Jag är sugen på spacers från biltema. Vågar man sätta på det tro. I så fall ska jag ha 5mm breda.
Behöver man ha längre bultar då eller det går med original?
Tack för svaren!
m12x1.5 är det bultarna som jag ska ha eller?
Gör det stor skillnad med spacers. Blir det en märkbar skilnad på utseendet?
Finns en risk att du får obalans i hjulen om du använder sådana spacers som biltema har. Dom har nämligen ingen centreringsring. På hjulnavet finns en ring som passar precis in i centrumhålet på fälgen och centrerar fälgen. Monterar du biltema spacers är det hjulbultarna som får sköta hela centreringen och det är dom inte gjorda för. Jag har inte använt spacers men läst om måånga fall där man fått obalans efter montering av dessa spacers. "Riktiga" spacers med centrering är dock mångdubbelt dyrare...
Du får nog ingen större skillnad på utseendet, hjulet kommer ju bara 5mm ut, inte så mycket. Dom är nog inte till för utseende utan främst för att få fälgar att passa om de har för högt ET.
Precis.. Skillnaden optiskt är inte ens värd dom extra minuter det tar att lista ut hur spaceraset ska sitta..
Övriga nackdelar är att bilen blir lite mer spårkänslig, och hjullager och andra delar kan ta mer stryk när man kör med spacers. Samt att dom ska bort inför varje besiktning.
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 29 maj 2008 7:58
Vad skönt det är när man kan tillverka sina egna med rätta måtten och anpassade till fälgen. Då syns de inte och passar perfekt. Man gör de bara en mm större o svarvar av så man får en ny centrumring.
Inte aktiv längre.
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 29 maj 2008 7:58
Sorry. Det kändes drygt. Men blev bara nöjd över mina helt plötsligt.