Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - TIPS för mindre förbrukning

Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Sön 25 maj 2008 13:30 Svara med citat
Nu när bensinen snart kostar 15kr litern kan det vara smart att försöka få bilen att gå så snålt som möjligt.

Tänkte ni kan dela med er av era tips på vad man kan göra, förutom att börja köra eumoped alltså Very Happy

Förutom själva körningen tror jag att fälgar och däck påverkar förbrukningen mest, så jag försöker ha så mkt luft som möjligt i däcken och så smala däck jag bara kan(175or) Very Happy

Kör just nu med 3.5kg i alla 4 hjulen...
fredda
Golf 3 1.8 GL Ort: Stockholm
Sön 25 maj 2008 13:57 Svara med citat
Först o främst, köp en golf =D

Planera körning, motorbromsa
Accelerera snabbt till den hastighet du ska ha
På motorväg så häng på en långtradare (sparar sjukt mkt soppa på det, men då måste man ligga riktigt nära också =p)
Loxarn
Sön 25 maj 2008 14:33 Svara med citat
HAHA, det där med å ligga nära en långtradare gillar dom inte.

Förbrukningen gick dock ner till 0.2l/milen på min kompis v70 tdi Very Happy
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Sön 25 maj 2008 14:59 Svara med citat
På landsvägar och riksvägar, kör inte i "spåren" där vägen är nernött utan kör längre mot vägkanten så att du har vänsterhjulen mellan "spåren" Iallafall här i Finland och i denna del av landet är vägarna oftast gamla och dåligt i skick, då gör detta stor skillnad. Märks bra hur hjulen bullrar när man kör i spåren och blir helt tyst när man kör brevid.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping
Sön 25 maj 2008 15:17 Svara med citat
fredda skrev:

På motorväg så häng på en långtradare (sparar sjukt mkt soppa på det, men då måste man ligga riktigt nära också =p)

Ja fyfan det kan ju få en moppe att se ut som en bensinslukare Very Happy Farsan åkte ner till öland ifrån norrköping med en Cheva van och husvagna bakom en långtradare och den drog precis under litern.

Har man 4växlat kan det vara en ide att byta till 5växlad låda.
Att bygga om och köra med e85. Den drar ju inte mindre men roligare att tanka Smile
Brandis
VW Jetta Mk1 -83 Ort: Nyköping
Sön 25 maj 2008 16:01 Svara med citat
Billigaste och slöaste du kan göra är väl att bli politiker och åka gratis taxi och skriva av allt du åker med din egna bil som resor för jobbet Wink

jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
Aleks
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 25 maj 2008 16:08 Svara med citat
Lätta och sänk den ner till marken. Thumbs up

Seriöst, ju lägre desto mindre luftmotstånd. Smile
cheba
Sön 25 maj 2008 21:29 Svara med citat
Aleks skrev:
Lätta och sänk den ner till marken. Thumbs up

Seriöst, ju lägre desto mindre luftmotstånd. Smile

Eller för att vara riktigt extrem kan man göra som på hardcore racebilar typ DTM och ha en helt plan kolfiberplatta under bilen för absolut minsta motstånd Very Happy Lär kosta en del men vete fan om det inte skulle löna sig med dessa bränslepriser Rolling Eyes

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Mån 26 maj 2008 13:42 Svara med citat
fredda skrev:
Först o främst, köp en golf =D

Planera körning, motorbromsa
Accelerera snabbt till den hastighet du ska ha

De därmed att motorbromsa hör man ju titt som tätt...men de lär INTE vara något som din växellåda gillar...eller?

Think
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Mån 26 maj 2008 16:48 Svara med citat
Gullideckel skrev:
De därmed att motorbromsa hör man ju titt som tätt...men de lär INTE vara något som din växellåda gillar...eller?

Think

varför inte?
gillar den bättre när du accelererar då?

Planerad körning, så kallad eco driving är det bästa!

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Mån 26 maj 2008 17:05 Svara med citat
jockebostrom skrev:
varför inte?
gillar den bättre när du accelererar då?

Planerad körning, så kallad eco driving är det bästa!

