Forum - Golf 1 (74-84) - Går illa och ryckigt.

Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping
Tor 29 maj 2008 22:34 Svara med citat
På jämngas så hoppar den och stuttsar och låter som den vill gå på 3burk fast ändå inte. Alla tänd delar har gått kanske 200mil och jag testade att ställa kamvinkel och fördelare rätt men ändå rycker den och sliter.
Pinade upp med den i 140 ungefär och eftere det gick den ännu sämmre och ändå inget som är fel både synligt och va ja har testat mig fram till.

Är det byte av förgasare som gäller eller kan jag ha missat något? Är rent ut sagt helkass på förgasare!

Det är vanliga 1.6an det gäller med Keithin förgasaren. Förgasarfoten är snart 1år gammal så jag tror inte det är den.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 29 maj 2008 22:42 Svara med citat
är bilen svårtstartad?
kolla så du har bra komp

mk2 vr6
Brandis
VW Jetta Mk1 -83 Ort: Nyköping
Tor 29 maj 2008 23:04 Svara med citat
Har du testat ha i blyersättnings medel?

jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
Tommy^_
Tor 29 maj 2008 23:30 Svara med citat
Den är inte ett dugg svårstartad. En dutt på nyckeln krävs bara.

Kör inte med blyersättning. Ska väl inte behövas på alutoppar?

Ska till lägga att den tappar kraften på 4an. Efter justeringen av tändningen så går det att hålla 110 utan att den tappar orken. Men gasar man upp i 120-140 så tappar den sakta orken på 3an också. Och motorn "lider" en stund efteråt för den backar ner i 80 90 sen kan man sega upp den i 110 igen.
Funderade lite på om vacumklockan på fördelaren håller på att gå sönder. Har aldrig känt hur en bil är med trasig klocka?
klabbekodd
Golf 2 Ort: Örkelljunga
Tor 29 maj 2008 23:52 Svara med citat
Hej!Du verkar ha lite trassel med f-gasarn.
Rekomendation är fullständig genomgång.
beroende på modell har du tex. en "egr " ventil som släpper in avgaser i insuget när du släpper gasen.(ingår i avgasreningen) denna är vaccumstyrd/relästyrd om du har en. Den kan ha fastnat i "Öppetläge" och då går den kass. Du har en vaccumklocka som gör att 2:a porten inte öppnas förrän motorn är varm, och ev.en som är till för att öka varvtalet på tomgång ( sitter isåfall bredvid gasvajern. den sistnämda skall öka varvet för att orka driva ac,bla.
det kan också vara så att tidigförsällningen vid fördelaren har lagt av. Byt hela armen och testa. Detta borde dock inte påverka prestanda så våldsamt som du beskriver
Skit i lågfarts-steget är inte helt ovanligt. Är det så går den endast som den skall på¨fullgas. En gammal kejhin kan vara svår att få att gå alldeles jämnt. Är motorn äldre än 86- är min rekomendation att slå i blyersättning- alu topp eller ej,konstruktionen är från 74 när blyri bensin inte fanns i Europa.. Förrästen- kolla så att inte någon jeppe har skruvat in CO2 skruven för mycket. Om du har tur är det så enkelt... Mejla Bengan U - han verkar ha full koll på de gamla gasarna...!"!
Brandis
Fre 30 maj 2008 0:07 Svara med citat
Tommy^_ skrev:
Den är inte ett dugg svårstartad. En dutt på nyckeln krävs bara.

Kör inte med blyersättning. Ska väl inte behövas på alutoppar?

vad jag lärt mig är att man ska ha i det i tyska bilar fram till 85 iallafall, speciellt på förgasar bilar, förgasaren tar massa stryck om man inte har i det, min jetta gick som skit precis som du beskriver att din gjorde, sen skimpa ja i lite blyersättning, efter typ 5 minuter körning så gick han helt perfekt, sedan dess har jag alltid i det
Tommy^_
Fre 30 maj 2008 0:12 Svara med citat
Jo jag funderade på att köpa en renoverings sats och köra gasaren i ultraljudstvätt men eftersom jag ändå ska slänga ur motorn efter ombesiktningen så kändes det lite onödigt att lägga ut dom pengarna om jag verkligen inte måste.

Egr ventilen är urkopplad (finns ingen) Den lilla vaccumklockan till andra porten ser ut att fungera. Ska kolla nogrannare i morgon.

co2 skruven kan mycket väl vara åt helveskruvad. Men fick ju godkänt på bilprovningen. Och en dum fråga.. vart sitter den? Har inte hittat någon bra sprängskiss eller beskrivning på förgasaren.

