Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Rasad växellåda och koppling...

Lorentz
VW Corrado G60 -93 Ort: Vallentuna
Sön 18 jun 2006 1:39 Svara med citat
Jaha då, då hände det som jag trodde skulle hända fast lite tidigare än jag trodde och inte där jag trodde (?) Crying or Very sad. Var på väg hem från Norberg, utanför Fagersta typ, till den kungliga hufudstaden i min fiina Jetta när jag (tjejen övningskörde) precis började komma in i Västerås. 5:an hoppar ur sitt läge och det börjar skramla utav HEL**TE. Låter ungefär som om man skulle dra massa tunn plåt under bilen. Ber henne att lägga i 4an men det låter lika dant då med. Vi hade precis kommit till en stormarknad så vi svängde in där och parkerade bilen. Hoppar ur och öppnar motorhuven, ser inget. Slänger mig på marken, ser inget som släpar i. Provar att köra bilen lite på parkeringen men det skrapar hela tiden, både när kopplingen är i och ur. Antar att kopplingen har givit med sig. Har märkt att bilen varvar när man försöker accelerera hårt på motorvägen, speciellt på 4an och 5an.

När jag köpte bilen var det även ett hål mitt på undersidan av vxl-lådan (såg det dock inte förrän efter ett tag). Efter att ha ägt bilen nån månad ( detta var ca Maj 2005) tycker jag det börjar bli svårt att få i växlarna. Kollar oljan i lådan men ser ingen så jag fyller på lite och märker att all olja bara rinner rakt igenom lådan!!! Funkar dock bra att köra med den efter det och har gjort det i över ett år sen. Det ända felet jag märkt är att det viner lite när man kör på femman men har inte orkat bry mig om det.

Sen började det bli trögt att få in växlarna igen ( för ca 1 månad sen), så jag pluggar igen hålet med en kork, fyller på olja och kör en sväng och växlar en massa, och tömmer till sist ut oljan igen. Lådan känns som ny men kopplingen slirar som bara den i början, det lugnar sig dock efter nån dag. Kör på detta sätt i en månad ca och nu står bilen på en parkering i Västerås medan jag och tjejen precis kommit hem till Mörby, Sthlm, efter att hennes bror blev tvungen att komma och hämta oss. Blir till att hyra ett bilsläp imorn och hämta bilen även fast man inte har C-kort Very Happy. Hoppas bara att ingen idiot får för sig att pilla alltför mycket på bilen inatt. Är lite överbeskyddande över min bil även fast den bara kostade 8k och är en gammal sneak-bil, är ju trots allt min bil och är väldigt förtjust i den...

Är ju inte alltför hajj på motorer än och mina bonnmeck kan ju ha bidragit till haveriet, men man kan ju inte vara bäst på allt här i livet.
Var bara tvungen att skriva av mig. Resan som skulle ta ca 2 timmar tog över 5 timmar. Har lyckats hitta 11 vxl-lådor på skrotar i Stockholm, hoppas bara att det finns nån som inte tar nått rövarpris bara så man har råd med en ny låda, och koppling, och kopplingsvajjer och olja osv...

Nu ska jag iaf slagga.

//Andreas

Corrado G60 -93, Golf V 1.6 -07
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Sön 18 jun 2006 9:14 Svara med citat
Om du kört din bil utan olja i vxlådan 1år så visst f*n e de på tiden att den rasar Shame on you .Undrar bara varför du tömde lådan på olja om du fått den tät med en kork,vore det inte bättre att ha olja i lådan. Eh?
Lorentz
Sön 18 jun 2006 9:32 Svara med citat
Korken var inte tät, det hade droppat medan jag körde. Fattar inte varför det är ett hål där, det ser uppborrat ut, och vem skulle borra upp ett hål där? Ska ta några foton ikväll när jag hämtar den.

//Andreas

Lorentz
Mån 19 jun 2006 7:16 Svara med citat
Då var Jettan hemma i garaget igen. Kom hem 02.30 imorse, suck... Nu är det bara till att hitta en ny låda och köpa ny koppling sen kommer den vara som ny Very Happy

T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Mån 19 jun 2006 11:50 Svara med citat
allt tar sån tid när man får problem med bilar.. hoppas du får til lde med en ny låda och koppling..

VolksWagon for life..
Lorentz
Mån 19 jun 2006 21:10 Svara med citat
Det hoppas jag med T_A_G, var och införskaffade en alldeles för dyr växellåda idag men jag orkade inte leta vidare efter nån annan. Ska till Autoexperten imorn och köpa en ny koppling samt kopplingswire och sen är det bara att börja mecka.
Är det nån som vet om man bör byta urtrampningslager när man ska sätta in den "nya" lådan???

En bild på bilfan Very Happy
jetta_på_släp.JPG

Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Mån 19 jun 2006 22:39 Svara med citat
Byt urtrampningslagret då du e igång det lönar sig Neutral
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Mån 19 jun 2006 23:46 Svara med citat
Precis.. det är inte så dyrt och när du redan har allt nere så är de nog lika bra..Very Happy

VolksWagon for life..
Lorentz
Tis 20 jun 2006 23:27 Svara med citat
Oki, ska fixa det. Tror att det följde med i kopplingskittet som jag köpte. Lyckades lossa men inte få lös lådan ikväll (jo, jag hann se Sverige - England Smile ). Vi fick dock inte bort den. Försökte vrida lite som man ska men den sitter kvar. Ger mig på det imorn igen.