cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
|
Hedberg
Golf 4 1.6 -03 Ort: Stockholm |
| Lör 03 jun 2006 15:24 |
|
Förstår inte riktigt hur du menar med svarta prickar..
Har själv tonat rutorna med biltemasolfilm och det är gjort enbart pga att det är billigt, vet inte om bilen är snyggare eller fulare nu Men jag gjorde en mall av rutorna av kartong sen skar jag ut en bit solfilm och satte fast. Hade varit bättre om man hade tagit loss rutorna. Det var på en MKII alltså.
|
|
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma |
| Lör 03 jun 2006 15:34 |
|
Jag har också biltemas solfilm på bakrutorn och på bakluckans ruta...väldigt enkel att montera å så..
Men nu till ditt problem...skär av den yttersa kanten bara med ett rakblad så e ju problemet fixat?!...hur bred är den "prickiga" "ramen" så att säga?!
Mvh Andre
|
|
cheba
| Lör 03 jun 2006 16:13 |
|
den prickiga ramen är lite drygt 1 cm bred kanske. ja skar av solfilmen med skalpell så att det skulle täcka den prickiga ramen, men solfilmen vill inte fästa på prickarna. menar du att jag skulle skära solfilmen innanför prickarna? jag skulle vilja få solfilmen över HELA rutan, inklusive prickarna, annars blir det en otonad kant.
|
|
Tutan
| Lör 03 jun 2006 20:32 |
|
Jaha, jag missförstod dig nog innan. trodde att de va en "prickig ram" runt själv solfilmen. Men som ja såg nu så satt ju dem på rutan ...
Får solfilmen inget fäste alls där?...men på de helsvarta längre ut mot kanterna borde den väl kunna fästa ordentligt?!...
Jag kommer inte ihåg ifall ja har sådana prickar på min men min film sitter som den ska...
Lycka till iaf. kanske någon annan med nån klyftigare lösning som kan hjälpa dig!
Mvh Andre
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Lör 03 jun 2006 21:05 |
|
Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet, det enda är att försöka få filmen att fästa mellan prickarna, kommer alltid att bli små luftfickor mellan prickarna..
Tålamod å lite jävlar anamma så fixar det sig säkert..
|
|
cheba
| Sön 04 jun 2006 11:13 |
|
precis, man kan lyckas få filmen att fästa på prickarna, men den lossnar och det bildas bubblor bland prickarna efter ett tag.
men som jocke tuffing säger, det finns kanske inget speciellt knep...bara att försöka vidare
|
|
Tutan
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Mån 05 jun 2006 11:18 |
|
| säger bara "FELTEMA"
|
|
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal |
| Tis 06 jun 2006 12:12 |
|
| T_A_G skrev: | | säger bara "FELTEMA" | å du tror de går mycke bättre med något annat märke? prickarna på rutan har ju inte med filmen å göra...
Envis med dåligt tålamod....
|
|
T_A_G
| Tis 06 jun 2006 14:47 |
|
| lite bättre.. biltemas skit film blir ju lila efter ett tag och hur snygt är de?
|
|
Tutan
|
T_A_G
| Ons 07 jun 2006 13:13 |
|
| hade de på en bil som jag köpte UCH... aldrig mer Biltemas skit
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Fre 09 jun 2006 17:18 |
|
biltemas grejer funkar finfint.
haft de på två bilar. lätt o sätta dit- fäster bra, förutsatt att man rengjort ordentligt.
o lila har ja aldrig vart med om att de blir..
|
|
jenza
Golf 3 Ort: Umeå |
| Fre 09 jun 2006 19:17 |
|
| Humma , kollade på min baggelucka, där har dem lyckats få det att fästa bra, kan kolla hur det är gjort = )
|
|
Vesslan
Golf 4 GTI -98 Ort: Stockholm |
| Ons 21 jun 2006 8:14 |
|
hmm, ingen skillnad på biltemas och allt annat skit som finn ute på kundmarknaden! Vill man ha det bra gjort så lämnar man in bilen, jag har iaf. inte sett samma fina och tunna solfilm i butik nångång...
Men till sak; Som sagt så är dessa filmer alldeles för tjock för att det ens skall kunna bli 100%igt... testa att ta hårtorken eller värmepistolen! Värm på filmen, då kryper den ner i håligheter, samma sak du måste göra för att få det bra för bakrutans svängning..
