Forum - Golf 1 (74-84) - Problem med soppatillförseln, varm motor!

MHz
Golf 1 GL Ort: Timrå
Ons 04 jun 2008 22:42 Svara med citat
Jag har en GL 1,6 från -82, vet ej vilken förgasarmodell.
I vintras ballade den mekaniska bränslepumpen ur, så jag ersatte den med en elektrisk dito från Biltema. Efter att ha fixat ett mindre misstag från min sida, så har den gått som en klocka - fram till förra veckan!
Det började med att bilen gick klockrent till jobbet på morgonen, men då jag skulle hem hann jag köra dryga 3-4 km, tills tempen gått upp på normal, sedan börjar den tappa ork och dör, återkommer, dör återkommer, precis som när man får soppatorsk. Så fort jag kopplar ur går den som den skall, även obelastad på gaspådrag, men så snart jag försöker köra hoppar den och studsar, precis som någon skulle slå av och på en kran till tanken. Sedan rätt vad det är så går den som den skall igen. Detta har pågått i snart två veckor nu och nu är det även på vägen till jobbet!
Bytte alla vakumskarvar igår, utom den mellan vakumklockan och den lilla klockan brevid bromsservon, då den anslutningen gått av. Den har dock varit av sedan jag köpte bilen ifjol och det har inte orsakat mer än lite lynnig tomgång hittils!

Upptäckte idag att luftburken bara hängde i förgasaren och inte i framkant på blecket vi ventilkåpan, så jag skruvade fast den där med och den var något snällare då jag körde hem.

Kan det vara förgasaranslutningsgummit som är väck, eller är det pumpen som spökar? Det blev ingen skillnad då jag bytte vakumskarvarna, trots att alla var helt förstörda!

Tacksam för svar, för jag kommer fan inte på vad det kan vara!

/MHz
MHz
Mån 09 jun 2008 20:01 Svara med citat
Ingen som kan hjälpa mig?

/MHz
Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping
Mån 09 jun 2008 22:35 Svara med citat
Den elektriska pumpen kan styra till det. Vi satte en elektrisk på en kompis bubbla och den gick att starta som normalt men flottören orkade inte hålla tillbaks trycket så skiten flödade över helt. Trotts att den bara höll 0.5 i tryck eller nått sånt.
Gick jättebra att sätta dit en bränsletrycksregulator.
MHz
Tis 10 jun 2008 9:03 Svara med citat
Tommy^_ skrev:
Den elektriska pumpen kan styra till det. Vi satte en elektrisk på en kompis bubbla och den gick att starta som normalt men flottören orkade inte hålla tillbaks trycket så skiten flödade över helt. Trotts att den bara höll 0.5 i tryck eller nått sånt.
Gick jättebra att sätta dit en bränsletrycksregulator.

Hehe, ja det verkar som om pumpen är väck! Jag fick lämna bilen på motorvägen i morse! Pumpen lade av, det hörs då den går. Jag fick den att starta en stund för att sedan lägga av igen osv.
Nu får jag vänta tills i kväll då det inte är så mycket trafik och bogsera hem den...
Biltemapumparna rekomenderar jag inte!

Vet du någon annan elpump som är bra och inte kostar skjortan?

/MHz