Eg. vet jag för lite för att skriva om sånt...var nog mer som en fråga...men att accelera är ju något som lådan och motorn är byggd för...bromsa gör man väl med bromsen liksom.. Think
Berglund
Moderator Donator 50 Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm
Mån 26 maj 2008 17:10 Svara med citat
Vi håller på med det här jätte mycket i skolan.
KOmmer inte ihåg hur många det var men nästan hälften av alla bilförare i stockholm kör med fel lufttryck.

Jag skulle säga att det är bättre för v-lådan att motorbromsa då dreven helatiden slits åt ett håll om man då motorbromsar så blir det en jämnare slitning på kuggarna.
När man motorbromsar så stänger du ventilerna _helt_ om du frikopplar så går ju bilen på tomgång och då drar den pytte lite soppa.

Ett annat knep är väl att hålla jämn gas hela tiden

Bild
jo87nas
Golf 2 1.6l -84 Ort: Örebro
Mån 26 maj 2008 17:32 Svara med citat
Konvertera till E85 Thumbs up
Loxarn
Mån 26 maj 2008 18:16 Svara med citat
Nån som kör sin golf på 100% etanol?
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan
Mån 26 maj 2008 18:32 Svara med citat
Hej.

Ett hett tips för minskad brensleförbrukning Whistle
Lägg ett okokt ägg under gaspedalen Thumbs up
Torde göra en hel del Boo hoo!

MVH/Bengan.U Cool
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Mån 26 maj 2008 21:24 Svara med citat
cheba skrev:
Eller för att vara riktigt extrem kan man göra som på hardcore racebilar typ DTM och ha en helt plan kolfiberplatta under bilen för absolut minsta motstånd Very Happy Lär kosta en del men vete fan om det inte skulle löna sig med dessa bränslepriser Rolling Eyes

Eeeh.. Jag tror en DTM bil är konstuerad för att suga fast sig i backen snarare än ha bra luftmotstånd.
Och alla vet ju att det är svårt att ta sig nånstans om nån trycker ner en Brick wall

OBS lite skämt.. OBS

Vem faan är Huset?
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Mån 26 maj 2008 21:26 Svara med citat
Och ska man åka billigt..

Köp en Toyota Aygo eller nån gammal daihitsumitsu eller liknade.
Finns med trecylindrig motor och går apbilligt.

Men åker man bil övh för att spara pengar ska man nog tänka om lite...

Vem faan är Huset?
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Mån 26 maj 2008 21:43 Svara med citat
Loxarn skrev:
Nån som kör sin golf på 100% etanol?

Funderar lite på det..

Satt och räknade att man tjänar på det om bensinen kostar över 12.70 och etanolan 9.00 kr, så lönar det sig átt konvertera Regular Smiley. Man måste ju borra upp insuget med 40 %, förgasare, ökar förbrukningen en del....

Men det får bli efter europa turen, dåligt med etanol där nere...
cheba
Mån 26 maj 2008 22:36 Svara med citat
onk skrev:
Eeeh.. Jag tror en DTM bil är konstuerad för att suga fast sig i backen snarare än ha bra luftmotstånd.
Och alla vet ju att det är svårt att ta sig nånstans om nån trycker ner en Brick wall

OBS lite skämt.. OBS

Jo du har nog rätt där man tänker på saken. Men brukar dom ju ha en rejäl diffusor, canardvingar, all vingar som finns och lite till Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cheba
Mån 26 maj 2008 22:40 Svara med citat
Berglund skrev:
Vi håller på med det här jätte mycket i skolan.
KOmmer inte ihåg hur många det var men nästan hälften av alla bilförare i stockholm kör med fel lufttryck.

Jag skulle säga att det är bättre för v-lådan att motorbromsa då dreven helatiden slits åt ett håll om man då motorbromsar så blir det en jämnare slitning på kuggarna.
När man motorbromsar så stänger du ventilerna _helt_ om du frikopplar så går ju bilen på tomgång och då drar den pytte lite soppa.

Ett annat knep är väl att hålla jämn gas hela tiden

Jag vet inte så bra men jag tror heller inte att motorbromsning skulle vara dåligt för lådan. Egentligen är det ju samma krafter som acc men omvända, som sagt sliter det på den andra sidan av kuggarna. Men som sagt, vet inte. Jag motorbromsar rätt ofta iallfall.

