Caffe
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Fre 13 jun 2008 8:06 |
|
Nu tror inte jag många av er stoppar på den här typen av delar på era älskade golfar, men kanske står en bil av ett mindre kärt märke i nosen som riskerar biltema-behandling...
Filtret är riktigt billigt, runt 150 kronor går det på och finns i rött, gult, blått och någon shackrutig som skall föreställa kolfiber. Uppackat ur lådan, filtret luktar nytt och har faktiskt en bra finish i mitt tycke. Stabil känsla, sakerna verkar sitta ihop ordentligt. Toppen består av ett finmaskigt nät, med samma luftreningsförmåga som de finmaskiga nät som sitter på vissa bilar som grovfilter för bränslet. Man ser rakt genom filtrets nät, kan inte stoppa särskilt mycket.
(Större bilder finns på: http://fredrikmedia.se/?sida=biltema_sportluftfilter_33-235)
Vettigt filter för den som inte bryr sig om hur ren luft motorn skall suga i sig. Inget jag skulle stoppa på en dyr bil men passande på billigbilar, vinterhäckar eller bilar där motorn ska åt skogen ändå.
Finishen var fin, så snyggt är filtret i alla fall.
/Caffe
|
|
Hobby Golfare
Ingen VW Ort: Uppsala |
| Fre 13 jun 2008 23:39 |
|
| Så det är "grövre" filter än andra te.x K&N? Behöver man olja in de?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 14 jun 2008 13:27 |
|
Det billiga filtret är bara skadligt för motorn. Suger ju i sig både barn och hästar.
Den dyrare, ~500, har finmaskigt nät och är bra mycket bättre
|
|
oskars
Golf 2 Manhattan 1990 Ort: Stockholm |
| Lör 14 jun 2008 14:30 |
|
Hehe. Var SÅ nära att införskaffa det där billigare alternativet! Vilken tur då! Ska inte göra det längre!
Men dom är ju häftiga! Kommer det även låta fräckare från motorn med ett sådan för ~500kr? VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
| Lör 14 jun 2008 15:47 |
|
| är inte den där gjord av tjurbajs?
|
|
Da Bear
Ingen VW Ort: Eslöv |
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 14 jun 2008 18:16 |
|
| oskars skrev: | Hehe. Var SÅ nära att införskaffa det där billigare alternativet! Vilken tur då! Ska inte göra det längre!
Men dom är ju häftiga! Kommer det även låta fräckare från motorn med ett sådan för ~500kr? |
absolut
|
|
Handy_man
Golf 2 1,8 Ort: Uddevalla |
| Lör 14 jun 2008 23:44 |
|
| Funderade på att köpa ett biltemafilter bara för det är billigt och alla hatar biltema och vad kostar en ny motor till en golf då, runt 2000:- kasnke, värt att testa iaf får väl bygga något skydd i alu så man inte får all bajs i filtret då jag troligen kommer att köra utom inner paneler i skärmarna
|
|
Hobby Golfare
| Mån 16 jun 2008 19:20 |
|
| Ska man kasta ut 500spänn så får man ju betydligt mer beprövade grejer... bara en tanke...
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Mån 16 jun 2008 19:52 |
|
Köpte "sportfilter" aka insats filter till min mk4 från K&N passade utmärkt i org. luftburken men gav ändå ett mycket skönare sugljud när motorn andades är nöjd och för strax under 1000-lappen var det värt det. Ingen risk att lmm pajjar och enkel installation.
|
|
Hobby Golfare
| Mån 16 jun 2008 21:36 |
|
| Vettigt..
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Mån 16 jun 2008 22:25 |
|
| Hobby Golfare skrev: | | Vettigt.. |
Var det någon ironi i det där inlägget eller anser du det som en vettig lösning? (med tanke på dina ...)
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Tis 17 jun 2008 15:37 |
|
| nitr2ox skrev: | Köpte "sportfilter" aka insats filter till min mk4 från K&N passade utmärkt i org. luftburken men gav ändå ett mycket skönare sugljud när motorn andades är nöjd och för strax under 1000-lappen var det värt det. Ingen risk att lmm pajjar och enkel installation. |
Om jag inte har helt fel så är K&Ns filter färdigt inoljade, och ska oljas in efter varje tvätt. Och det är oljan från filtret som kan skada lmm. Så inte ens med insatsfilter går lmm säker, om det inte är ett "torrt" filter.
|
|
Hobby Golfare
| Tis 17 jun 2008 18:50 |
|
| nitr2ox skrev: | | Var det någon ironi i det där inlägget eller anser du det som en vettig lösning? (med tanke på dina ...) |
Absolut inte. Insattsfilter är det bästa enligt mig.
|
|
Hobby Golfare
| Tis 17 jun 2008 18:52 |
|
| cheba skrev: | | Om jag inte har helt fel så är K&Ns filter färdigt inoljade, och ska oljas in efter varje tvätt. Och det är oljan från filtret som kan skada lmm. Så inte ens med insatsfilter går lmm säker, om det inte är ett "torrt" filter. |
De där har blåsts upp lite väl mycke enligt mig. De e väl nån sopa som inte väntat på att de torkat o pajat sin redan dåliga? lmm. De e klart att lmm är kännslig! men låter man filtret torka över natten e de ingen fara.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Tis 17 jun 2008 19:51 |
|
Absolut bästa är att köra oginalfilter, öka på luftflödet lite bara till burken tex dra extra slang upp. flesta fall vad jag själv kännt och många jag känner så förlorar du effekt på ett tex öppetfilter, den extra luft som du får, får du inte nytta av direkt förrens du åker med 400+ hk typ. vet som sagt många som bänkat sina bilar med öppet filter/insats och mot orginal filter och fått fler hk med orginal filter. åkt biltemas filter på min mk2 rp motor jag hade, låter gött med fan inte går den bättre, gav bättre acc med orginal filter åker öppet på vr6an enbart för det låter såå jävla gött, men även den går bättre med ett friskt orginal filter
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Tis 17 jun 2008 19:57 |
|
Sportfilter i vardagsbilar, jisses vilket trimmhysteri alla har, samma sak gäller med allt annat folk betalar dyra pengar för kolvar och stakar till en motor som de tar ut futtiga extrahästar ur, ska man inte toktrimma bilen duger det med standard sakerna VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
Hobby Golfare
|
Hobby Golfare
| Tis 17 jun 2008 21:22 |
|
| mojoman skrev: | | Sportfilter i vardagsbilar, jisses vilket trimmhysteri alla har, samma sak gäller med allt annat folk betalar dyra pengar för kolvar och stakar till en motor som de tar ut futtiga extrahästar ur, ska man inte toktrimma bilen duger det med standard sakerna |
Vet folk som har över 500hk i sina vardagsbilar
|
|