tanken. Hur ska man då kunna lossa tanken så man får dit bromsrör till höger sida? Det sitter väl fast på något vis med klämmor. Undrar hur många?

På högersidan bak sticker det bara fram en liten bit av bromsröret. Jag försökte ha dit skarvnippel mellan gammalt och nytt rör men det läckte. Så otroligt liten bit rör som sticker fram att det är svårjobbat.

Dra nytt rör på ett annat sätt kanske inte är att tänka på? Jag är skeptisk hur det skulle göras och vad de säger på besiktningen.

Jag bytte röret till vänster bakhjul med skarvnippel. Hade på en akvarieslang över röret så det inte skulle skava emot något. Något fäste för original röret har jag inte kommit åt. Vet inte vart det sitter. Nya röret hänger fast i gamla röret med buntband. Ser väl inte så proffsigt ut. undrar om man ser bättre med plasten borttagen under hjulhuset.

Detta med bakre bromsrören var det enda kvarvarande felet när jag besiktigade....Det hjälpte inte att putsa av original bromsrör... Jag tyckte det bara var lite ytrost / ärgning? Det står i bes. pappret att jag måste byta bromsrör. Besiktningsman sa det var tillåtet med skarvnippel. Men det funkar ju dåligt när en sådan liten bit bromsrör sticker fram på högersidan.
Besiktningspersonen har bara påpekat längsgående rör rostiga bak. Under tanken har man ju inte kunnat se något. De ser fina ut framåt. Det är ju i bak vid vattenprutet som de blir dåliga.

Man kommer väl inte åt nåt om man tar bort baksätet? Det är väl bara ett hål för bensinpumpen?

Jag kan inte åka till verkstad med trasig broms. Jag tror det skulle bli dyrt med. Jag skulle vilja fixa det själv på något vis. Men hur?

Jag har Haynes verkstadshandbok. Men det är för lite bilder och förklarande texter. I stort sett värdelös för detta jobbet.
...................................................................... ...................................................................... ..........................................

Har nu kollat en film på Youtube, Det är visserligen inte en Hatchback / combi modell utan en vanlig Golf. Jag Googlade CHAT GPT och skrev byta bromsrör bakom tanken på den bilmodell jag har. Då kom denna film fram:
Mag´s Vids MK4 GOLF fixing rusted brake lines.

Verkar vara en massa skruvade för att få av tanken. Har man då rostiga skallar på bultar på de 2 tank banden så funkar det ju ändå inte att få av tanken.

Killen skarvade med en sån där skarvnippel . Han bytte en kortare bit rör nära höger bakbroms. Han använde Koppar nickel rör tror jag de heter.

När man köper skarvnipplar på Biltema så finns det 2 varianter. koppar/nickelrör och en sort för koppar rör. Jag vet inte om man kan ha 2 olika sorters rör på på en sådan skarvnippel eller om det då blir en kemisk reaktion? Eller är det olika dimensioner på ytterdiametern som gör att det kan läcka?

Det är det ju jobbigt när man skarvar rör och det börjar läcka. Det är ju svårt att se när allt är ihop monterat.och tanken är på plats.

Jag skulle nog vilja ha kopparrör längst hela bilen. De är lättare att böja och anses inte kunna rosta.

Jag måste gå tillbaka till CHAT GPT. Det nämndes något om att AutoDoc hade någon film eller instruktion. Förmodligen ska man regga sig där. Jag borde fotat av vad det stod med mobben.

Det här avancerade jobbet tar emot en del. Jag har bytt tank på en Opel en gång. Det gick bra. Det verkar vara mer detaljer att lossa på en Golf.

Jag köpte någon rostlösningsspray på Biltema igår. Med fryseffekt, Rost ska spricka upp så oljan tränger in mer. Vet inte om det funkar i praktiken när ändå bultskallarna är så sönderrostade.

