julekuk
Golf 2 GTI Ort: Halmstad |
| Mån 26 feb 2007 22:04 |
|
Vad måste man tänka på när man skall byta till öppet luftfilter, och kan det uppkomma skador på motorn om man köper ett för 200-700kr? Alltså ett mindre kvalitativt? Hoppas på många nyttiga tips, för det är många som undrar detta...bilen är en Gti -84
Tack på förhand!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Mån 26 feb 2007 22:28 |
|
vårda filtret väl.
se till att skärma av det så det inte suger in massa varmluft.
Är du ute efter effekt så sätt i ett insatsfilter istället.
Jag har inga egna erfarenheter av öppna filter, men ett felmonterat/misskött filter gör nog mer skada än nytta tror jag
|
|
julekuk
| Tor 01 mar 2007 12:13 |
|
| Jag öppnade upp luftboxen men hittar inte något lämpligt ställe att montera det då det går bensinslangar lite här och var, så jag blev sur och sågade upp et skitstort ål i boxen och det ökade faktiskt kraften lite men det låter som om man kn***ar en kossa med en osthyvel. Är det någon som har bilder på lösningar?Tacksam för svar + bilder!!!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 01 mar 2007 15:38 |
|
några hästar tror jag aldrig du får ut av ett öppet filter.
men har du en 16v'are så finns ett lock på vänstersidan av burken (sett framifrån).
ta bort de så får du ett härligt vrål vid gaspådrag iaf.
men har du redan sågat sönder burken så är de väl meningslöst ^^
|
|
julekuk
| Tor 01 mar 2007 20:09 |
|
| Höhö, sant sant...men jag kom på ett annat sätt nu, att jag ska skaffa mig en ny luftburk, göra ett runt hål, koppla en slang av något slag, eller ett rör, och bara koppla fast luftfiltret så det hamnar några centimeter ifrån generatorn...kan det uppstå komplikationer om den är så nära? För jag menar, den är ju nära frisk luft som kommer igenom grillen, ska man kanske göra något fint litet hål i grillen så det släpps igenom lite mer luft? Har f.ö bara en 8v så jag har nog ingen lucka...vill ha öppet för det ser lite snyggare ut och köpare som inte har alla indianer i kanoten tycker det ser professionellt ut, så man kanske tjänar en hacka på det...jaja, skit samma, om någon tycker min lösning är bra eller dålig får ni gärna skriva varför^^
|
|
banzai
Golf 2 GTi -86 Ort: Alfta |
| Fre 02 mar 2007 13:52 |
|
Är hålborrad luftburk på min, strålkastaren är borttagen å det sitter ett basrör där som går till luftburken. Det låter fränt iaf
Förra ägaren som gjorde detta så jag vet inte om den går bättre eller sämre men troligen ingen märkbar skillnad
Alla bilar rostar men Opel har Rekord!
|
|
julekuk
| Lör 03 mar 2007 16:01 |
|
| Ok...jag har tejpat igen alla hålen i burken(ska köpa en ny snart), borrade ett RUNT hål i den för en gångs skull, och skruvade fast ett rostfritt rör där som jag sedan bara satte ihop med luftfiltret, sitter ca: 3cm ifrån generatorn men stör inte alls...låter dessvärre inte lika bra som när jag bara hade ett fett hål i skiten men ändå...
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 03 mar 2007 23:21 |
|
jag förstår inte vitsen. Har du kvar orginalfiltret i burken? eller bara en tom burk med en slang ifrån och ett öppet filter där? Köpt ett insatsfilter istället
visa lite bilder
|
|
julekuk
| Sön 04 mar 2007 0:15 |
|
Jag har tagit bort filtret inuti och förseglat burken väl, och dragit ett rör till det öppna filtret...vitsen var att jag köpte det på fyllan och ville inte ha gjort det i onödan så går det!Men jag ska bara ha bilen som projekt så man lär sig litegrann innan utbildningen jag ska göra i Göteborg så den kommer nog inte leva särskilt länge till...!!
|
|
julekuk
| Sön 04 mar 2007 0:15 |
|
| Bilder kommer snart!!
|
|
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Sön 15 apr 2007 18:20 |
|
Hur snart kommer bilderna med tanke på att det är april nu? Jag är också nyfiken och intresserad.
I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
julekuk
| Mån 16 apr 2007 22:16 |
|
| Haha sorry, har haft fullt upp med att slipa ner golvet i rostbilen att jag helt glömt bort...ska lägga till lite bilder!
|
|
golfabjorn
| Mån 16 apr 2007 22:20 |
|
Gott mos! Nu sitter jag här och väntar spänt.
|
|
julekuk
| Mån 16 apr 2007 22:20 |
|
Såhär kan det se ut om man vill rafsa ihop det snabbt!
|
|
julekuk
| Mån 16 apr 2007 22:23 |
|
Men jag undrar fortfarande om man kan ta bort hela den här skiten(markerad) och byta till något nyare? Är inte säker...
|
|
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd |
| Tis 17 apr 2007 0:46 |
|
harinte bild på min motor men jag har har fuilrail och luftmasse mätare.. bara att sätta på filtret där istållet för boxen
Speed kills drive volvo and live for ever.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Tis 17 apr 2007 10:19 |
|
vad är det för klump som alla sladdar går till på luftfilterboxen för nåt?
jag har ingen sån.. ska man ha de?
|
|
golfabjorn
| Tis 17 apr 2007 10:22 |
|
| graul skrev: | vad är det för klump som alla sladdar går till på luftfilterboxen för nåt?
jag har ingen sån.. ska man ha de?  |
Jag satt också och funderade kring det. Jag har sugmotorn och tänkte att det kanske var något insprutningsjox men du har kanske insprutning på din motor så min teori faller samman som ett korthus?
|
|
graul
| Tis 17 apr 2007 10:25 |
|
Jag har förgasare på min, och när jag tänker efter lite så tror jag att nästan alla här har sugmotorer om dom inte har golf 4 gti eller turbokonverterat
|
|
golfabjorn
|
golfabjorn
| Tis 17 apr 2007 10:28 |
|
Hur som helst så kändes det skönt att höra att du inte heller hade alla de slangarna dit.
|
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Tis 17 apr 2007 11:15 |
|
| graul skrev: | vad är det för klump som alla sladdar går till på luftfilterboxen för nåt?
jag har ingen sån.. ska man ha de?  |
K-jet tronic heter de..
De fördelar ut bensinen till mekaniska spridare:
Bensinen går in i "klumpen" och sen är de en bricka där i som följer med upp när man gasar (billdas vakum) och med hjälp utav de så trycks en liten kolv in ju mer man gasar och då kommer de mer bensin ju mer den trycks in..
Graul: Du har en förgasare som de kommer in bensin i med hjälp av en elektronisk motor (villket inte är så vanligt) bland motorer..
Alla motorer är sugmotorer så länge dom inte är överladdade (kompressor eller turbo)..
Hoppas de var bra och rätt förklarat..
|
|
golfabjorn
| Tis 17 apr 2007 11:23 |
|
Taggen: Jag tackar ödmjukast. Hade i fyllan och villan fått för mig att förgas = sug, insprut = osug.
I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
graul
|
julekuk
| Ons 18 apr 2007 19:19 |
|
| Men det visste vi ju alla såklart hela tiden eller hur grabbar:P men frågan var ju faktiskt om det går att ta bort hela skiten, för det är både fult och prestationsnersättande med min lösning att sätta den i ett hål i boxen...om någon har kost på hur de har gjort, sätt in skiten så jag får se!
|
|