Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Hur få solfilm att fästa i kanterna?

cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Lör 03 jun 2006 14:47 Svara med citat
tonade bakrutan med biltems solfilm häromdagen. fick på filmen ganska bra, men problemet är ju att filmen inte vill fästa i kanterna, eftersom det längs kanterna finns svarta prickar, och det ger en ojämn yta så filmen fäster inte. när man lyckets få filmen bra i kanterna så håller det ett dygn ungefär, sedan släpper filmen i kanterna, och det ser så fult ut utifrån när det kommer luftbubblor längs kanterna. Sad

så nu undrar jag om någon vet något sätt att få filmen att fästa i kanterna. har tänkt tona bakre sidorutorna också, de har också ojämn yta i kanten. man vill ju få ett snyggt resultat Very Happy
Hedberg
Golf 4 1.6 -03 Ort: Stockholm
Lör 03 jun 2006 15:24 Svara med citat
Förstår inte riktigt hur du menar med svarta prickar..

Har själv tonat rutorna med biltemasolfilm och det är gjort enbart pga att det är billigt, vet inte om bilen är snyggare eller fulare nu Razz Men jag gjorde en mall av rutorna av kartong sen skar jag ut en bit solfilm och satte fast. Hade varit bättre om man hade tagit loss rutorna. Det var på en MKII alltså.

Golf MKIV -03
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Lör 03 jun 2006 15:34 Svara med citat
Jag har också biltemas solfilm på bakrutorn och på bakluckans ruta...väldigt enkel att montera å så..

Men nu till ditt problem...skär av den yttersa kanten bara med ett rakblad så e ju problemet fixat?!...hur bred är den "prickiga" "ramen" så att säga?!

Mvh Andre
cheba
Lör 03 jun 2006 16:13 Svara med citat
den prickiga ramen är lite drygt 1 cm bred kanske. ja skar av solfilmen med skalpell så att det skulle täcka den prickiga ramen, men solfilmen vill inte fästa på prickarna. menar du att jag skulle skära solfilmen innanför prickarna? jag skulle vilja få solfilmen över HELA rutan, inklusive prickarna, annars blir det en otonad kant.
bakruta.JPG
Tutan
Lör 03 jun 2006 20:32 Svara med citat
Jaha, jag missförstod dig nog innan. trodde att de va en "prickig ram" runt själv solfilmen. Men som ja såg nu så satt ju dem på rutan Confused...

Får solfilmen inget fäste alls där?...men på de helsvarta längre ut mot kanterna borde den väl kunna fästa ordentligt?!...

Jag kommer inte ihåg ifall ja har sådana prickar på min men min film sitter som den ska...

Lycka till iaf. kanske någon annan med nån klyftigare lösning som kan hjälpa dig!

Mvh Andre
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Lör 03 jun 2006 21:05 Svara med citat
Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet, det enda är att försöka få filmen att fästa mellan prickarna, kommer alltid att bli små luftfickor mellan prickarna..

Tålamod å lite jävlar anamma så fixar det sig säkert..

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
cheba
Sön 04 jun 2006 11:13 Svara med citat
precis, man kan lyckas få filmen att fästa på prickarna, men den lossnar och det bildas bubblor bland prickarna efter ett tag.
men som jocke tuffing säger, det finns kanske inget speciellt knep...bara att försöka vidare Smile
Tutan
Sön 04 jun 2006 15:58 Svara med citat
limma skiten Very Happy. eller som alla raggare gör. Mattsvart från biltema Laughing
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Mån 05 jun 2006 11:18 Svara med citat
säger bara "FELTEMA"

VolksWagon for life..
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tis 06 jun 2006 12:12 Svara med citat
T_A_G skrev:
säger bara "FELTEMA"
å du tror de går mycke bättre med något annat märke? prickarna på rutan har ju inte med filmen å göra... Brick wall

Envis med dåligt tålamod....
T_A_G
Tis 06 jun 2006 14:47 Svara med citat
lite bättre.. biltemas skit film blir ju lila efter ett tag och hur snygt är de?

VolksWagon for life..
Tutan
Tis 06 jun 2006 18:51 Svara med citat
de vågar ja inte hålla med om...har haft de ett år nu på min bil...fortfarande svart som natten Twisted Evil Cool
T_A_G
Ons 07 jun 2006 13:13 Svara med citat
hade de på en bil som jag köpte UCH... aldrig mer Biltemas skit

VolksWagon for life..
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 09 jun 2006 17:18 Svara med citat
biltemas grejer funkar finfint.
haft de på två bilar. lätt o sätta dit- fäster bra, förutsatt att man rengjort ordentligt.

o lila har ja aldrig vart med om att de blir..
jenza
Golf 3 Ort: Umeå
Fre 09 jun 2006 19:17 Svara med citat
Humma , kollade på min baggelucka, där har dem lyckats få det att fästa bra, kan kolla hur det är gjort = )
Vesslan
Golf 4 GTI -98 Ort: Stockholm
Ons 21 jun 2006 8:14 Svara med citat
hmm, ingen skillnad på biltemas och allt annat skit som finn ute på kundmarknaden! Vill man ha det bra gjort så lämnar man in bilen, jag har iaf. inte sett samma fina och tunna solfilm i butik nångång...

Men till sak; Som sagt så är dessa filmer alldeles för tjock för att det ens skall kunna bli 100%igt... testa att ta hårtorken eller värmepistolen! Värm på filmen, då kryper den ner i håligheter, samma sak du måste göra för att få det bra för bakrutans svängning..

