oskars
Golf 2 Manhattan 1990 Ort: Stockholm |
| Sön 29 jun 2008 11:36 |
|
Tja!
Alltså... billiga TFT-skärmar till vanliga datorer går ju att få tag billigt. Kan man koppla in en sån i bilen och koppla en dvd-spelare till? Låter ju rätt bra... Men jag kan inte så mkt om det tekniska. Det kanske behövs dyra el-produkter för att få det att funka?
Oskar VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Sön 29 jun 2008 14:04 |
|
Du behöver se till att dvd spelaren har digitala utgångar dvs. d-sub (vga, blå gamla kontatken) eller dvi (nyare lite bredare kontakten ofta vit) för att enklast kunna koppla in det. Annars kan du ju alltid hitta en skärm med analoga ingångar, typ s-video (fyrpolig kontakt, svart rund) eller rca (ser ut som en stereokontakt, är ofta gul) dock tror jag att det är lättare att hitta en dvd spelare med digital utgång.
Att hitta någon liten manick som omvandlar en analog bildsignal från dvd spelaren till en digital som du kan få in i skärmen KAN nog gå men min erfarenhet av sådan adaptrar är att det ofta krånglar och om det ska ha en chans att fungera så kan det bli riktigt dyrt.
Du kan ju kika på till exempel denna från BRL 284LV19XVMB (sök på art. nr. på deras webb) eller bara köpa ett färdigt kit för montering i bil, dom börjar ju bli ganska billiga.
|
|
oskars
| Sön 29 jun 2008 14:56 |
|
Vad är ett färdigt kit för något? Vad innehåller det?
Så det är inget konstigt med att koppla in el och sånt för skärm och dvd-spelaren? Hur går den proceduren till? Behöver jag någon omvandlare? (kan inte direkt någonting om el)
Varför har jag inte sett fler datorskärmar inkopplade i bilar? Grymt med skitstora skärmar ju, haha! VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
oskars
| Sön 29 jun 2008 15:00 |
|
Vad är ett färdigt kit för något? Vad innehåller det?
Så det är inget konstigt med att koppla in el och sånt för skärm och dvd-spelaren? Hur går den proceduren till? Behöver jag någon omvandlare? (kan inte direkt någonting om el)
Varför har jag inte sett fler datorskärmar inkopplade i bilar? Grymt med skitstora skärmar ju, haha!
Såg den här du tipsade om:
http://www.brl.se/main.aspx?mc=510&c=510&p=5297
Men det där blir för dyrt. Tänkte komma ganska billigt undan! Under 1000-lappen! Det borde gå, om man hittar halvschyssta begagnade prylar!
Några tips? VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
mattiask
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Sön 29 jun 2008 15:58 |
|
| nitr2ox skrev: | Du behöver se till att dvd spelaren har digitala utgångar dvs. d-sub (vga, blå gamla kontatken) eller dvi (nyare lite bredare kontakten ofta vit) för att enklast kunna koppla in det. Annars kan du ju alltid hitta en skärm med analoga ingångar, typ s-video (fyrpolig kontakt, svart rund) eller rca (ser ut som en stereokontakt, är ofta gul) dock tror jag att det är lättare att hitta en dvd spelare med digital utgång.
Att hitta någon liten manick som omvandlar en analog bildsignal från dvd spelaren till en digital som du kan få in i skärmen KAN nog gå men min erfarenhet av sådan adaptrar är att det ofta krånglar och om det ska ha en chans att fungera så kan det bli riktigt dyrt.
Du kan ju kika på till exempel denna från BRL 284LV19XVMB (sök på art. nr. på deras webb) eller bara köpa ett färdigt kit för montering i bil, dom börjar ju bli ganska billiga. |
VGA = analog.
DVI = digital.
|
|
oskars
| Sön 29 jun 2008 18:27 |
|
| mattiask skrev: | VGA = analog.
DVI = digital. |
Jo. Inget tvivel där VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
Hobby Golfare
Ingen VW Ort: Uppsala |
| Sön 29 jun 2008 19:42 |
|
| Själv hade ja en 8" toutch i bilen. med en laptop under sätet. Kopplades via VGA. (och usb för pekfunktionen.) Blev ett budget bygge då ja redan hade laptopen. skärmen köpte ja för ca 1800spänn. + lite kablar. Så har du vipps. mp3, video, internet m.m i kärran...
|
|
oskars
|
Hobby Golfare
| Sön 29 jun 2008 22:15 |
|
ååh satan den där ska ja köpa. Då ja har lyckats paja min skärm. o då blev ja så arg så ja slet ut allt. För att driva datorn så köpte ja en smart grej på claesohlson som man pluggar i ciggutaget som konverterar 12v till 18v då som min bärbara krävde. med massa olika anslutningar så den passade. Datorn va ju iofs på en stund till eftersom när ja slog av bilen så fortsatte datorn på sitt eget batteri. Vilket va skönt att slippa starta upp om man bara stannar o handlar osv. Körde TinyXP som startar upp lite snabbare än vanliga XP oxå. Hade lite planer på o bygga in lite webbkameror o så oxå. Finns ju mycke man kan göra med en dator Nu ska ja börja om tror ja. hehe ska köpa mig en ny skärm...
Edit: hittade länken: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23379054
|
|
oskars
| Sön 29 jun 2008 22:44 |
|
Tack för tipset där! Men äre inte jobbigt att hela tiden ta upp datorn för att sätta på den? Man vill ju ha en mer remote on/off-knapp VW Golf II 1990 Manhattan
|
|
Hobby Golfare
| Sön 29 jun 2008 22:58 |
|
Aa de suger ju faktiskt lite... har inte kommit fram till nån bra lösning där. hade inte setupen så länge innan ja pajade den. de va ju inte så att ja startade den för att åka o köpa mjölk o hem igen. då lyssnade ja bilsterpan istället.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Mån 30 jun 2008 1:24 |
|
Man kan ju ställa in i bios att den ska starta när den känner av nån usb anslutning, vet inte riktigt hur det funker eller ens om det funkar, men min dator har det valet iaf
|
|
epic110
Golf 1 1,6 GL -82 Ort: Linköping |
|