I Haynes boken stod det att bakaxel skulle tas bort eller sänkas för att lossa tanken,. Vet inte riktigt vad som menas. Det bästa vore väl om det gick att sänka tanken tillräckligt mycket för att kunna byta bromsrör utan att ta bort tanken helt... Men det var bara en fundering. Kanske inte alls funkar så. De där skyddsplåtarna är jobbiga att ha väck...Sen skulle bakre avgas system väck står det i boken...Jisses vad jobb. Sen har jag har en motvilja att ligga mitt under bilen. Väldigt obehagligt. Bilen står inte på plana cementgolvet i garaget. Man skulle ha nåt som skruvas fast i bakre hjulbults hålen som går ner på marken med. Längst med gående rör eller nåt så bilen inte kan kana av pallbockar. Men jag har slängt under en del trästockar.
Inget är direkt enkelt. En del tycks ju klara av krångeljobb hur fort som helst. Jag får kolla vidare om jag får fram någon mer information.

En gång fick jag en Webbadress på den här sidan av någon har jag för mig. En sida där man kunde söka på VW delar. Jag minns inte adressen. Jag skrev upp den men vet inte vart lappen tog vägen. Höger fäste för gummislangen till bromsen har gått av. Den nära tanken. Vore bra att veta om den har något nummer att söka på. Kanske kan fråga CHAT annars. om den har sprängskiss med nummer.

Jag skulle vilja ha en enklare lösning än att skruva sönder halva bilen för det hä jobbet.
...................................................................... ...................................................................... ........................................

22/7 Jag frågade CHAT GPT om jag kan blanda kopparrör och koppar nickelrör. Nej det var inte att rekommendera. Det blir en kemisk reaktion... Jaha? Man får verkligen leta efter svar på sina frågor.. Jag verkligen gillar kopparrör då man kan forma dem med händerna. De andra bromsrören är ju stenhårda. att böja. Jag vet att det finns verktyg att böja med. Men blir det fel böj så blir det ju väldigt problematiskt att rätta till.
Får göra om då på båda sidor bak om man inte får blanda olika material.

Fråga Ai säger att man kan blanda 2 olika bromsrörs material men det kan bli korrison.

Google hänvisar till olika källor. Någon säger att man aldrig ska använda en union skarvnippel? för kopparrör Nu vet jag inte om de är av koppar eller mässing. får kolla Biltema. 619 sökningar på Biltema resulterade i studsmattor och annan skit. Får kolla A4 katalogen med bildelar. Den borde de uppdatera med nyheterna och ge ut oftare.

Jag kollade på mina 2 skarvnipplar på bilen. Magneten tog inte på dem. Inte av stål alltså. Men de såg kromade ut. Ser ut som den i katalogen är märkt med ett S För stål då eller? Jag får kolla med spegel under bilen sen. Den andra skarvnippeln ser ut att vara av mässing i katalogen, Den är för kopparrör.

Jag läste att det oftast är lackade stålrör som original bromsrör.
Det har blivit en del besiktningar med skarvade kopparrör på olika bilar. Men aldrig att besiktningsmannen sagt något om dem. Att de inte passar ihop med andra rör.

Lite rörigt blir det om man ska har kopparrör till skarvnippel 66-447.. Jag får väl ta bort kopparrören då. Det vore ju jobbigt om det började läcka. Det gjorde det ju på högersidan.
Jag får utreda mer sen..
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
23/7
Har babblat med Chat igen. Frågat hur klämmorna bakom tanken ser ut. Den visar öppna plastklämmor. Frågan är hur många det är. Någon som vet? Jag fick en konstig ide' så som elektriker ibland gör när de drar fram nya kablar genom att fästa dem i gamla kabeln och dra.

Vet inte om detta skulle funka: Dra en stark metalltråd innuti gamla bromsröret vidare till ett kopparbromsrör. Dra tråden igenom röret. Fästa på nåt vis. Dra i gamla bromsröret så det nya bromsröret hänger efter. Alla rör måste vara så raka som möjligt.

