Forum - Golf 1 (74-84) - Några frågor inför köpet av en Golf.

Andrey_500SWE
Golf 1 GLS -81 Ort: Umeå
Mån 31 mar 2008 16:55 Svara med citat
Hej!
Tänkte köpa mig en Golf I GLS -81, men eftersom jag är hellt grön inom Golf I, så ha jag lite frågor.

Finns det barnsjukdomar eller model sjukdomar? som att vissa delar som går sönder oftare än andra? rost på vissa ställen och så?

vad skall man se upp med? några dyra delar på svåråtkomliga ställen? osv? tacksam för all info.

Jag har massvis med saab 9-900-9000 erfarenhet, även LADA-VAZ bilar. även T4 och lite Golf III. så mecka bilar kan jag, gäller bara att veta vad man skall leta efter.

MVH
Andrey_500SWE
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Mån 31 mar 2008 17:44 Svara med citat
I stort sett så är det väl rost man ska kolla, främst under bilen. Bakaxelinfästningarna kan vara rostiga så att lyfta upp bilen och kolla och banka lite är alltid bra. Tankröret som sitter i höger hjulhus kan bli rostigt och börja läcka. Oljetryckslampan kan blinka trots att oljetrycket är bra (fel på instrumenthuset).
Sen är det väl det vanliga med bromsar (leta efter läckor och rostiga bromsrör).
Oljeläckage från motor/låda etc.

En bra sak att veta om förgasarmotorn är att om kamremmen skulle gå av så slipper du kröka ventiler osv, bara att sätta dit en ny och köra.

Men de flesta delar är både billiga och lätta att byta så det bör inte vara nåt problem om du kan skruva Smile

Edit: Kom på att om bilen har ojämn tomgång och beter sig konstigt så är det troligtvis luftläcka i nån vakumslang eller så är förgasarfotsgummit sprucket
Andrey_500SWE
Mån 31 mar 2008 22:04 Svara med citat
Jo, rosten är värst! det jag vet nu är att minst ett bromsrör som bör bytas. bytte dem på min 9000, ingen höjdare, då man fick plocka bort bränsletank och så vidare...

förresten, var köper man billiga delar? vet att för saab gäller Speedparts, halva priset jämfort med mekonomen, plus får jag rabatt, volvo har svis, finns det något liknande för golfar?

och vad är det för förbrukning på en GLS -81?
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Mån 31 mar 2008 23:40 Svara med citat
Kolla rost i framkant på dörrarna längst ner, rostar ofta där.
Även golvet närmast dörrarna i kanten där, brukar rosta där, bara ta bort instegs listen och vika upp mattan och se efter.
Batterihyllan kan rosta fint

Fläkt reglaget, kolla så det funkar också.
Ska inte behöva ta bort nån tank för bromsrör vad jag vet.

www.typ-17.de
http://butiken.vesundberg.se/katalog.asp?Refnr=1269

Annat tips Regular Smiley
www.mk1clubschweden.se

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Andrey_500SWE
Tis 01 apr 2008 21:00 Svara med citat
Tack för all hjälp hittils!

jo, nu har jag varit och tjuvkikat på bilen, den verkar inte vara direkt superrostig, men klart det finns lite här och där, ringde gubben ikväll och bokade tid för att kolla på den ordentligt imorgon. det var bromsrör fram, den nya låg i framsäte och var ca 20-30cm lång.

hoppas att det finns någon lyft i närheten, vill inte köpa bilen utan att kolla undersidan ordentligt. ska även komptesta osv. återkommer.

vad är det för förbrukning på en GLS -83?
Andrey_500SWE
Ons 02 apr 2008 14:07 Svara med citat
Nu har jag kollat på bilen. det var lite rost på trösklar som dem lappat nån gång, dock inte brytt sig om att rostskydda något, rosthål i ovadel på innerskärmar mot rutan, återigen, lite fusksvetsat på förarsidan. även framskärmen på förarsidan är bytt och omlackad, dock inte grundat, så färgen flagnar som f*n. anmärkning på bromsrör höger fram, och icke fungerande baklampor (säkring) och bra att veta på läckage i avgasen.

inredning var däremot fin. och allt på allt så ville han ha 3000:- är det värt att slå till? själv så skulle jag vilja vänta ett tag till. närmaste golf I:a finns på 12 och 20 mils avstånd, men dit orkar jag inte fara. vad tycker ni jag ska bjuda?

jo, just det, vad betalar ni för skatt på era golfar?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 02 apr 2008 15:57 Svara med citat
Jag betalade 900 denna månaden. E-faktura från vägverket. antar att det var skatten. Står ju fasen aldrig vad man betalar på den där jäkla skiten.

Min gl -83 drar ~0.6

Bromsrören fram är smidiga att byta. (förutsatt att man får bort nipplar Laughing)

mk2 vr6