MVH
Jonas

Vesslan
cheba
Sön 25 jun 2006 12:48 Svara med citat
tack för tipset vesslan!
måste prova värmepistol nästa gång! Smile

går inte längre att göra något åt filmen, orkade inte fixa till den så jag har kört med filmen på i sommarhettan i flera veckor, så i kanten där den lossnat har filmen blivit helt vågig...inte ens med massa vatten och värmepistol hålls den fast. får göra om toningen nån gång när jag orkar och har mer film. tur att inte biltemas film är så dyr Very Happy
DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro
Sön 25 jun 2006 21:00 Svara med citat
inget att klaga på biltemas film har använt den på många bilar och det är ingen skillnad enligt mig att filma med den
filmade själv alla rutor runt om med biltema film utom sidorutorna fram då biltema inte hade någon tillräkligt ljus även om nu filmen jag hittade inte var ett dugg ljusare än resten Wink

hemligheten är att låta filmen torka och sen trycka fast filmen över strukturen på rutan har fungerat för mig iallafall

varför köra sakta när man kan köra fort?....
Mhassic
VW Caddy -85 Ort: Haparanda
Tis 27 jun 2006 12:08 Svara med citat
En sak som fungerat för mig är att göra allt klart sedan låta det torka lite och sedan trycka fast kanterna hårt med en mjuks torr trasa runt verktyget du använder för dit sättning.
Problemet är oftast att det blir kvar vätska runt kanterna som sugs in under filmen. torka mycket noga.
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Tis 27 jun 2006 15:43 Svara med citat
borde inte den svara prikarna gå att skrapa bort?

en lösning är att måla rutan längs prikarna men den gäller att de blir snyggt o jämt sen tona över kanten.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Vwpower
Golf 4 GTI 1.8T Ort: Eskilstuna
Ons 28 jun 2006 18:54 Svara med citat
Fyfan för att sätta på solfilm..

Jag skulle göra det på min framruta, solskydd 15cm överst på rutan dårå..

Slutade med att min knytnäve hade sönder hela rutan d'oh!

Kunde inte låta bli.

vw bandit.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 04 jan 2007 16:34 Svara med citat
Visst är det skillnad på märke på filmen.
Ju dyrare film desto tunnare. Och mer formbar och bättre. En billig film tappar mörketen mycket fortare än en dyr.Kanske inte märks på ett år att den blir lila men det blir den. Men då har den dock setat ett tag. Lättast att se det är om man sätter en klisterlacp på rutan och åker en sommar sedan tar bort den. Du tycker fortfarande att rutan är mörk men det är ett märke efter klisterlappen. Där bakom är det mörkare. Sen är det skillnad på repor som blir när man t.ex vevar upp och ner en ruta. I billigare film blir det mer repor än i en dyrare. Vet jag håller på med solfilm vid sidan av och den som påstår att detär enkelt att lägga med en billig film skall prova en dyr och se på lätt. Det är som natt och dag. (jag håller med om att det är enkelt att lägga en billig film med men testa en dyr.)

Inte aktiv längre.
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Sön 16 mar 2008 19:39 Svara med citat
Tonade min sparbössa idag med biltemas billigaste film.... det svåraste va nästan att göra mallarna ...använde en gammal tapetrulle och skar ut ifrån Smile

Hann bara lägga bagagerutan idag innan det blev mörkt , ska fixa bakrutorna imorrn och sen köpa en film till och fixa framrutorna oxå!

bagagerutan är enkel att tona på golfen till skillnad från vanlig sedaner!
Svåraste rutan att göra mall till var den lilla jävla trekantiga rutan i dörrarna bak!, tog ett jäkla tag innan jag fick till "bågen" på den

ska lägga upp lite före och efter bilder sen Smile
zchnygg
Up High up Ort: Essunga
Sön 16 mar 2008 21:13 Svara med citat
Svart nagellack är att rekommendera.. annars varmlufts pistol..
Linuz065
Golf 2 1.8 -89 Ort: Jönköping
Sön 16 mar 2008 21:16 Svara med citat
Värmde du på filmen till bagagerutan för o få det bra?
Loxarn
Sön 16 mar 2008 21:49 Svara med citat
Nej hade bara på en massa vatten å nå medel typ...

vart bra med tanke på att filmen kostade 39kr för en rulle på 3 meter

men jag måste ha en till! en rulle räckte inte till alla 5 rutorna Sad
Loxarn
Sön 16 mar 2008 22:03 Svara med citat
Blir ju säkert bättre ifall man lämnar in bilen, men jag skulle aldrig lägga ut 3-4000kr på skruttbilen jag har för lite solfilm....

kommer endå riva ner filmen från framrutorna efter sommaren...
Linuz065
Sön 16 mar 2008 22:06 Svara med citat
Jasså. Jag tyckte det var skitsvårt att få det bra utan veck på bagagerutan.
Skicka upp lite bilder så jag får se!Razz
Loxarn
Sön 16 mar 2008 22:10 Svara med citat
Vilken film körde du med?

jag använde den där "återanvädningsbara" för 39kr rullen... och den är mer gummiaktig än den för 89kr rullen... tyckte att den dyrare va e helvete å hålla på med förra gången så jag köpte den här "återanvändningsbara" för att se ifall det var lättare å lägga ...inte för jag tänker hålla på å sätta dit å ta bort filmen...

den dyrare va mer "plastaktig" å det blev veck överallt som sen inte försvann då man la ut den mot rutan.....
den här billigare verkar forma sig bättre...

nu är ju bakrutan på golfarna rätt så rak så det är inte så svårt å få till den utan veck
Linuz065
Sön 16 mar 2008 22:55 Svara med citat
Okej!
Jag hade den tunna "dyra" filmen.
Trodde inte det skulla va svårt eftersom rutan är så slät.
Men ska köpa den återanvändingsbara o testa Very Happy Tack för tipset!
Sida 1, 2  >