Då vore det bra att veta hur många klämmor man måste dra röret igenom. Chat säger de sitter mellan 15 och 25 cm. avstånd. Om nu det kan stämma. Det blir 6.6 klämmor per 100 cm. om man räknar med 15 cm. avstånd emellan dem. Är det verkligen så många? Man skulle behöva smörja rör och klämmor med silicon spray eller WD 40 oljespray eller nåt liknande..

Jag får leta efter mer bilder eller film och kolla hur många klämmor det kan vara. Sen om bromsröret har böjar eller går det rakt tvärs över bilen. Är det böjar så blir det nog svårt. Jag får nog tänka om. När jag inte ser bromsröret så kan det bli knasigt. Att VW måste bygga sådana krångelbilar?

Jag är nyfiken på det där hållet i ryggstödet med. Där bensinpumpen är. Kan man se något därifrån? En böjbar ficklampa vore nog bra att ha. Förmodligen kan man inget se där. Tänk om man kunde öppna upp som en lucka och kika med sån där inspektionskamera.

Jag får köpa mer rostlossningsoljespray.. Det där med frysfunktion från Biltema var inget att ha. Om det inte var så rostiga kullriga bultar kunde man ju ta väck tanken. eller sänka ner den.

24/7 Jag ägnade några timmar under bilen. De 2 främre bulten till tank banden lossade. Jag hade på mycket rostspray från Biltema. De bakre bultarna är mycket dåliga av rost. Den vänstra är extra svår att komma åt. Har provat 12mm . 1/2 tum och 13 mm. Inget funkar, Blir inget grepp.

27/7 Svårt att få på rostlösningsspray bakom på högra bakre tankband bulten. Jag hade på ett ventilgummi till cykel på pipen på flaskan. +2 skarvade smala sugrör. Böjt i fram med cig.tändare.+ tunna buntband nära flaskan. Blir ett himla tryck. Lätt att allt flyger isär. Borde kolla de där rören som är i städmedelflaskorna. (Jag köpte krympslang sen att skarva med). Stark ficklampa med på tejpad magnet är bra med. Jag får ha på mer olja sen. Vet inte om man kan lossa bulten med huggmejsel. Får nog dränka in bulten ordentligt med olja på baksidan, Flera gånger om dagen.

28/7 Har slått på den där bulten med tung slägghammare och en huggmejsel. Bulten lossar inte. Men det kanske inget gör för nu såg jag att höger tank band var nästan helt avrostat i bak . Får jag av tanken kan jag svetsa på en mutter på bulten så borde den lossa.

Ska kolla i morgon på vänster bult bak till tank bandet. Jag får fixa nya tank band. Vart vet jag inte, När man monterar nya bultar borde man ha längre bult och minst 2 brickor under bulten.. det är alltid lättare i framtiden att lossa om bulten sticker ut lite. Fast så småningom kanske det är skroten som gäller.
Måste kolla mer filmer hur man tar bort allt annat grejs på tanken. Tyvärr har jag inte hittat så många bra filmer.

Det verkar som Thansen har tankband för 299 kr. st. Fabrikat Klokkerholm. Såg bilder på Trodo med. Ej i lager stod det.189 kr. st. frakt 69 kr. Vet inte vad det var för fabrikat.

Man måste väl inte ta bort bränslepumpen när man tömmer tanken? Bara lossa kablar och slang längst upp?
Jag såg en snubbe som hade ner en rätt grov slang genom tankhålet höll slangen lågt och blåste längst slangens ände och då kom det bensin rinnande.. Det var väl inget skämt? Jag sökte på YT. Drain gastank on VW Golf.

30/7 Det blev lite funderande var jag skulle beställa tank band. Det blev Skruvat, köpte 2 med original kvalitet 215kr och 212 kr.+ en flaska WD40 spray 125 kr.. Jag reggade mig på deras klubb eller vad de kallade det fick 15% rabatt på första köp över 500 kr. Med frakt på 79 kr. så gick allt på 505.74 kr. Bra att det blev fixat då.

