metman
Golf 5 FSI 1.6 -04 Ort: Halmstad |
| Mån 08 feb 2016 10:35 |
|
Reprationshistorik:
2013-04 Nox-sensor byte 7500 kr
2014-04 ASB-ESP problem. Byte av givare i navet 4500 kr
2014-06 AC. Byta av givare 1850 kr
2014-11 Bromsbackar 1400 kr
2015-01 ASB-ESP problem. Backspegeln lossnade, sidospegeln lossnade. 4500 kr
2015-12 Lampan för Nox-sensor börjar lysa igen, byte av tändspolar och olika givare. 4500 kr sen lämnas bilen till Mekonomen som klargör att det är kamkedjan som ska bytas.
2016-01 Byte av kamkedja 13000 kr
2016-02 När jag hämtar bilen på Mekonomen så upplyser de mig om att Nox-sensorn åter igen är sönder.
Detta är alltså inte ens 3 år med min Golf.
Jag kan bara varna er för att köpa denna bil. Det är inte en bra bil. Absolut inte. Jag vill till och med säga att det är en dålig bil.
Inte nog med att det är en dålig bil, det är en dålig bil från ett företag som inte tar något ansvar för sina produkter. I mitt fall handlar det senast om Kamkedja och Noxsensor. 2 komponenter som inte ska gå sönder. Klara konstruktionsfel alltså. Jag har lämnat min bil till Motorhalland i Laholm som inte vill betala för ytterligare ett byte (vilket jag på ett sätt kan förstå) men nog ska väl VW ta ansvar? Dålig stil, mycket dålig stil.
Slutligen, kan jag genom att lämna denna info avskräcka någon medmänniska från att köpa detta fiasko till bil så skulle det kännas bra.
Mvh Fredrick
|
|
metman
| Mån 08 feb 2016 10:37 |
|
Glömde nämna att jag även fått byta lås på 2 dörrar till en kostnad av 1900 kr.
Mvh Fredrick
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Tis 23 feb 2016 12:27 |
|
| Tror att man ska köra dessa motorer på 98 oktan för att inte NOX sensorn ska gå sönder.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 23 feb 2016 15:15 |
|
Då jag skulle byta nox-sensor frågade jag ut många som kunde tänkas ge ett riktigt svar ang. nox sensorn och användande av 98 oktan, hade ett långt samtal med verkmästaren hos VAG men ingen alltså inte någon person kunde säga att de visste det var bränslets fel att nox-sensorn tog skada.
Alla bara trodde att det var så, enl.instruktionsboken kan man köra på 95 men motorn tappar något effektmässigt och kan spika.
De få gånger jag kört på 95oktan har jag aldrig märkt någon skillnad och ang nox-sensorn så hade den nya ett annat detaljnummer på sista siffran så det ju tänkas att en om konstruktion gjorts så att de ska tåla avgaserna bättre och egentligen inget att göra med 95 eller 98 oktan.
Det här är bara mina egna spekulationer då inte någen kunde säga att det vet att bränslet är orsaken alla bara trodde det var så.
|
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Ons 24 feb 2016 8:27 |
|
| bildock skrev: | Då jag skulle byta nox-sensor frågade jag ut många som kunde tänkas ge ett riktigt svar ang. nox sensorn och användande av 98 oktan, hade ett långt samtal med verkmästaren hos VAG men ingen alltså inte någon person kunde säga att de visste det var bränslets fel att nox-sensorn tog skada.
Alla bara trodde att det var så, enl.instruktionsboken kan man köra på 95 men motorn tappar något effektmässigt och kan spika.
De få gånger jag kört på 95oktan har jag aldrig märkt någon skillnad och ang nox-sensorn så hade den nya ett annat detaljnummer på sista siffran så det ju tänkas att en om konstruktion gjorts så att de ska tåla avgaserna bättre och egentligen inget att göra med 95 eller 98 oktan.
Det här är bara mina egna spekulationer då inte någen kunde säga att det vet att bränslet är orsaken alla bara trodde det var så. |
Någonstans har jag ett minne att jag läst att NOX Sensorn är känslig på tidiga modeller.
Den bil jag hade var en Polo 9N 2004 , 1,4 FSI samma årsmodell som trådskaparen de bör ju räknas som tidiga.
Håller däremot inte helt med utan jag tycker man märkte skillnad, tror min bil drog lite mer på 95 okt än 98.
|
|
metman
| Fre 08 apr 2016 12:37 |
|
Jag har varit i kontakt med Volkswagen Group Sverige AB och förklarat dilemmat jag har med min bil. De i sin vägrar ta ansvar.
