Forum - Golf 7 (13-19) - Låsproblem hö fram

rb070
Golf 7 TSI Ort: Lidköping
Tor 20 aug 2026 8:01 Svara med citat
Hej, har problem med passagerardörren fram, den låser eller låser upp nån gång ibland bara när jag trycker på fjärren. Det låter från dörren men det händer inget. Ibland är känslan att den låser men så låser den upp igen.

Någon som känner igen detta och vet vad som kanske behöver bytas eller justeras?

Vill inte plocka ner dörren innan jag har en idé på vad det kan vara då jag inte har någon bra plats att vara på...
Schiznit
Golf 7 -19 & -14 Ort: Stockholm
Tis 25 aug 2026 14:22 Svara med citat
Hade strul med lås höger fram också som ibland klickade extra osv. Till slut slutade den låsa helt så köpte ny låskista och bytte. Väldigt enkelt att plocka av dörrsidan och byta. Ganska vanligt på golf 7 men tiden att låskistorna packar. Min strulade mer och mer när det var fuktigt ute framförallt.

Finns olika klipp på YT som visar hur man tar av dörrsidan men basically så har du clips längst med undersidan som man drar rakt ut sen lyfter man av dörrsidan. Men kolla klipp hur man gör det först så inget går sönder sen kan du kolla denna för hur man byter själva låskistan:
"youtube.com/watch?v=nlHqRaBpTVQ"

Köpte låskista från Autodoc för ca 500:- totalt av märket Metzger. Artikelnummer 2314140. Finns andra märken men kollade upp det lite innan och den verkade vettig. Var försiktig med kontakten bara så du inte knäcker något stift eller så, när man ska stoppa i kontakten är det lätt att hamna lite off för hålen och då kan man böja stift eller liknande. Den ska gå i utan bekymmer och klicka fast.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Lör 29 aug 2026 23:54 Svara med citat
Börja läs felkoder, men inte helt ovanligt att dörrlåsen ger upp..

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Schiznit
Golf 7 -19 & -14 Ort: Stockholm
Sön 30 aug 2026 0:48 Svara med citat
golf666 skrev:
Börja läs felkoder, men inte helt ovanligt att dörrlåsen ger upp..

Min gav inga felkoder men som sagt brukar låskistorna kunna gå sönder med tiden.