Forum - Golf 5 (04-08) - CCSA-motor 2007, felkod 16875, luftpumpen dödar batteriet

golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 08 jul 2026 17:56 Svara med citat
Hej, det är en Seat, jag vet, men den delar väl bottenplatta mm med Golf? Hursomhelst:
2007, SEAT LEON 1,6 REFERENCE, Motorkod CCSA, någon sorts multifuel modell.

Just CCSA är väl samma motor som i vissa Golf-bilar?

Trassel med luftpumpen som startar och går även med helt avslagen tändning (nyckeln liggande i min ficka). Verkar som om den går igång helt slumpartat, och nu senast var det helt nya bilbatteriet dött på morgonen. Irriterande... Får felkoden 16875 på min Biltemaläsare, "Secondary Air Injection System (Bank 1) insufficient".

Visst är väl luftpumpen till för avgasreningen i första hand, och ska bara gå några minuter när motorn startas? Temporärfixen nu var att koppla ur luftpumpens strömförsörjning men jag skulle vilja fixa det på riktigt. Har dock inga manualer för just denna bil. Någon som vet hur man felsöker? Såvitt jag förstår finns det inte så mycket att välja på, det är väl ett relä, en luftpump, slangar, trycksensor och tryckventil men jag tänkte försöka hitta felet isf att bara byta grejer på måfå. I första hand misstänker jag reläet. Någon som vet vilket relä det är och var det sitter?

Tacksam för alla tips Smile
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Lör 11 jul 2026 12:05 Svara med citat
Jag skulle först och främst kontrollera slangarna som hör till pumpen. Om det finns någon skada så är ju felkoden logisk.
golfnörden
Lör 11 jul 2026 22:29 Svara med citat
Tack för svar. Ja, ska kolla dem så snart jag får tillfälle. Det är väl stor risk att de är murkna. Kanske är det flera fel samtidigt, murkna slangar men även något mer. Jag menar, luftpumpen ska väl inte gå med avslagen tändning oavsett hur otätt systemet är? Funderar på om det kan vara något knas med reläet men där det inte sätts någon felkod. Sen murkna slangar som isf ger en helt korrekt felkod. Ska försöka få tid att kika på detta imorgon.
Stötfångaren
Sön 12 jul 2026 8:13 Svara med citat
Om pumpen gå med avslagen tändning kan det vara reläet som fastnat (bränt ihop). Prova då att knacka på reläet eller i boxen där reläerna sitter för att hjälpa reläet att släppa.
Stötfångaren
Sön 12 jul 2026 18:42 Svara med citat
En fråga: Stämmer det att du köpte nytt batteri när pumpen hade dragit ur det gamla?
golfnörden
Mån 13 jul 2026 14:57 Svara med citat
Ska testa reläet så fort jag är på plats igen. Det är min särbos bil och den används dagligen.

Batteriet: ja, jag köpte nytt, det gamla var minst 6 år gammalt, blev djupurladdat, gick visserligen att ladda upp till 12.72v men kapaciteten var borta och startmotorn klarade nätt och jämt att dra runt motorn några enstaka varv. Så det var inte så mycket att fundera på. Stor skillnad med det nya. Fast... fortfarande denna (numera urkopplade map strömmatning) luftpump. Måste fixas innan besiktningen.
Stötfångaren
Mån 13 jul 2026 19:53 Svara med citat
12.72V. Det är inte mycket, 14,4V ska spänningen upp till men om det går snabbt från ett urladdat batteri är den inre resistansen för hög och batteriet är bortom räddning.
golfnörden
Mån 13 jul 2026 20:18 Svara med citat
Jag förstår att händelseförloppet verkar oklart. I korthet: Särbons bil var död, vojne vojne, jag ombads titta på den, batteriet var dött. Jag körde min CTEK på det gamla batteriet, när CTEKen till slut tyckte att det var färdigladdat så kopplade jag loss batteriladdaren och lät batteriet vila en liten stund, dock inte över natten vilket hade varit optimalt. Mätte sen över polerna och fick 12.72v, vilket i min bok är ett yttre mått på ett friskt fulladdat batteri. Sedan återstår ju belastningstest och där misslyckades batteriet totalt Smile Ett nytt batteri kostade runt 900 på Biltema så jag ville inte lägga mer tid på just den frågan. Klart att man kunde ha kört något rekonditioneringsprogram för att avsulfatera det gamla men jag ville komma vidare i felsökningen och särbon hade dessutom en massa ärenden som hon behövde bilen för. Så, i med nytt batteri och så snart motorn startade så behövdes givetvis bilen bums, och jag kom inte åt att felsöka mer.