23/8 Har inte haft tid eller motivation att greja vidare. Hur får man bort kontakten på bensinpump eller vad det är för nåt under baksätet.? En svart kontakt med lite sladdar. Trycker man in någonting med en mejsel eller hur gör man? Jag är trött på saker som går sönder om man fattar helt fel. Måste få ut bensinen i tanken så jag kan får bort tanken. Jag får leta vidare efter svar.

En fråga till. Funkar den billigaste dubbelkoningsverktyget på Biltema till att kona hårda koppar nicklel rör. Jag har provat men tycker rören är så hårda. Jag skulle nog vilja skarva med nickel kopparrör från mitten av bilen och bakåt. Har läst att kopparrör måste fästas väldigt tätt för med klämmor för att de är mjukare. ?? Allra längst bak till bromsar kunde jag ju ha kopparör för det är lättare att böja. En del påstår att man inte ska ha koppar nickelrör i en skarv och sen ha kopparör.. Blir någon kemisk reaktion...Dessutom är ju skarvkopplingen i 2 varianter. Ett för koppar rör och ett för koppar nickel rör + stålrör.
Lite förvirrande. Man vill ju inte göra om sen för att man gjort nåt fel. Eventuellt kunde man ju be en bildelsfirma kona åt en. Behövs bara en kona per rör om jag ska skarva sen med sån där skarvkoppling.
Nu kom jag ju på att nickel kopparrör innehåller ju koppar med. Men det tycks då gå bra ihop med stålrörs koppling? Måste vara hårdheten på rör som avgör vilken skarvkoppling man ska ha?

26/8 Nä, jag får inte av den där kontakten som går ner i i bränslepumpen.. I mina värdelösa VW mekarböcker står det bara: Lossa kontakten. Men det går ju inte. Har redan pajat en plastbit på kontakten.. Har sett en film där var det en röd grej på kontakten. Som man tryckte på eller hur det nu var. Det finns inget sånt på kontakten. Den sitter stenhårt fast. Jag har provat att trycka med mejsel inåt och utåt utan resultat.

Jag köpte en pumphävert på Biltema. Det verkar vara 1/ 4 dels bensin kvar i tanken.Runt 12 liter. Slang ner genom bensin tankhålet verkar inte funka om det är nåt skydd för bensinstöld i röret? Har provat med olika slangar .De blir inte fuktiga av bensin.

Om man tar bort slangen till bränsle filter? Låter bensin rinna ut i en balja? Förmodligen trångt att greja där under? Om man får av kontakt på bränslepumpen och de 2 bensinslangarna. Måste bensinpumpen monteras bort eller kan den sitta kvar då tanken tas bort?
Jag får leta upp mer filmer. Jag blir tokig på det här krånglet.

Hittade en film. Det är en röd plastbit som man lyfter på så lossar kontakten. Men det finns ingen sådan röd plastbit. Fattar inte riktigt mekanismen, Vad den röda plastbiten gör för att lossa kontakten. Ett mysterium.

2023-09-11

Tack för att du frågar!
Jag gav upp när jag inte fick av kontakten på bränslepumpen på bensintanken.
Nu är det huset som gäller. Diverse jobb där med. Måla osv innan höstregnet kommer..
När jag fixat en del ska jag återgå till bilen. Tyvärr så blir det väl kallare och regnigare snart. Jag är inte så insatt i hur jobbigt det är att ta av bensintanken. Det är väl nåt bensinfilter under där som ska väck. Den borde ju ramla ner när tank banden är så rostiga, Det ena var väl nästan av. Får väl friska upp minnet med en film hur man tar av tanken. Den där jäkla kontakten retar mig. Jag har pillat med skruvmejslar och tryckt hit och dit. Nä, den vill inte lossa. Den verkar trasig då det fattas en grej på den.
Ursäkta att det blir så mycket text. Inte ens jag orkar läsa igenom det.

Senast ändrad Tor 11 sep 2025 11:24, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 11 sep 2025 10:42 Svara med citat
Hur går det?
Det är alltid intressant att följa dina reparationstrådar, du hittar lösningar som de flesta av oss andra hade missat.