Forum - Golf 5 (04-08) - Golf 1.4 140 vs 170 vs 1.6?

celox
Ingen VW Ort: Göteborg
Lör 14 jun 2008 20:47 Svara med citat
Hej alla jag är ny på det här forumet,äger ingen golf,äger en volvo v70;) pgav två små ungar men vill köpa en golf om ett år typ när barnen blir större.Så jag tänkte fråga vad är det för skillnad mellan dessa tre.Är det samma motor i första två nämda,vilken av dessa två eller tre är bättre köp?DEt kan lätt bli en GTI också men jag vill ha en bil som inte är så dyr i försäkring heller.Är det stor skillnad i försäkring mellan GTI och dessa bilar?
Hoppas att det inte blev för många frågor.Tack
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 22 jun 2008 12:52 Svara med citat
Hallå

Har ingen erfarenhet av TSI 140 eller 1.6 men däremot av GT Sport 170 TSI. Den är klart billigare än GTI, drar mindre bensin och billigare försäkring. Motorn duger utmärkt för lite småracing men någon "biffig" maskin är det inte tycker jag. Personligen valde jag en GT Sport 170 TSI pga de lägre kostnader än storebror GTI.
ikaros
Golf 7 TDi 4 M+ Eos -07 Ort: Falun
Sön 22 jun 2008 20:10 Svara med citat
Jag har en Golf TSi 140.Den är rätt så kraftfullco snål, blandad körning 0,6 L/mil,har tidigare haft 2.0FSi på 150 hk och den här slår den med hästlängder.
Min förra Golf var en TDi 140 med DSG låda OCH växelpaddlar , den är superpigg OCH snål på bränsle.Tyvärr lite för pigg vintertid...

MVH
Pierre
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Tis 24 jun 2008 23:55 Svara med citat
Om du bara har att välja mellan TSI 140/170 och 1.6 ska du ta en tsi, annars alltid en GTI.
TSI- motorerna tycker jag är otroligt otrevliga att köra. Visst, de drar på uta fan..men de e lite som att ramla nerför trappor med styltor som Jeremy Clarkson sa.
Inte en direkt smidig åktur. Detta gäller GT versionen på 170.
140 hästarn e inte lika ryckig tycker iaf jag, men inbjuder tyvärr ofta till att köra som en idiot för att åka behagligt, till skillnad från GTI som känns som en riktig bil...
ikaros
Golf 7 TDi 4 M+ Eos -07 Ort: Falun
Ons 25 jun 2008 20:46 Svara med citat
Ok, jag jobbar ju med dessa bilar så jag kanske har dålig koll...
Jag tycker nog att TSi är bekväm, drar bra i de flesta varv, men det är klart en GTi är ju grymt skön att köra, tyvärr växer hornen i pannan ut också Smile och med det risken för att bli av med körkortet...
Twincharger07
Golf 5 1.4 TSI 140 Ort: Vänersborg
Sön 17 apr 2016 10:41 Svara med citat
Det är inga problem att köra en tsi utan ryck när man har vant sej och rycker den hur man än kör är den något fel på den som kör eller så kan det vara fel på kopplingen till kompressorn vid vattenpumpen.