men hur är det med isocyanaterna? tar en vanlig kolfiltermask de?
En kolfiltermask ger ett visst skydd mot isocyanater men inte tillräckligt för att arbeta i en miljö där det krävs (experterna är dock inte helt eniga om det). För hobbybruk duger det dock gott och väl.
men hur är det med isocyanaterna? tar en vanlig kolfiltermask de?
En kolfiltermask ger ett visst skydd mot isocyanater men inte tillräckligt för att arbeta i en miljö där det krävs (experterna är dock inte helt eniga om det). För hobbybruk duger det dock gott och väl.
Kolfilter är det överlägset bästa, oavsett vad som sägs hit och dit. Har själv använt mig av stridsmask 90 många gånger och visst den är lite speciell men den har kolfilter och bygger på samma princip. Sedan i försäkringsfrågor är det bättre med kolfiltermask eller det ska vara så, har aldrig varit inblandad i försäkringsfrågor när jag använt kolfiltermask. Jobbar inom försvaret (dock en privat entreprenör) och är utbildad inom Räddningsverkets regi (så ni inte tror jag hittar på).
Kolfilter är dessutom lättare att kontrollera (enligt föreskrifter) genom att väga filtret och hålla koll på kolnivån.