Några morgnar senare var det nya batteriet nästan urladdat även det, och i samband med att jag nu äntligen fick tillgång till bilen igen lade jag märke till att luftpumpen gick trots avslagen tändning. Jag hade nu tagit med felkodsläsaren och fick fram felkoden 16875. Det var då jag startade denna tråd. Som tur är verkar det nya batteriet inte ha tagit någon större skada av urladdningen. Strömkablarna till luftpumpen är urkopplade och bilen går fint, men jag vill fixa detta för gott.

Medan jag skriver detta inser jag att det nog faktiskt måste vara flera fel. Förmodligen reläet som möjligen bränt fast, eller något annat elfel som felaktigt spänningssätter luftpumpen, men trots detta borde luftpumpen slå av så småningom. Hmm, är nog ett läckage någonstans också. Gamla bilar...
Stötfångaren
Tis 14 jul 2026 17:40 Svara med citat
Bra beskrivning. Du har koll!
Du skrev "trots detta borde luftpumpen slå av så småningom".
Den ska ju göra det. Men om reläet har bränt ihop (pumpens säkring är minst 30A) så lär den fortsätta.
Har du kunnat återskapa felet och haft möjlighet att knacka på reläerna?
golfnörden
Tis 14 jul 2026 18:12 Svara med citat
Ok, jag förstår hur du menar. Jag har nog varit oklar i beskrivningen igen, ursäkta. Pumpen går inte precis hela tiden. Den slår på, slumpmässigt vad det verkar och ibland trots avslagen tändning, går sen länge, och har vid några tillfällen slagit av också. Det är detta beteende som får mig att tro att det är något elfel, ev felaktigt relä, som gör att den startar. Samtidigt har den ju stannat några gånger också, så någonstans ifrån kommer ibland en signal att den ska slå av. Just signalen att den ska slå av borde rimligen komma från någon trycksensor, men det dröjer ibland så länge att jag misstänker ett läckage. Den borde slå av snabbare, tycker jag. Men visst, om reläet står och glappar av/på lite närsomhelst så skulle det möjligen kunna vara den ensamma boven. Ett nytt relä kostar någon hundring så visst skulle jag kunna vara pragmatisk och byta och se om det fungerar sen, men det känns lite amatörmässigt Smile

Funderade även på om ett glapp i tändningslåset skulle kunna vara orsaken, har väl inte helt uteslutit det men det känns inte som det hetaste spåret.

Jag har inte kommit åt bilen, hon är nöjd eftersom den går att köra just nu, och eftersom den har dragkrok är det den enda av våra bilar som duger nu under sonens flytt.
Stötfångaren
Tis 14 jul 2026 18:56 Svara med citat
Golfnörden skrev "Ett nytt relä kostar någon hundring så visst skulle jag kunna vara pragmatisk och byta och se om det fungerar sen, men det känns lite amatörmässigt"

Håller absolut med. Att bara tokbyta som många medlemmar här tyvärr proklamerar för är fullständigt idiotisk. Felsökning är vad man börjar med, sedan byter man ut vad som är konstaterat trasigt eller utslitet.
I ditt fall tror jag som tidigare att man borde undersöka luftrören. Var känner luftpumpen av trycket, var sitter trycksensorn? Om du vet det så kan en felsökningsmetod vara att plugga igen slangen efter trycksensorn. Då borde inte pumpen gå igång mer än när trycket är uppnått.

Glapp i tändningslåset tror jag inte alls på.
golfnörden
Ons 15 jul 2026 13:19 Svara med citat
Tack för tips, uppskattas Smile Är nästan lite taggad att skruva på den nu, måste bara få loss den från flyttbestyren.