MVH
Jonas
|
|
cheba
|
DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro |
| Sön 25 jun 2006 21:00 |
|
inget att klaga på biltemas film har använt den på många bilar och det är ingen skillnad enligt mig att filma med den
filmade själv alla rutor runt om med biltema film utom sidorutorna fram då biltema inte hade någon tillräkligt ljus även om nu filmen jag hittade inte var ett dugg ljusare än resten
hemligheten är att låta filmen torka och sen trycka fast filmen över strukturen på rutan har fungerat för mig iallafall
varför köra sakta när man kan köra fort?....
|
|
Mhassic
VW Caddy -85 Ort: Haparanda |
| Tis 27 jun 2006 12:08 |
|
En sak som fungerat för mig är att göra allt klart sedan låta det torka lite och sedan trycka fast kanterna hårt med en mjuks torr trasa runt verktyget du använder för dit sättning.
Problemet är oftast att det blir kvar vätska runt kanterna som sugs in under filmen. torka mycket noga.
|
|
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tis 27 jun 2006 15:43 |
|
borde inte den svara prikarna gå att skrapa bort?
en lösning är att måla rutan längs prikarna men den gäller att de blir snyggt o jämt sen tona över kanten.
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
|
|
Vwpower
Golf 4 GTI 1.8T Ort: Eskilstuna |
| Ons 28 jun 2006 18:54 |
|
Fyfan för att sätta på solfilm..
Jag skulle göra det på min framruta, solskydd 15cm överst på rutan dårå..
Slutade med att min knytnäve hade sönder hela rutan
Kunde inte låta bli.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tor 04 jan 2007 16:34 |
|
Visst är det skillnad på märke på filmen.
Ju dyrare film desto tunnare. Och mer formbar och bättre. En billig film tappar mörketen mycket fortare än en dyr.Kanske inte märks på ett år att den blir lila men det blir den. Men då har den dock setat ett tag. Lättast att se det är om man sätter en klisterlacp på rutan och åker en sommar sedan tar bort den. Du tycker fortfarande att rutan är mörk men det är ett märke efter klisterlappen. Där bakom är det mörkare. Sen är det skillnad på repor som blir när man t.ex vevar upp och ner en ruta. I billigare film blir det mer repor än i en dyrare. Vet jag håller på med solfilm vid sidan av och den som påstår att detär enkelt att lägga med en billig film skall prova en dyr och se på lätt. Det är som natt och dag. (jag håller med om att det är enkelt att lägga en billig film med men testa en dyr.)
|
|
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
|
zchnygg
Up High up Ort: Essunga |
| Sön 16 mar 2008 21:13 |
|
| Svart nagellack är att rekommendera.. annars varmlufts pistol..
|
|
Linuz065
Golf 2 1.8 -89 Ort: Jönköping |
| Sön 16 mar 2008 21:16 |
|
| Värmde du på filmen till bagagerutan för o få det bra?
|
|
Loxarn
| Sön 16 mar 2008 21:49 |
|
Nej hade bara på en massa vatten å nå medel typ...
vart bra med tanke på att filmen kostade 39kr för en rulle på 3 meter
men jag måste ha en till! en rulle räckte inte till alla 5 rutorna
|
|
Loxarn
| Sön 16 mar 2008 22:03 |
|
Blir ju säkert bättre ifall man lämnar in bilen, men jag skulle aldrig lägga ut 3-4000kr på skruttbilen jag har för lite solfilm....
kommer endå riva ner filmen från framrutorna efter sommaren...
|
|
Linuz065
| Sön 16 mar 2008 22:06 |
|
Jasså. Jag tyckte det var skitsvårt att få det bra utan veck på bagagerutan.
Skicka upp lite bilder så jag får se!
|
|
Loxarn
| Sön 16 mar 2008 22:10 |
|
Vilken film körde du med?
jag använde den där "återanvädningsbara" för 39kr rullen... och den är mer gummiaktig än den för 89kr rullen... tyckte att den dyrare va e helvete å hålla på med förra gången så jag köpte den här "återanvändningsbara" för att se ifall det var lättare å lägga ...inte för jag tänker hålla på å sätta dit å ta bort filmen...
den dyrare va mer "plastaktig" å det blev veck överallt som sen inte försvann då man la ut den mot rutan.....
den här billigare verkar forma sig bättre...
nu är ju bakrutan på golfarna rätt så rak så det är inte så svårt å få till den utan veck
|
|
Linuz065
| Sön 16 mar 2008 22:55 |
|
Okej!
Jag hade den tunna "dyra" filmen.
Trodde inte det skulla va svårt eftersom rutan är så slät.
Men ska köpa den återanvändingsbara o testa Tack för tipset!
|
|