Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
|
fredda
Golf 3 1.8 GL Ort: Stockholm |
| Sön 25 maj 2008 13:57 |
|
Först o främst, köp en golf =D
Planera körning, motorbromsa
Accelerera snabbt till den hastighet du ska ha
På motorväg så häng på en långtradare (sparar sjukt mkt soppa på det, men då måste man ligga riktigt nära också =p)
|
|
Loxarn
| Sön 25 maj 2008 14:33 |
|
HAHA, det där med å ligga nära en långtradare gillar dom inte.
Förbrukningen gick dock ner till 0.2l/milen på min kompis v70 tdi
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Sön 25 maj 2008 14:59 |
|
| På landsvägar och riksvägar, kör inte i "spåren" där vägen är nernött utan kör längre mot vägkanten så att du har vänsterhjulen mellan "spåren" Iallafall här i Finland och i denna del av landet är vägarna oftast gamla och dåligt i skick, då gör detta stor skillnad. Märks bra hur hjulen bullrar när man kör i spåren och blir helt tyst när man kör brevid.
|
|
Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping |
|
Brandis
VW Jetta Mk1 -83 Ort: Nyköping |
| Sön 25 maj 2008 16:01 |
|
Billigaste och slöaste du kan göra är väl att bli politiker och åka gratis taxi och skriva av allt du åker med din egna bil som resor för jobbet jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
|
|
Aleks
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
cheba
| Sön 25 maj 2008 21:29 |
|
| Aleks skrev: | Lätta och sänk den ner till marken.
Seriöst, ju lägre desto mindre luftmotstånd.  |
Eller för att vara riktigt extrem kan man göra som på hardcore racebilar typ DTM och ha en helt plan kolfiberplatta under bilen för absolut minsta motstånd Lär kosta en del men vete fan om det inte skulle löna sig med dessa bränslepriser
|
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Mån 26 maj 2008 13:42 |
|
| fredda skrev: | Först o främst, köp en golf =D
Planera körning, motorbromsa
Accelerera snabbt till den hastighet du ska ha
På motorväg så häng på en långtradare (sparar sjukt mkt soppa på det, men då måste man ligga riktigt nära också =p) |
De därmed att motorbromsa hör man ju titt som tätt...men de lär INTE vara något som din växellåda gillar...eller?
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Mån 26 maj 2008 16:48 |
|
| Gullideckel skrev: | De därmed att motorbromsa hör man ju titt som tätt...men de lär INTE vara något som din växellåda gillar...eller?
 |
varför inte?
gillar den bättre när du accelererar då?
Planerad körning, så kallad eco driving är det bästa!
|
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Mån 26 maj 2008 17:05 |
|
| jockebostrom skrev: | varför inte?
gillar den bättre när du accelererar då?
Planerad körning, så kallad eco driving är det bästa! |
Eg. vet jag för lite för att skriva om sånt...var nog mer som en fråga...men att accelera är ju något som lådan och motorn är byggd för...bromsa gör man väl med bromsen liksom..
|
|
Berglund
Moderator Donator 50
Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm |
| Mån 26 maj 2008 17:10 |
|
Vi håller på med det här jätte mycket i skolan.
KOmmer inte ihåg hur många det var men nästan hälften av alla bilförare i stockholm kör med fel lufttryck.
Jag skulle säga att det är bättre för v-lådan att motorbromsa då dreven helatiden slits åt ett håll om man då motorbromsar så blir det en jämnare slitning på kuggarna.
När man motorbromsar så stänger du ventilerna _helt_ om du frikopplar så går ju bilen på tomgång och då drar den pytte lite soppa.
Ett annat knep är väl att hålla jämn gas hela tiden
|
|
jo87nas
Golf 2 1.6l -84 Ort: Örebro |
| Mån 26 maj 2008 17:32 |
|
Konvertera till E85
|
|
Loxarn
| Mån 26 maj 2008 18:16 |
|
| Nån som kör sin golf på 100% etanol?
|
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
|
onk
Golf 3 Ort: Västervik |
| Mån 26 maj 2008 21:24 |
|
| cheba skrev: | Eller för att vara riktigt extrem kan man göra som på hardcore racebilar typ DTM och ha en helt plan kolfiberplatta under bilen för absolut minsta motstånd Lär kosta en del men vete fan om det inte skulle löna sig med dessa bränslepriser  |
Eeeh.. Jag tror en DTM bil är konstuerad för att suga fast sig i backen snarare än ha bra luftmotstånd.
Och alla vet ju att det är svårt att ta sig nånstans om nån trycker ner en
OBS lite skämt.. OBS
|
|
onk
Golf 3 Ort: Västervik |
| Mån 26 maj 2008 21:26 |
|
Och ska man åka billigt..
Köp en Toyota Aygo eller nån gammal daihitsumitsu eller liknade.
Finns med trecylindrig motor och går apbilligt.
Men åker man bil övh för att spara pengar ska man nog tänka om lite...
|
|
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg |
| Mån 26 maj 2008 21:43 |
|
| Loxarn skrev: | | Nån som kör sin golf på 100% etanol? |
Funderar lite på det..
