maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Ons 31 jan 2024 21:11 |
|
En morgon när jag körde till jobbet så fick jag upp: "Rear camera currently not available" och den är fortfarande inte available så jag läste felkoder och fick fram: "02873 rearwiew camerasystem control module".
Min fråga blir då, vad menas med detta på ren svenska?
Är det kameran som är kass eller finns det någon liten elektronikenhet som har havererat eller sitter felet i stereon?
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Mån 05 feb 2024 9:52 |
|
Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.
|
|
maxmsm
| Tis 06 feb 2024 8:41 |
|
| Stötfångaren skrev: | Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra. |
Vad felkoderna säjer det står i det första inlägget....
|
|
Stötfångaren
| Tis 06 feb 2024 10:24 |
|
Sorry, läste slarvigt. Det är fel på kameramodulen till backkameran enligt felkoden. Kan ju vara glapp i kontakterna till modulen, Koppla in och ur kontakten/kontakterna till kameran ett antal gången med allt avstängt.
Prova sedan igen.
|
|
maxmsm
| Tis 06 feb 2024 10:49 |
|
| Stötfångaren skrev: | Sorry, läste slarvigt. Det är fel på kameramodulen till backkameran enligt felkoden. Kan ju vara glapp i kontakterna till modulen, Koppla in och ur kontakten/kontakterna till kameran ett antal gången med allt avstängt.
Prova sedan igen. |
Är kameramodulen själva kameran?
Felkoden är: "camerasystem control module" vilket jag tolkar inte vara själva kameran utan någon annan del i systemet.
|
|
Stötfångaren
| Tis 06 feb 2024 12:27 |
|
| Modulen sitter troligen ihop med kameran. Öppna och gymnastisera kontakterna
|
|
Aaakkkaaaa
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 17 mar 2026 17:51 |
|
| Maxmsm, löste du problemet?
|
|
maxmsm
| Tor 19 mar 2026 9:31 |
|
| Aaakkkaaaa skrev: | | Maxmsm, löste du problemet? |
Nix, baklucka och kamera är bytta efter en påkörning bakifrån och då fick jag besked av plåtverkstan att det inte fanns någon spänning fram till kameran trots att säkringen var hel så jag tänkte att verkstan skulle få ta en titt på detta vid nästa service.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Tor 19 mar 2026 17:04 |
|
Det kan ju vara bra att nämna vilken årsmodell på bil de gäller så slipper folk gissa sig fram
På vissa sitter nämligen kameran i handtaget bak utanför bilen och i vissa sitter de i emblemet/handtaget bak. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
| Fre 20 mar 2026 9:59 |
|
| golf666 skrev: | Det kan ju vara bra att nämna vilken årsmodell på bil de gäller så slipper folk gissa sig fram
På vissa sitter nämligen kameran i handtaget bak utanför bilen och i vissa sitter de i emblemet/handtaget bak. |
Min är en -13 2,0 TDI 4Motion och kameran är monterad ovanför registreringsskylten.
|
|
golf666
| Lör 21 mar 2026 20:14 |
|
Läcker bilen spolarvätska höger bak i taket?
Om den gjort det är det inte omöjligt att de runnit in i backkamera styrdonet som sitter innanför klädseln höger bak..
Skulle börja att kolla där! /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
| Lör 21 mar 2026 20:46 |
|
| Nej, det gör den inte för spolningen bak används aldrig pga jag vet att detta är en usel konstruktion av VW.
|
|
golf666
| Fre 27 mar 2026 22:38 |
|
| maxmsm skrev: | | Nej, det gör den inte för spolningen bak används aldrig pga jag vet att detta är en usel konstruktion av VW. |
Tro mig varje gång du spolar fram så bygger den även tryck till bakre systemet, dvs de kan mkt väl läcka även fast du inte använder spolningen bak. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
| Lör 28 mar 2026 20:24 |
|
| golf666 skrev: | | Tro mig varje gång du spolar fram så bygger den även tryck till bakre systemet, dvs de kan mkt väl läcka även fast du inte använder spolningen bak. |
Menar du att spolningen bak inte har en egen tank?
Jag har tagit det för givet pga en jäkla lång slang om det ska dras hela vägen från främre tanken till bakluckan vilket i min värld skulle bli en mycket dålig konstruktion.....
|
|
golf666
| Ons 01 apr 2026 20:20 |
|
| maxmsm skrev: | Menar du att spolningen bak inte har en egen tank?
Jag har tagit det för givet pga en jäkla lång slang om det ska dras hela vägen från främre tanken till bakluckan vilket i min värld skulle bli en mycket dålig konstruktion..... |
Nej du har 1 tank med 2st spolarpumpar.
Den ena pumpen går till strålkastarspolningen och den andra pumpen har 2st anslutningar för slang = dvs den ena slangen går bak och den andra fram.
När du spolar bakåt så vänder pumpen håll och pumpar dit, spolar framåt så går pumpen åt andra hållet.
Du har ägt bilen ett tag men aldrig funderat över vart man fyller på spolarvätskan för bakrutan?
