Forum - Golf 1 (74-84) - Växellådor.

Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping
Tis 03 jul 2007 0:12 Svara med citat
Tänkte byta låda på golfen då ettans synk är dålig. Det är väll i stort sätt samma på mk2 som mk1?
En 5växlad låda vill ja helst ha.
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Tis 03 jul 2007 17:15 Svara med citat
Jag har en komplett motor med tillhörande vxl-låda,en 1,6 gti. Lådan är 5-växlad och fungerar bra,se bilder i min säljestråd under "Mk1 prylar".Om du hämtar motorn i södertälje så får du ett bra pris på hela kitet.

Denna låda skall vara bolt on på din motor och borde ge en trevligare utväxling på din maskin,dock e jag inte proffs på den biten men finns säkert duktiga killar här på forumet att rådfråga.

Jag ska också svära i kyrkan och påstå att vxl-lådorna i mk1 är tåligare än i mk2,detta är inget fakta men ett påstående grundat på viss erfarenhet av trasiga vxl-lådor,alltså bara min tro och uppfattning!!

Men du kanske redan har inhandlat vxl-låda? Vet ej om mk2 lådor lirar ihop med mk1 motorer,men vw brukar va som lego så det kanske går!?
danielsan
Golf 1 GTI G60 75 Ort: Vellinge
Tis 03 jul 2007 20:17 Svara med citat
Har en 5vxl låda från en 1,6 golf1,
du får den för 300 plus frakt.

daniel
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tor 05 jul 2007 10:58 Svara med citat
Http://www.brokevw.com/020mount.html

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Caddylack
VW Caddy -88 Ort: Motala
Sön 08 jul 2007 16:49 Svara med citat
Har precis bytt låda i min caddy från 88. Hade 4-växlat och bytte till 5-växlat från en mk1 gti-83. Det som jag fick byta förutom lådan var
fästet till lådan vid innerskärmen samt växelstagen och det splinsade staget som sitter
i framändan på växelstången. Det till den 5-växlade lådan var lite längre. Det som kan strula lite är att lådorna kan ha olika mått på
navhubbarna till drivaxlarna (90mm eller 100mm) Min låda har 90mm hubbar så allt passade rakt av.
Steffe
Golf 4 V6 4motion Ort: Ludvika
Tis 17 jul 2007 22:19 Svara med citat
Tommy^_ skrev:
Tänkte byta låda på golfen då ettans synk är dålig. Det är väll i stort sätt samma på mk2 som mk1?
En 5växlad låda vill ja helst ha.

God kväll.
Verkar som ett vanligt problem att ettans synk är dålig?
Eftersom jag har precis kollat på en mk1 -83 med samma problem,
så undrar jag om det är nått som går att göra åt? lr är de bara att byta låda?

Vore enormt tacksam för snabba svar då jag lär bestämma mig om jag ska ha bilen snart.
Engberg
Golf 1 GTi,Gls,GL.Caddy Ort: Östersund
Ons 15 aug 2007 10:34 Svara med citat
Caddylack,berätta lite mer ingående om växelstagen,bytte du alla stag? Bytte du själva växelsspakhållarn ochså?
Ska själv byta i min Caddy därför jag undrar vad jag behöver byta.

Mvh Engberg

9st Golfmk1
Caddylack
VW Caddy -88 Ort: Motala
Sön 19 aug 2007 12:12 Svara med citat
Engberg skrev:
Caddylack,berätta lite mer ingående om växelstagen,bytte du alla stag? Bytte du själva växelsspakhållarn ochså?
Ska själv byta i min Caddy därför jag undrar vad jag behöver byta.

Mvh Engberg

Jag behövde inte byta växelspak eller länggående rör men allting annat byttes. Det som skiljer är
bla längder på stagen och växelarm. Växelarmen till den femväxlade är längre pga att man måste ha ett läge(5:an)till med sama spakställ. Köp även en ny sats med bussningar och se till att det
korta staget mellan lådan och "vinkeleden" är friskt. Den fyrväxlade mekanismen tål mer slitage än den femväxlade.
Engberg
Golf 1 GTi,Gls,GL.Caddy Ort: Östersund
Sön 19 aug 2007 16:54 Svara med citat
Ok,då ska jag pröva. Tackar!