Sen kom jag även på att en bra hjulinställning borde ju också göra sitt för förbrukningen. Har man alltför mycket toe-in rullar bilen tyngre och förbrukar lite mer. Plus att däcken förstås slits snabbt.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Brandis
VW Jetta Mk1 -83 Ort: Nyköping
Tis 27 maj 2008 0:42 Svara med citat
En fin bil (vw) och en ful bil, typ micra

jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 27 maj 2008 7:01 Svara med citat
Planera körningen så att bilen alltid rullar. Är det rött ljus så sakta ner med motorbroms i god tid så du slipper stanna helt.
Kör med så hög växel som möjligt. Är det plant så går 5:an i 9 fall av 10 även i 50

När man motorbromsar så behöver man ju inte växla direkt från 5:an till 3:an när man ska av motorvägsavfarten. Ett steg i taget vid högre hastigheter.

AC drar ju en del men jag inbildar mig att den slits i förtid om den inte går regelbundet. Samt att man inte bör sätta den på kallare än 3-4 grader än utetemp.
Mr.TDI
VW Caddy Ort: Stockholm
Tis 27 maj 2008 17:59 Svara med citat
Loxarn skrev:
Nu när bensinen snart kostar 15kr litern kan det vara smart att försöka få bilen att gå så snålt som möjligt.

Tänkte ni kan dela med er av era tips på vad man kan göra, förutom att börja köra eumoped alltså Very Happy

Förutom själva körningen tror jag att fälgar och däck påverkar förbrukningen mest, så jag försöker ha så mkt luft som möjligt i däcken och så smala däck jag bara kan(175or) Very Happy

Kör just nu med 3.5kg i alla 4 hjulen...

Att köra med högt tryck är ett sätt att spara på bensinpengar MEN det kommer att slita som attans i mitten på mönstret på däcken vilket betyder att man får byta däcken i förtid och då har man nog förlorat på det hela...

Bora TDI-01
Caddy GT-90
Passat TDI-00
Loxarn
Tis 27 maj 2008 19:37 Svara med citat
Kör man på 10år gamla 175 som jag är det skitsamma om dessa slits ut.

misstänker att bilen kommer vara skrotad innan däcken är utslitsna Smile
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tis 27 maj 2008 22:12 Svara med citat
När ja hade mk2an brukade ja stänga av bilen i långa neförsbackar, man fick inte vrida av helt för de blev dumt med rattlåset då,

Envis med dåligt tålamod....
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Tis 27 maj 2008 23:58 Svara med citat
loudness skrev:
När ja hade mk2an brukade ja stänga av bilen i långa neförsbackar, man fick inte vrida av helt för de blev dumt med rattlåset då,

Det brukar jag med göra, känns mycket miljövänligt! Dock funkar det nog bäst för bilar utan servo, man märker ju ingen skillnad om motorn är på eller av Regular SmileyRegular Smiley.
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Ons 28 maj 2008 0:04 Svara med citat
Köra på hög växel vid kall motor, då drar den väl mer soppa?
det visar då färddatorn i vår a4'a

typ 3'an ist för 4'an i 50km/h är bättre vid kall motor?

Annars var väl Bengans tanke bra, men tråkig Regular Smiley

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping
Ons 28 maj 2008 0:05 Svara med citat
Haha vilket jobb att stänga av bilen i nedförsbackar. Bara ligga på motorbroms hela vägen. Måste ju vara omärkbar skillnad om man inte har kilometerlånga backar.
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Ons 28 maj 2008 1:05 Svara med citat
Tommy^_ skrev:
Haha vilket jobb att stänga av bilen i nedförsbackar. Bara ligga på motorbroms hela vägen. Måste ju vara omärkbar skillnad om man inte har kilometerlånga backar.

det är ju de lilla extra som gör de:D

Envis med dåligt tålamod....
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Ons 28 maj 2008 18:18 Svara med citat
TIPS FÖR MINDRE FÖRBRUKNING
* Nibbla upp hjulhusen och släng på 20 tummare (gärna med spinners)
* Bli en anorektiker för då slipper bilen kämpa så hårt
* Kasta ur alla säten, endast föraren får sitta skönt.....på en fällstol Thumbs up
* Plocka ur fram och bakrutan för bättre aerodynamic
* Ta bort bromspedalen för att slippa stanna vid rödljus Sick
* Lägg dig alltid tätt i aslet på bussar och lastbilar, det gillar dom Drool

Jag tar inget ansvar för den som vill testa på detta Neutral

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
Sida 1, 2  >