Ja tänkte som du när jag ägde en passat b7 för många år sen, de är lugnt för jag använder inte spolningen på bakluckan så de är lugnt.
Rätt som de var när sambon satt i bilen och väntade på mig när jag var in i en affär o gjorde ett ärende så öppnades skuffluckan (el lucka), hon trodde de var jag som tryckte på knappen för öppning men så var de inte.
När vi åkte därifrån och hade stängt bakluckan så stannade vi i en korsning längre bort = bakluckan gick upp igen. De visade sig var spolarvätskeläckaget höger bak som ställde till det.
Hade ett sånt här fall på jobbet idag (VAG verkstad) en Passat 2013 som backkameran inte fungerade på samt dåligt tryck på spolningen bak och övre bromsljuset lyste svagt ibland trots att bilen stod låst.
Testade spolning och de forsade in och droppar rakt ner på backkamera styrdonet.
Kollade säkringar hela till backkameran för säkerhetsskull och de var hela,
så rev lite till och de hade trängt in i kontakten till backkamera styrdonet så de var både grönt och rostigt = dålig kontakt.
Blev byte komplett kablage med spolarvätskeslang samt backkamerastyrdon samt en del byte av div kablage i både kontakten till elstammen ut till bakluckan samt i kontakten till backkamera styrdonet...
En dyr historia men de blir ju bra när de blir klart /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
|
golf666
| Mån 06 apr 2026 10:43 |
|
| maxmsm skrev: | Jag har ägt bilen sedan ny och aldrig någonsin använt spolningen bak pga kända problem så varför leta efter en tank som inte används?
Hur djävligt är det att byta slang eller det är enklare att plugga slangen som går bak vid pumpen?
Jag tänker behålla bilen så länge vi bor kvar i Sverige vilket nog blir max 5 år till.
Tack för ett utförligt och informativt svar!  |
ok, men innan vi drar förhastade slutsatser så skulle jag ändå provat att spola med bakre spolningen och titta efter om de kommer in spolarvätska in i bilen. Då är de mest troligen så att kablaget samt styrdonet till backkameran även det är ergat.
Bara spola länge och väl bakåt, antingen ser du de längst bak i innertaket ovanför D-stolpen att de blir fuktigt eller så blir de blött nere på höger sida på sidoklädseln där du fäller baksätet.
Ska du byta slang så får du byta hela kablaget höger bak ut till bakluckan.
Riva klädseln på skuffen + övre bromsljuset + golvklädseln bak, instegsplasten bak samt höger sidoklädsel bak samt höger D-stolpe.
Sen stifta om lite kablar i kontakten i bilen som du ansluter kablaget till.
Och säkerligen en del kablar till backkamera styrdonet + backkamera styrdonet då de troligen lagt ner verksamheten..
Men först innan du drar förhastade slutsatser skulle jag kolla upp kablaget höger bak och kablaget till backkamera styrdonet. Är de ergat i kablaget vilket de troligen är... /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
| Mån 06 apr 2026 19:53 |
|
| golf666 skrev: | ok, men innan vi drar förhastade slutsatser så skulle jag ändå provat att spola med bakre spolningen och titta efter om de kommer in spolarvätska in i bilen. Då är de mest troligen så att kablaget samt styrdonet till backkameran även det är ergat.
Bara spola länge och väl bakåt, antingen ser du de längst bak i innertaket ovanför D-stolpen att de blir fuktigt eller så blir de blött nere på höger sida på sidoklädseln där du fäller baksätet.
Ska du byta slang så får du byta hela kablaget höger bak ut till bakluckan.
Riva klädseln på skuffen + övre bromsljuset + golvklädseln bak, instegsplasten bak samt höger sidoklädsel bak samt höger D-stolpe.
Sen stifta om lite kablar i kontakten i bilen som du ansluter kablaget till.
Och säkerligen en del kablar till backkamera styrdonet + backkamera styrdonet då de troligen lagt ner verksamheten..
Men först innan du drar förhastade slutsatser skulle jag kolla upp kablaget höger bak och kablaget till backkamera styrdonet. Är de ergat i kablaget vilket de troligen är... |
Stort tack för alla tips!
Jag ska kolla så fort jag hinner och se vad som måste göras.
Om jag har denna läckan, går det då att plugga slangen framme vid pumpen eller deaktivera att det går något vatten till bakrutan?
Det är bara jag som kör denna bilen och jag kommer att äga den tills den troligen skrotas.
|
|
golf666
| Tis 07 apr 2026 19:51 |
|
| maxmsm skrev: | Stort tack för alla tips!
Jag ska kolla så fort jag hinner och se vad som måste göras.
Om jag har denna läckan, går det då att plugga slangen framme vid pumpen eller deaktivera att det går något vatten till bakrutan?
Det är bara jag som kör denna bilen och jag kommer att äga den tills den troligen skrotas. |
Du borde kunna plugga den framme vid pumpen, alternativt om du ändå skall fixa kablaget så har du bakom klädseln höger bak en skarv på spolarslangen där du kan plugga med. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|