9st Golfmk1
P J
Golf 1 Ort: Utomlands
Ons 03 okt 2007 6:16 Svara med citat
Caddylack skrev:
Växelarmen till den femväxlade är längre pga att man måste ha ett läge(5:an)till med sama spakställ.
Hur mycket längre är armen ?
Skriv gärna ut längd för originallänkage arm till 4 växlat resp. 5 växlat.
die geile caddy
VW Caddy 1.6D MK1 Ort: Finspång
Ons 14 maj 2008 7:05 Svara med citat
Hej. Jag har precis stoppat i en 5-växlad låda från MK2 1,8 1988 års modell i min Caddy 1986. Lådan passar bolt on (det var samma storlek på drivaxel'medbringaren' och drivaxlarna till Caddyn, om man flyttade med det inre fästet (mot torpedväggen) och köpte ett renoverings-kit till MK1 (5-växlat). (Mitt köpte jag på eBay för typ 200 spänn inklusive frakt.)

Det första vi upptäckte utan justering var att vi bara fick i 3 växlar framåt (typ 1,3,5).
Felet verkade vara att vi inte justerat splines-fästet så att det räckte till att få i 2:an och 4:an. Att backen (alt. 5:an) inte gick i verkade vara att det vinklade (nya till 5vxl) länkaget tog i MK1's inre fäste mot karossen. Jag kortade då den delen med splinesinfästning och ett fyrkantigt "hål" vilket gummikulan ska ligga i, mellan "fyrkanten" och "kulan" och skarvade i en bit plattjärn på cirka 60-70 mm. Jag har även läst genom sökfunktionen att man ska byta spakställ och spak till ett till 5-växlat MK1 alternativt slägga sönder den kant som sitter på undersidan av stället. Det tyckte jag lät lite oseriöst, så jag monterade bort alltihop inifrån bilen (längsgående underifrån som har en M8 bult ned till M6 mutter) och upptäckte att den biten som skulle 'släggas' sönder sitter fastsvetsad med 4st punktsvetsar som jag borrade loss och det lossnade typ en halvmåne och problemet var ur världen.

Sen justerade jag splinesinfästningen med både spaken och växellådan i läget där backen ligger. Först hade jag alla växlar fast jag fick trycka ned det fjädrade läget lätt för att få i 1:an och 2:an, men alla växlar gick i (fast det var lite ovant att hitta placeringen av dom...). Jag lossade då lite på splinesanslutningen och körde ett varv och allt 'klickade i' som det skulle.

Vill man inte köpa ett renoveringskitt kan man antagligen knäcka om det befintliga staget efter behov och bara borra loss enligt nämnt ovan och skarva i som beskrivet ovan och det ska väl funka även för er andra som lär läsa detta i framtiden och undrar hur ni ska gå tillväga, antagligen har ni använt sökfunktionen ni också?

TÄNK PÅ att det är fästet vänster fram inte passar från MK1 på MK2 lådan, och det kan jag inte beskriva ännu då jag inte hunnit tillverka ett nytt, men tanken ligger åt att tillverka 2st plattjärn med håldelning till MK2's fäste (till vad det nu är, det används väl inte alls på MK2'an?) och korta originalfästet med kudden/bussningen och sedan svetsa ihop det, loppa fast muttrarna på yttersidan och göra ett "tak" på fästet.

Jag tror att det fästet sitter på sena Caddy modeller och eventuellt även Golf Cabbar med 5vxl(?). Inte lät för mig att säga som annars åker annat märke.

Detta funkade för mig och hoppas att det kan vara till hjälp för andra.

Kein Caddy, kein geil.
die geile caddy
VW Caddy 1.6D MK1 Ort: Finspång
Ons 14 maj 2008 7:10 Svara med citat
Glömde skriva att "sorry! har ingen kamera och ingen dator (rasad) att greja bilder till beskrivning."

Allt är väldigt logiskt när man väl är där och rotar i bilen. Bilen står tyvärr just nu en mil härifrån och jag har precis avslutat ett nattskift så det kan se lite hafsigt skrivet ut eftersom jag hellre vill i säng än att skriva en massa på datorn just nu.

Lycka till.

Kein Caddy, kein geil.