Den går jättefint på fullgas som sagt. Men sackar av vid 4000rpm på 4an. Orkar dom varva ur på 4an? Vart sitter lågfarts steget?
Är nästan säker på att det är skit i den eftersom luftrenaren har gängtorsk. Har jävligt proffsig lösning med högvis med packning på tub och strips, fyfan va bonnmeck jag känner mig nu Very Happy Fast gängerna va redan paj när jag fick bilen.

Vet inte hur det är med vw men volvo som jag för det mesta sysslat med innan behöver inte blyersättning på några av sina alutoppar. Det finns ingen skillnad på topparna på en b21 på 70talet och fram till dom slutade tillverkas. Designen ändrades smått som tex 405toppen porsche vad med och tog fram (vad jag har läst mig till) spridahål eller inte, pulsair eller inte.
men inte matriellt är det samma.

Brandis skrev:
vad jag lärt mig är att man ska ha i det i tyska bilar fram till 85 iallafall, speciellt på förgasar bilar, förgasaren tar massa stryck om man inte har i det, min jetta gick som skit precis som du beskriver att din gjorde, sen skimpa ja i lite blyersättning, efter typ 5 minuter körning så gick han helt perfekt, sedan dess har jag alltid i det

Ok vad är det i förgasaren som tar stryk av inte ha bly? Vet ju att ventiler "kladdas" ihop utan blyersättning om man måste ha det. Har sett gutjärns toppar där ventilerna (sätena) har tryckts in i toppen.

Ska köpa mig en flaska och testa om jag märker skillnad. Men den går ju förbannat illa? En kompis hade samma fenomen fast 3 resor värre och han va tvungen att tanka 98 för att bilen skulle gå bra igen. Men efter envist köra på 95 och en dags hård körning går bilen jättefint på det och har gjort det ända sen dess.
Han testade också blyersättnings medel som inte fungerade innan han envist skulle köra på 95, vart förbannad och hinkade i halva flaskan och inte ett tecken på förändring.
Det är en 240 70talare som han hade.
Brandis
Fre 30 maj 2008 17:07 Svara med citat
Hela förgasaren åldras i förväg, bland annat så kan axpumps membranet börja läcka, som den gjorde på min. sen som sagt, den går ryktigt, kan ju ha något med den smörjande efekten som blyersättning har.

jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
klabbekodd
Golf 2 Ort: Örkelljunga
Fre 30 maj 2008 22:15 Svara med citat
Hej ! Hoppas du kan lösa gasar-problemet.
CO2-skruven sitter antingen rakt bakom gasaren bredvid vac.uttag/en , eller lite på sniskan till vänster bakom, ganska bredvid tomgångs-skruven. För att kunna justera den sistnämnda krävs en liten spetsig stubbmejsel eller likn. På den andra varianten sitter den en större skruv som man kan skruva med fingrarna om den inte har kärvat, eller om man har rediga skogshuggarnävar..
Det är lite invecklat att förklara lågfarts-steget. Om du försiktigt plockar i sär den ( rekomenderas), .Under locket sitter lågf.munst på det 1:a stegets sida. Därifrån leds soppan ner till CO2-skruven.
Motsvarande munstycke på 2:a steget är pluggad.
Nu kanske detta inte hjälper alls, men den borde inte gå sämre.
Om du har en pärla som du har tänkt ha länge- köp en Weber.Detta är mycket dyrt 5-6000 kr, men det gör att bilen går mycket bättre utan att ta mera soppa , förutsatt att man inte har ständiga anfall an likstelhet i högerfot/hjärnhalva.. Jag har bytt...
Tommy^_
Mån 02 jun 2008 15:10 Svara med citat
Nu orkar jag inte mer.. Har testat att skruva och göra rent i bästa mån utan ta isär för mycket. Den går bara sämmre. Bluddrar som ett svin och hoppar som om jag skulle ha grav spasmer i gasfoten.
Även fullgas men absolut inte lika mycket. Kom upp i 150 med den även fast den går som den gör.

Testar och byta förgasare ikväll iaf.
Tommy^_
Tor 05 jun 2008 3:10 Svara med citat
Bytte förgasare idag, bytte förgasarfot till en sprillans igen bara för att vara säker på att den inte strulade. Massor med blyersättning och gissa vad som hände?

INGET Sad

Det kan ju bara vara fördelaren som är trasig? Bilen på jämngas låter som den går på 3och½ burk och gasar man lite lungt hoppar den som satan. På fullgas går den nästan som vanligt, kan få lite spontana rullande misständningsläten och nästan bli orkeslös.