Forum - Golf 7 (13-19) - Trasigt lager i diffen på Alltrack 2017

Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tis 01 sep 2026 15:15 Svara med citat
Äntligen fungerar forumet igen! Fick posta mina frågor på Gti-forumet istället för här.
Jag har väl ingen direkt fråga, bara en uppmaning till er som letar begagnad Alltrack, lyssna efter missljud!
Min bil, en Golf Alltrack 2017, har inte tickat över 11000 mil ännu men redan har ena lagret i diffen bak gett upp. Bilen har servats på VW Göteborg sedan 2000 mil när vi köpte den, körts till 99,999% av min fru som nog aldrig använt alla 184 hästarna på samma gång Very Happy

Historian. I våras började hon höra ett svagt ljud bakifrån bilen. Lät lite mer när hon saktade ned inför typ en vägbula, men det hade nog mer med att däcksljud och annat överöstade ljudet från 50-60 och uppåt.
Jag tänkte direkt ”hjullager” då både skivor och belägg byttes för knappt ett år sedan, så jag bytte bägge hjullagren, men ljudet kvarstod. Gjorde som alla andra, googlade, kollade youtube. Plötsligt inser man att det är väldigt vanligt att ett av lagren på utgående axel i diffen havererar, redan runt 10000 mil Confused

En renoverad diff kostar från 15000 och bytet sägs ligga på ungefär samma i arbetskostnad. Så 30000:- i reparation kan komma som ett brev på posten, när man äger en folka, redan efter 10000 mil. Didn’t see that one coming Shocked

Själv har jag inte bestämt mig hur jag ska göra med min bil, lämna på verkstad, byta själv, byta bil.