Jag gick då vidare och anmälde det hela till ARN. Hela mitt resonemang är ju att Volkswagen ska ta ansvar för sina produkter.
De har själva gått ut i media om detta fel:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-gora-at-noxsensorn
Jag anser att det är helt orimligt att jag ska ha en kostnad på NoX-sensor på ca 2500 kr/ år. Jag menar att det är ett konstruktionsfel som de ska rätta till eller ta ansvar för. Om jag inte ser till att NoX-sensorn är hel så får jag ju körförbud på bilen. Jag är alltså så illa tvungen.
För att sammanfatta:
De lämnar 2 års garanti på NoX-sensorn.
2 år och 10 månader tar det för min nya NoX-sensor att gå sönder.
Verkstaden tar ej ansvar och lämnar inte goodwill, jag är för att citera Motorhalland i Laholm: ”inte en trogen kund hos oss”
Volkswagen Group Sverige AB tar inget ansvar. De svarar bland annat att de inte är en juridisk person och därmed inte kan anmälas hos ARN - Något de sedermera tog tillbaka, de var tydligen en juridisk person ändå…
De menar att de inte är rätt motpart till min anmälan eftersom jag köpt bilen begagnad. – Nu handlar det ju inte om en reklamation av bilen, det handlar om att ni tar ansvar för era produkter, i detta fallet en NoX-sensor som gång på gång går sönder pga att Volkswagen har gjort ett fel i sin konstruktion.
Bilen inte omfattas av nybilsgarantin. – No shit…
Man blir bara så frustrerad… Visst, det är inte en jättedyr bil. Det är inte en ny bil. Men det är den bilen jag har och om jag sköter om min bil enligt alla de rekommendationer som VW ger så förväntar jag mig att de delar som inte har med förslitning att göra ska hålla och när de då går sönder och VW fullständigt struntar att hjälpa till då urholkas mitt förtroende.
Återigen, jag hoppas att jag får någon människa där ute att hålla sig borta från att köpa VW. Då känner jag åtminstone att detta har gett något.
Mvh Fredrick
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Lör 09 apr 2016 10:19 |
|
| metman skrev: |
jag hoppas att jag får någon människa där ute att hålla sig borta från att köpa VW. Då känner jag åtminstone att detta har gett något.
Mvh Fredrick |
Nej eller jo jag kommer inte att köpa en Golf FSI-04 MEN jag kommer att köra VW
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Lör 09 apr 2016 18:21 |
|
Känns lite fel att försöka få folk på ett vwforum att välja nått annat.
Här inne avgudar dom flesta vw så kan vara lite svårövertalade.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Sön 10 apr 2016 8:43 |
|
| metman skrev: |
Inte nog med att det är en dålig bil, det är en dålig bil från ett företag som inte tar något ansvar för sina produkter. I mitt fall handlar det senast om Kamkedja och Noxsensor. 2 komponenter som inte ska gå sönder. Klara konstruktionsfel alltså. Jag har lämnat min bil till Motorhalland i Laholm som inte vill betala för ytterligare ett byte (vilket jag på ett sätt kan förstå) men nog ska väl VW ta ansvar? Dålig stil, mycket dålig stil.
Slutligen, kan jag genom att lämna denna info avskräcka någon medmänniska från att köpa detta fiasko till bil så skulle det kännas bra.
|
Så VW ska så för din okunnighet? Tror inte de finns i ett bilmärke i världen som kommer flyta problemfritt för dej, du gör nog bäst i att gå alternativt ta kollektivtrafiken I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Mån 11 apr 2016 20:36 |
|
Har du bytt nox sensor på auktoriserad verkstad?
I samband med bytet ska även motorstyrdonet uppdateras.
Är en dyr historia då själva styrdonet till nox sensorn sitter med i samma del som själva sensorn.
Enkelt o byta men kostsam del.
Sen om alla tillverkare skulle ta ansvar för bilar som är 12 år gamla och byta delar till höger och vänster, tror du det skulle generera i att några nya bilar såldes?
Nej, i många biltillverkares ögon är en bil som gått ex. 20k mil och är ex. 12 år gammal en förbrukad bil.
Bilar är förbrukningsvaror. Spelar ingen roll hur mkt man sköter om dom.
Är de inte de ena så är det de andra.. även om de är dåligt om nox sensorn gett upp flera ggr för dig.
Kan bero på körstilen med, många korta turer osv. Samt uppdateringen som ska göras i samband med bytet.
Och om du varit med om så mkt problem, varför har du ens kvar bilen?
Nu vet jag inte /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|