Satt och räknade att man tjänar på det om bensinen kostar över 12.70 och etanolan 9.00 kr, så lönar det sig átt konvertera . Man måste ju borra upp insuget med 40 %, förgasare, ökar förbrukningen en del....
Men det får bli efter europa turen, dåligt med etanol där nere...
|
|
cheba
| Mån 26 maj 2008 22:36 |
|
| onk skrev: | Eeeh.. Jag tror en DTM bil är konstuerad för att suga fast sig i backen snarare än ha bra luftmotstånd.
Och alla vet ju att det är svårt att ta sig nånstans om nån trycker ner en
OBS lite skämt.. OBS |
Jo du har nog rätt där man tänker på saken. Men brukar dom ju ha en rejäl diffusor, canardvingar, all vingar som finns och lite till
|
|
cheba
| Mån 26 maj 2008 22:40 |
|
| Berglund skrev: | Vi håller på med det här jätte mycket i skolan.
KOmmer inte ihåg hur många det var men nästan hälften av alla bilförare i stockholm kör med fel lufttryck.
Jag skulle säga att det är bättre för v-lådan att motorbromsa då dreven helatiden slits åt ett håll om man då motorbromsar så blir det en jämnare slitning på kuggarna.
När man motorbromsar så stänger du ventilerna _helt_ om du frikopplar så går ju bilen på tomgång och då drar den pytte lite soppa.
Ett annat knep är väl att hålla jämn gas hela tiden |
Jag vet inte så bra men jag tror heller inte att motorbromsning skulle vara dåligt för lådan. Egentligen är det ju samma krafter som acc men omvända, som sagt sliter det på den andra sidan av kuggarna. Men som sagt, vet inte. Jag motorbromsar rätt ofta iallfall.
Sen kom jag även på att en bra hjulinställning borde ju också göra sitt för förbrukningen. Har man alltför mycket toe-in rullar bilen tyngre och förbrukar lite mer. Plus att däcken förstås slits snabbt.
|
|
Brandis
VW Jetta Mk1 -83 Ort: Nyköping |
| Tis 27 maj 2008 0:42 |
|
En fin bil (vw) och en ful bil, typ micra jag lider inte av psykproblem, jag njuter av det hela tiden
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 27 maj 2008 7:01 |
|
Planera körningen så att bilen alltid rullar. Är det rött ljus så sakta ner med motorbroms i god tid så du slipper stanna helt.
Kör med så hög växel som möjligt. Är det plant så går 5:an i 9 fall av 10 även i 50
När man motorbromsar så behöver man ju inte växla direkt från 5:an till 3:an när man ska av motorvägsavfarten. Ett steg i taget vid högre hastigheter.
AC drar ju en del men jag inbildar mig att den slits i förtid om den inte går regelbundet. Samt att man inte bör sätta den på kallare än 3-4 grader än utetemp.
|
|
Mr.TDI
VW Caddy Ort: Stockholm |
| Tis 27 maj 2008 17:59 |
|
| Loxarn skrev: | Nu när bensinen snart kostar 15kr litern kan det vara smart att försöka få bilen att gå så snålt som möjligt.
Tänkte ni kan dela med er av era tips på vad man kan göra, förutom att börja köra eumoped alltså
Förutom själva körningen tror jag att fälgar och däck påverkar förbrukningen mest, så jag försöker ha så mkt luft som möjligt i däcken och så smala däck jag bara kan(175or)
Kör just nu med 3.5kg i alla 4 hjulen... |
Att köra med högt tryck är ett sätt att spara på bensinpengar MEN det kommer att slita som attans i mitten på mönstret på däcken vilket betyder att man får byta däcken i förtid och då har man nog förlorat på det hela... Bora TDI-01
Caddy GT-90
Passat TDI-00
|
|
Loxarn
| Tis 27 maj 2008 19:37 |
|
Kör man på 10år gamla 175 som jag är det skitsamma om dessa slits ut.
misstänker att bilen kommer vara skrotad innan däcken är utslitsna
|
|
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal |
| Tis 27 maj 2008 22:12 |
|
När ja hade mk2an brukade ja stänga av bilen i långa neförsbackar, man fick inte vrida av helt för de blev dumt med rattlåset då, Envis med dåligt tålamod....
|
|
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg |
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Ons 28 maj 2008 0:04 |
|
Köra på hög växel vid kall motor, då drar den väl mer soppa?
det visar då färddatorn i vår a4'a
typ 3'an ist för 4'an i 50km/h är bättre vid kall motor?
Annars var väl Bengans tanke bra, men tråkig
|
|
Tommy^_
Golf 1 1.6 -82 Ort: Norrköping |
| Ons 28 maj 2008 0:05 |
|
| Haha vilket jobb att stänga av bilen i nedförsbackar. Bara ligga på motorbroms hela vägen. Måste ju vara omärkbar skillnad om man inte har kilometerlånga backar.
|
|
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal |
| Ons 28 maj 2008 1:05 |
|
| Tommy^_ skrev: | | Haha vilket jobb att stänga av bilen i nedförsbackar. Bara ligga på motorbroms hela vägen. Måste ju vara omärkbar skillnad om man inte har kilometerlånga backar. |
det är ju de lilla extra som gör de:D Envis med dåligt tålamod....
|
|
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa |
|