togu
Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping |
Mån 20 okt 2008 7:14 |
|
Hej!
Har sedan en dryg månad problem med att under körning efter ca 15-30 min körning så dör motorn plötsligt. Inget ryckande innan. Hade för ca 3 veckor inne bilen på VAG-verkstad. De hittade inga felkoder. Men de hade bytt kontakten vid tändningslåset tidigare vid denna typ av problem. 1800 kr fattigare trodde jag i ca 2 veckor att problemet var löst. Men då tankade jag bilen igen och dagen efter hände det på nytt. Ringde igen och de ville felsöka mer. De verkade inte veta vad som var näst. Frågade om det kunde vara något vakum som uppstår då det verkar vara vid tillfälle då det är mycket i tanken. Kanske, men då var det någon backventil och den skulle kosta ca 2000 kr att byta. Men om det nu inte är den? Testade istället att byta relä till bränslepunmpen och tankade fullt. Då hände det igen, fast inte på första 2,5 milen utan på vägen hem. Finns det någon som haft samma problem och vad gjorde ni. Motorn är en AGG.
/Tommy
|
|
Goofy
Golf 3 2.0i '96 Ort: Ödeshög |
Mån 20 okt 2008 12:52 |
|
Kan möjligtvis vara så att tändspolen är på väg att säga upp sig. Men det är bara en gissning... Den som tycker sex är det bästa som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
|
|
togu
Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping |
Mån 20 okt 2008 15:34 |
|
Kan man testa detta på något sätt?
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Mån 20 okt 2008 22:52 |
|
Har ett tips till dej.
Efter att man jobbar med dom så kan jag säga du får kolla upp två grejer.
Första vevaxelgivaren....rätt vanligt att dom lägger av vid besvär.
Nästa är byt strömförsörjnings relät.
|
|
togu
Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping |
Tis 04 nov 2008 14:49 |
|
Hej!
Nu har en "gammal" VAG mekare kontrollerat bilen och bytt varvtalsgivare, förmodar att det är samma som vevaxelgivare, och kabelskyddet var bort skavt samt att isoleringen till kablaget hade sprickor. Så ytterligare 2600 kr fattigare hoppas man på att bilen kommer fortsätta gå som en klocka. Tack Polomannen.
/Tommy
|
|
togu
Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping |
Tis 18 nov 2008 7:05 |
|
Shit!
Bilen gick bra i nästan två veckor. I fredags på vägen hem dog bilen bara plötsligt igen. Tillbaka på ruta ett. Någon som har något mer förslag?
/Tommy
|
|
Flashback
Ingen VW |
Ons 26 nov 2008 9:45 |
|
Går det att läsa av någon felkod på den där vevaxelgivaren så man verkligen ser att det är den det är fel på? Såg att den liggar i pris runt 1700:- och känns lite hårt att "testa" den.
Har i stort sett samma fel som tugu, att bilen dör ibland när man är ute och kör en bit.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Ons 26 nov 2008 14:51 |
|
Detta verkar vara ett fel som finns på MKIII.
Mammas stannar oxå ibland. Jag har fått för mig att det har med tomgångsmotorn. För ibland pendlar den ner oxå. men ofta stannar den tvärt.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
Ons 26 nov 2008 14:59 |
|
Smurfen
snälla förklara vad "tomgångsmotorn" är för något, var den sitter och hur den fungerar, läser allt om mkIII då jag söker en cabbe MKIII och alla kunskaper kommer tillgodo men tomgångsmotorn??????
har aldrig hört det uttrycket förut, förklara var den extramotorn befinner sig och om den överhuvudtaget finns
mvh Uffe/bildock
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Ons 26 nov 2008 20:57 |
|
Då är det bara kvar din strömförjning relä som måste bytas....spricka eller kall lödning
I kretsen är det.
|
|
Flashback
Ingen VW |
Ons 26 nov 2008 21:11 |
|
Ok, det låter som ett vettigt förslag! Hoppas det hjälper nu bara..
|
|
Flashback
Ingen VW |
Lör 29 nov 2008 15:37 |
|
Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Lör 29 nov 2008 18:41 |
|
Nu hade min far samma problem, fast på min gamla volvo 850
Felsökning på volvo ca 4 gånger (gratis 3)
Sluta med byte av motorstyrdon
(beggat som tur var)
nu hade du tur Flashback Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
lhcputte
Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona |
|
Flashback
Ingen VW |
Ons 03 dec 2008 6:47 |
|
Samma plats som säkringscentralen, fast högre upp. Har för mig det hade plats nr 3 (räknat från vänter). Ska stå nr 30 på själva reläet också.
Kostade inte mycket hos VW, så helt klart värt att köpa orginal i alla fall! Lycka till!
|
|
lhcputte
Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona |
Lör 06 dec 2008 21:15 |
|
Kollade på reläna där och jag har inget relä på plats 3 och inget relä där det står 30 på
Är det olika på olika bilar eller brukar det va samma med reläna?
|
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
|
Flashback
Ingen VW |
|
Anders F
Golf 3 2,0 cabrio-97 Ort: Linköping |
Lör 31 jan 2009 10:33 |
|
Flashback skrev: | Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem. |
Jag har samma problem med min 2,0:a att den stannar emellanåt när man släpper gasen.
Har bytt detta relä, men problemet kvarstår. Varit inne på VAG och kollat ev felkoder men det är ok
säger dom. 2,0 cabrio-97, 855 GLT-97, V70 2,5t-06
|
|
lhcputte
Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona |
Lör 31 jan 2009 14:20 |
|
Anders F skrev: | Jag har samma problem med min 2,0:a att den stannar emellanåt när man släpper gasen.
Har bytt detta relä, men problemet kvarstår. Varit inne på VAG och kollat ev felkoder men det är ok
säger dom. |
Har du kollat så att gasspjällsregleringen fungerar som den ska?
|
|
togu
Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping |
Tis 19 maj 2009 13:18 |
|
Hej!
Sent om sider.. fick strömförsörjningsrelät lagat av samma mekare som bytte vevaxlegivaren. Och sedan dess har den fungerat. Han upptäckte det först när han han lät bilen stå på tomgång och titta till den var 10: minut. Plötsligt var den död och gick inte att få igång. Så började han kolla på relä och jag hade bytt bränslepumpsrelät så det var det inte. Men nu fingerar den. Tack för all hjälp!
|
|
sebastu
Golf 3 1.8 -92 Ort: Stockholm |
Tis 19 maj 2009 20:22 |
|
Ha. Intressant!
Har du lust (om det är ok) att sammanfatta alla saker du testat för att ordna problemet, hur du gjorde och hur mycket det kostade?
Efter att ha ägt en golf III från 92 nu i ett år så börjar jag tycka att det är intressant att kolla hur mycket det kostar att ha älsklingen igång...
Tacksam
/Seb
|
|
FredrikGr
Golf 3 variant 2.0 Ort: Täby |
Mån 29 mar 2021 13:22 |
|
Flashback skrev: | Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem. |
Kommer du ihåg om oljetryckslampan tändes innan bilen stannade? Min gör det. Är bilen kallnat så går den starta igen.
|
|
FredrikGr
Golf 3 variant 2.0 Ort: Täby |
Ons 31 mar 2021 12:30 |
|
Nytt relä hjälper inte. Bilen startar men stannar efter ett par minuter. Går,inte få igång. Först jobbar startmotorn lite, men sedan går,inte ström fram alls.
|
|
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna |
|