Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - MKII eller III??

högersväng
Golf 3 1.8GL -97 Ort: Örebro
Tor 27 sep 2007 12:04 Svara med citat
Hej, då har jag också hittat hit Smile, har planer på att införskaffa mig en golf snart. Vet dock inte om jag ska satsa på en mk II eller III, och jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd. Gillar utseendet på båda, och jag kommer använda bilen som pendlar bil(9mil) ca två gånger i veckan.
Verkar som det finns flest Golf II här på forumet, blir det mer fel på golf III: orna eller inbillar jag mig? hehe
/Tack på förhand
Genuine
Caddy Typ 9U -00 Ort: Malmö
Tor 27 sep 2007 12:51 Svara med citat
Golf3 an är ju modernare med allt vad det innebär i komfort, säkerhet och sånt. Visst finns det tekniskt avancerade 2or med elspeglar, stolsvärme, AC etc, men det är bra mycket vanligare i 3ona. Den allmäna känslan inuti en trea är ju också modernare, golf2ans interiör ska va bra fräsch för att inte kännas kantig och sunkig. Sen är ju 2an lite mer kult. Det är coolare o komma i en fin, "nästan orginal" 2a än 3ans dito.

Om du ser ur service och reparations synpunkt spelar inte modellen så stor roll. Det är väldigt indivduellt mellan bilarna. Du kan hitta en trea som rostar sönder om 2000 mil och en två som håller 10000 till.

Rent generellt bör du glo på så stor motor som plånboken tillåter, de håller längre.

Sen ska du akta dig för stylade bilar. Sånna där kör oftast som ett gäng ligister Twisted Evil
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Tor 27 sep 2007 13:38 Svara med citat
Mk3 är säkrare och modernare samt bättre rostskyddad,snyggare inredning samt oftare utrustade med AC,ELHISSAR,ELSPEGLAR M.M

Mk2 är roligare att köra,snyggare(gäller Gti modellerna)samt enklare utrustade vilket kan vara en fördel då det inte är en massa plotter som kan gå sönder=billigare ägarkostnader om man nu inte skiter i att laga sånt som går sönder,då är en välutrustad bil likvärdig. Har inte mekat jättemycket med mk3 men ganska mkt mk2,generellt så är äldre bilar mer lättmekade och överskådliga ur reparation och servicesynpunkt.

Håller inte med om att du ska kolla efter de större motorerna om du vill ha ett problemfritt och billigt ägande,de är oftare mkt hårdare körda. Vill du däremot ha en rolig och snygg bil så skall du titta på mk2 gti 8 eller 16v eller kanske g60? Samma sak gäller mk3 gti eller helst vr6:an,riktigt snygga och roliga. Som vanligt är gti och vr6 bilar dyra att försäkra,skulle tro att mk2 är dyrare då den inte är lika krocksäker som en mk3.

Det billigaste bilägande jag varit med om var en trafikförsäkrad golf mk2 cl 1,6 liter 75 hk,aldrig några problem samt hyffsat pigg om man plågade den lite. Gick att dra den till 90-100 på 2:ans växel utan allt för mkt klagande från motorn,den är dessutom utväxlad på sånt sätt att den ligger någorlunda lågt i varv på motorvägen(5 växlad låda,4 växlad har jag inte kört). Min gti 16v får man växla tätt med,den är enligt mitt tycke mkt höglljud i motorvägsfart dvs den ligger högt i varv.

Ska du pendla långt varje dag så skulle jag köpt en CL 75 hk med förgasarmotor typ 86-87 års modell,mår den bra och förgasaren är rätt ställd så drar den inte mkt soppa.Enkla motorer med lite rörliga delar,lätta att serva och billiga att försäkra se dock upp med rosten.

Mk2 med 1,8 motorn 90hk (RP?) har jag inte ägt någon men vad jag förstått så är det ett dåligt insprutningssystem på denna motor som många haft problem med,men du får undersöka den saken närmare själv.

För bättre komfort,rostskydd och säkerhet så kan väl en skaplig mk3 med mindre motor vara något? Dock är de lite dyrare i inköp men kanske billigare att försäkra,soppatörsten är nog ganska lik mk2 1,6 iallafall om du får tag i en med ett riktigt bränsleinsprutningssystem och ingen hybrid som mk2 1,8.

För roliga bilturer med dyrt soppakonto,köp vr6 eller mk2 16v. Bästa kompromissen är kanske mk2 gti 8v 112hk eller mk3 gti 8v 115-116 hk? Blev inte enklare nu va?
högersväng
Tor 27 sep 2007 15:40 Svara med citat
Tack för bra svar båda två, och nej det vart inte lättare Wink jag är student och har därför ingen jätte budget att röra mig med. Ganska svårt att hitta fina mk III under 20K har jag märkt, därför lutar det mer åt en mkII:a. Till II:orna finns det ju mkt styling grejor till rimliga priser också, nu syftar jag på emblemlös grill, baklysen, huvförlängar etc.
Ur ekonomisk synvinkel verkar en golf II vara bästa köpet, då med en 1,6 eller 1,8l motor. Då blir det billig soppa och försäkring men samtidigt måste jag medge att något med mer riv i lockar. Därför kanske golf II eller golf III gti 8v verkar bäst.
Jag får ta mig en riktig funderare, och hålla koll på annonserna på blocket. Hittar jag en fin III:a kanske det blir en sådan ur komfortsynvinkel då den känns fräschare annars blir det en IIa.
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Tor 15 nov 2007 12:38 Svara med citat
Köp en mkII 1.6 cl, du kommer inte ångra dig i längden...

billigare bil blir svårt att hitta, har förutom min 1.6 mkII en bmw 530i med 3l v8 och det känns som golfen inte drar nån bensin alls Very Happy
BasseCarlsson
Golf 2 1,8 fire and ice-91 Ort: Vimmerby
Fre 16 nov 2007 18:11 Svara med citat
Jag har haft 2 stycken med 1.8L Rp motorn men jag har inte haft några problem alls med dom.. funkar jätte bra och ligger runt 0.7/milen.. Dom e rätt så skapligt pigga iaf:P

Vw de enda rätta.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Lör 17 nov 2007 21:34 Svara med citat
En golf 2 med 1,8 rp är billig äga/laga, kul att köra samt pigg, finns massor av kul tillbehör..skulle satsa på en 1.8 90hk..

.....privat liv.....
högersväng
Mån 03 mar 2008 18:39 Svara med citat
Jag får tackar för tipsen, dom kommer till användning nu Smile. Det som hände var att jag fick panik köpa en bil för att ta mig till Högskolan, vart en Volvo 460 som var riktigt fräsch faktiskt. Har kört den nu i 4 månader, men är inte nöjd så jag planerar att byta snarast till en Golf II med 1,6 eller 1,8 liters motorn. Gäller bara att hitta ett fint objekt nu.
esm
Golf 2 1,8 '90 Ort: Kungsbacka
Ons 23 apr 2008 12:43 Svara med citat
Jag köpte mig precis en golf 2a 90 hk, är väldigt nöjd med den än så länge.. dessutom väldigt billig att äga Regular Smiley.. sen är den snyggare än 3an tycker jag Regular Smiley
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Ons 23 apr 2008 12:57 Svara med citat
Golf Mk2 tyvker jag är en vackrare bil än 3:an men allt är en smaksak, jag kör en mk2 CL 75 hk och den är helt okej och reltaivt pigg väger ju inte mycket... Känns som det går fortare än vad det gör Regular Smiley.

men om det blir en MK3 akta dig för snik CL med 60 hk, den blir riktigt seg!

//Andreas